dc.creatorRamirez Sanchez, Tania Cristina
dc.creatorZárate Yepes, Carlos Alberto
dc.date.accessioned2019-07-03T06:58:52Z
dc.date.accessioned2022-09-21T14:05:56Z
dc.date.available2019-07-03T06:58:52Z
dc.date.available2022-09-21T14:05:56Z
dc.date.created2019-07-03T06:58:52Z
dc.date.issued2018-04-01
dc.identifierISSN: 2346-2183
dc.identifierhttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/68508
dc.identifierhttp://bdigital.unal.edu.co/69541/
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3359627
dc.description.abstractOne of the most important challenges facing road engineering in Colombia is overcoming the geographical configuration of the central region of Antioquia. Its very nature has made the construction of road tunnels the primary option for improving transport infrastructure, despite the fact that communities located in the scope of the projects have reported being negatively affected by them. The main objective was to carry out a critical analysis of the management implemented during the execution of the Fernando Gómez Martínez Tunnel project. This was achieved using ex-post evaluation methodology-based models, whereby the main results are based on deficiencies in management from the planning and execution stages of the project, together with weaknesses in the process of licensing, monitoring and control by the environmental authority.
dc.description.abstractDentro de los desafíos más importantes que enfrenta la ingeniería de vías en Colombia, se tiene el de sortear la configuración geográfica de la región central de Antioquia, lo que ha convertido a la construcción de túneles viales, en la principal opción para mejorar la infraestructura de transporte, a pesar de traer asociadas denuncias de afectación por parte de las comunidades asentadas en el área de influencia de los proyectos que incluyen obras subterráneas. El objetivo principal fue realizar un análisis crítico de la gestión realizada durante la ejecución del proyecto Túnel Fernando Gómez Martínez, basado en matrices diseñadas bajo la metodología de evaluación Ex post, cuyo resultado principal se basa en deficiencias en la gestión desde las etapas de planeación y ejecución del proyecto, sumadas a debilidades en el proceso de licenciamiento, seguimiento y control por parte de la autoridad ambiental.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Medellín - Facultad de Minas
dc.relationUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Dyna
dc.relationDyna
dc.relationRamirez Sanchez, Tania Cristina and Zárate Yepes, Carlos Alberto (2018) An analysis of the socioenvironmental problems created by the construction of road tunnels in Colombia: case study. DYNA, 85 (205). pp. 211-218. ISSN 2346-2183
dc.relationhttps://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/68237
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.titleAn analysis of the socioenvironmental problems created by the construction of road tunnels in Colombia: case study
dc.typeArtículos de revistas


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