dc.contributorSaavedra Montes, Andrés Julián (Thesis advisor)
dc.creatorSánchez Zuluaga, Gabriel Jaime
dc.date.accessioned2021-05-13T19:31:44Z
dc.date.available2021-05-13T19:31:44Z
dc.date.created2021-05-13T19:31:44Z
dc.date.issued2021-05-12
dc.identifierhttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/79518
dc.identifierUniversidad Nacional de Colombia
dc.identifierRepositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
dc.identifierhttps://repositorio.unal.edu.co/
dc.description.abstractLa presente tesis propone un método de enseñanza/aprendizaje para ser aplicado en Laboratorios físicos de ingeniería eléctrica o afines, que genere en los estudiantes una visión holística de los sistemas de energía eléctrica. Desde el punto de vista teórico, el interés se centra en la indagación y comprensión de diversas teorías de aprendizaje, la clasificación de métodos de enseñanza, pedagogías y didácticas contemporáneas como las formas principales actuales de enseñanza y su respectivo estado del arte. Desde el punto de vista metodológico, la investigación presenta la selección, diseño y producción de los recursos técnicos requeridos para la implementación de las etapas del método de enseñanza aprendizaje propuesto e integrado en la plataforma de gestión de aprendizaje Moodle. De igual forma, se logra la consolidación de cada una de las fases del método de enseñanza, consiguiendo la integración de conocimientos de diferentes áreas con varios recursos del laboratorio en las Prácticas Integradoras de Conocimientos y Articulación de Recursos (PICAR) y la validación del método formulado gracias a un instrumento de consulta aplicado a grupos de estudiantes. PICAR se aplica en el laboratorio de máquinas y medidas eléctricas ubicado en la Facultad de Minas. Como resultado de la investigación, el texto presenta la forma como se diseña e implementa PICAR. Adicionalmente incluye una encuesta aplicada a estudiantes de ingeniería eléctrica y control de la Universidad Nacional de Colombia que identifica la percepción que tienen los estudiantes acerca de algunas etapas de PICAR. Finalmente, la tesis plantea recomendaciones y una perspectiva de trabajo futuro para continuar el proceso de investigación en otras fases.
dc.description.abstractThe present thesis proposes a method of teach/learning to be applied in electrical engineering or related on-site laboratories, that generates in students a holistic vision of electrical energy systems. From theory point of view, the mainly interest is the research and understanding of different learning theories, the classification of learning methods, pedagogies and contemporary didactics like the main actual forms of teaching and his own state of art. Since the methodology point of view, this research presents the selection, design and production of technical resources, required for the implementation of the stages of the proposed teach/learning method and his integration in the Learning content management system Moodle. Therefore, consolidation of all phases of the teaching method is achieve, and achieving the integration of knowledge from different areas with various laboratory resources in the Integrative Practices of Knowledge and Articulation of Resources (PICAR) and the evaluation of the method through a survey instrument applied to student groups. PICAR was applied in the machines and electrical measures laboratory located in the Facultad de Minas. As a result of the research, the text presents the way of design and implementation of PICAR. Also includes a survey applied to the electrical and control engineering students from the Universidad Nacional de Colombia that identifies the perception that students have about some stages of PICAR. Finally, the thesis proposes recommendations and a future work to continue the research process in other stages
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia
dc.publisherMedellín - Minas - Maestría en Ingeniería - Ingeniería Eléctrica
dc.publisherFacultad de Minas
dc.publisherMedellín
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Medellín
dc.relationBates, David J. Albert, M. (2007). Principios de electrónica (septima). MacGraw-Hill. BRUNER, J. S. (2019). The Process of Education. In The Process of Education. https://doi.org/10.2307/j.ctvk12qst Chen, T., Maciejewski, A. A., Notaros, B. M., Pezeshki, A., & Reese, M. D. (2016). Mastering the core competencies of electrical engineering through knowledge integration. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings, 2016-June. https://doi.org/10.18260/p.25683 Choudhury, A. A., & Rodriguez, J. (2017). A New Curriculum in Fluid Mechanics for the Millennial Generation. Revista Iberoamericana de Tecnologias Del Aprendizaje, 12(1), 48–51. https://doi.org/10.1109/RITA.2017.2658958 Chowdhury, H., Alam, F., & Mustary, I. (2019). Development of an innovative technique for teaching and learning of laboratory experiments for engineering courses. Energy Procedia, 160(2018), 806–811. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2019.02.154 Clark, R. E. (2004). The classical origins of Pavlov’s conditioning. Integrative Physiological and Behavioral Science, 39(4), 279–294. https://doi.org/10.1007/BF02734167 De, M., Samper, Z., Pedagógicos, E., Contemporáneas, D., Patiño, G., Diseño, D., Diagramación, J., Valderrama, M., Académica, D., Darío, G., & Coordinación, S. G. (2004). Enfoques Pedagógicos y Didácticas Contemporáneas. De Zubiría Samper, M. (2004). Enfoques pedagógicos y didácticas contemporáneas. Bogotá: FiPC. Deese, A. S. (2015). Development of Smart Electric Power System (SEPS) Laboratory for Advanced Research and Undergraduate Education. IEEE Transactions on Power Systems, 30(3), 1279–1287. https://doi.org/10.1109/TPWRS.2014.2343521 EDUCACIÓN 3.0. (2020). Aprender Jugando: Las mejores plataformas educativas. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/plataformas-para-aprender-jugando/ Ertmer, P. A. (1993). UNA COMPARACIÓN DE LOS ASPECTOS CRÍTICOS INSTRUCCIÓN. 6(4), 50–72. Gedra, T. W., An, S., Arsalan, Q. H., & Ray, S. (2004). Unified Power Engineering Laboratory for Electromechanical Energy Conversion, Power Electronics, and Power Systems. IEEE Transactions on Power Systems, 19(1), 112–119. https://doi.org/10.1109/TPWRS.2003.820997 Herrera, M. R. S., Márquez, J. M. A., Borrero, A. M., & Sánchez, M. A. M. (2013). Testing bench for remote practical training in electric machines. IFAC Proceedings Volumes (IFAC-PapersOnline). https://doi.org/10.3182/20130828-3-UK-2039.00056 Higuera Martinez, O. I. (2017). Deserción Estudiantil En Colombia Y Los Programas De Ingeniería De La Uptc Seccional Sogamoso. Ingeniería Investigación y Desarrollo, 17(1). https://doi.org/10.19053/1900771x.v17.n1.2017.5593 itch group. (2020). open marketplace for independent digital creators. Itch.Io. https://itch.io/ Jadidian, J., Mohseni, S., Shayegani Akmal, A. A., Ahmadi Joneidi, I., Jebeli Javan, M., Samimi, M. H., Mohseni, H., Mohammadhossein, M., & Seifi, S. (2016). New laboratories in High Voltage Institute of University of Tehran for teaching power engineering courses. IET Generation, Transmission & Distribution, 10(11), 2810–2816. https://doi.org/10.1049/iet-gtd.2016.0011 Kehm, B. M., Larsen, M. R., & Sommersel, H. B. (2020). Student dropout from universities in Europe: A review of empirical literature. Hungarian Educational Research Journal, 9(2), 147–164. https://doi.org/10.1556/063.9.2019.1.18 Lagerstrom, L., Johanes, P., & Ponsukcharoen, U. (2015). The myth of the six minute rule: Student engagement with online videos. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings, 122nd ASEE(122nd ASEE Annual Conference and Exposition: Making Value for Society). Llorens-Largo, F., Gallego-Duran, F. J., Villagra-Arnedo, C. J., Compan-Rosique, P., Satorre-Cuerda, R., & Molina-Carmona, R. (2016). Gamification of the Learning Process: Lessons Learned. Revista Iberoamericana de Tecnologias Del Aprendizaje, 11(4), 227–234. https://doi.org/10.1109/RITA.2016.2619138 Maciejewski, A. A., Chen, T. W., Byrne, Z. S., De Miranda, M. A., McMeeking, L. B. S., Notaros, B. M., Pezeshki, A., Roy, S., Leland, A. M., Reese, M. D., Rosales, A. H., Siller, T. J., Toftness, R. F., & Notaros, O. (2017). A Holistic Approach to Transforming Undergraduate Electrical Engineering Education. IEEE Access, 5(c), 8148–8161. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2017.2690221 Maza-Ortega, J. M., Barragan-Villarejo, M., De Paula Garcia-Lopez, F., Jimenez, J., Mauricio, J. M., Alvarado-Barrios, L., & Gomez-Exposito, A. (2017). A Multi-Platform Lab for Teaching and Research in Active Distribution Networks. IEEE Transactions on Power Systems, 32(6), 4861–4870. https://doi.org/10.1109/TPWRS.2017.2681182 Muñoz-Organero, M., Muñoz-Merino, P. J., & Kloos, C. D. (2012). Sending learning pills to mobile devices in class to enhance student performance and motivation in network services configuration courses. IEEE Transactions on Education, 55(1), 83–87. https://doi.org/10.1109/TE.2011.2131652 Nikolic, S., Ritz, C., Vial, P. J., Ros, M., & Stirling, D. (2015). Decoding Student Satisfaction: How to Manage and Improve the Laboratory Experience. IEEE Transactions on Education, 58(3), 151–158. https://doi.org/10.1109/TE.2014.2346474 Perez Pinal, F., Nava, S., Nunez Perez, J., Araujo Vargas, I., Vera Cardenas, E., & Barranco Gutierrez, A. (2016). Experimental B-learning laboratory for an electrical machines undergraduate course. IEEE Latin America Transactions, 14(2), 524–529. https://doi.org/10.1109/TLA.2016.7437188 Piaget, J. (1976). Piaget’s Theory. In Piaget and His School (pp. 11–23). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-46323-5_2 Prigioniero, M. (2013). Recomendaciones para el diseño de cursos para Moodle utilizando criterios de usabilidad y accesibilidad. 1–11. http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC113299.pdf Rodríguez Palmero, M. L., Moreira, M. A., Caballero Sahelices, M. C., & Greca, I. M. (2008). La teoría del Aprendizaje Significativo En La Perspectiva De La Psicología Cognitiva. Salazar-Fernandez, J. P., Sepúlveda, M., & Munoz-Gama, J. (2019). Influence of Student Diversity on Educational Trajectories in Engineering High-Failure Rate Courses that Lead to Late Dropout. CEUR Workshop Proceedings, 2425, 39–48. Sánchez-arévalo, M. L., Cruz-hueso, L. F., & Ferro-escobar, R. (2018). Modelo de aproximación al comportamiento de la deserción voluntaria universitaria en pregrados de Ingeniería periodo 2015-2018 in Undergraduate Programs in Engineering , Period 2015-2018 Behavior Approach Model of Voluntary University Desertion in. Revista Ingeniería Solidaria, 14(26), 1–27. Schaefer, R. C. (1999). Excitation Control of the Synchronous Motor. 35(3), 694–702. Serna, E., & Serna, A. (2015). Crisis de la Ingeniería en Colombia. Ingeniería y Competitividad, 17(1), 63–74. https://doi.org/https://doi.org/10.25100/iyc.v16i1.3706 Shahnia, F., Moghbel, M., & Yengejeh, H. H. (2016). Motivating Power System Protection Course Students by Practical and Computer-Based Activities. IEEE Transactions on Education, 59(2), 81–90. https://doi.org/10.1109/TE.2015.2448611 Shoufan, A. (2019). Estimating the cognitive value of YouTube’s educational videos: A learning analytics approach. Computers in Human Behavior, 92, 450–458. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.03.036 Skinner, B. F. (1975). SOBRE EL CONDUCTISMO Revisión y prólogo RUBÉN ARDILA. Spertino, J., & Pineda, J. (2016). Aproximación a la infoxicación, ansiedad y sobrecarga informativa: una problemática que atraviesa a nuestros profesionales bibliotecarios y su entorno laboral. Thorndike, E. L. (1936). Edward Lee Thorndike. In C. Murchison (Ed.), A history of psychology in autobiography volume III. (pp. 263–270). Clark University Press. https://doi.org/10.1037/11247-011 Tirado-Mendoza, G., Neyra-Lopez, W., Roman-Gonzalez, A., Vargas-Cuentas, N., Llulluy, D., & Lapa-Asto, U. (2019). Work-in-Progress: Application of academic strategies to strengthen intrinsic motivation and reduce the number of students who abandon engineering programs at universities in Lima-North. EDUNINE 2019 - 3rd IEEE World Engineering Education Conference: Modern Educational Paradigms for Computer and Engineering Career, Proceedings, 2019–2022. https://doi.org/10.1109/EDUNINE.2019.8875844 Turner, A. E., & Collins, E. R. (2016). The Performance of AC Contactors During Voltage Sags The Performance of AC Contactors During Voltage Sags Department of Electrical and Computer Engineering. February. Watson, J. B. (1913). LA PSICOLOGÍA TAL COMO LA VE EL CONDUCTISTA. Yang, X., Carullo, S. P., Miu, K., & Nwankpa, C. O. (2005). Reconfigurable distribution automation and control laboratory: multiphase, radial power flow experiment. IEEE Transactions on Power Systems, 20(3), 1207–1214. https://doi.org/10.1109/TPWRS.2005.851988 Yazidi, A., Henao, H., Capolino, G. A., Betin, F., & Filippetti, F. (2011). A web-based remote laboratory for monitoring and diagnosis of ac electrical machines. IEEE Transactions on Industrial Electronics, 58(10), 4950–4959. https://doi.org/10.1109/TIE.2011.2109331
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleMétodo de enseñanza/aprendizaje de los sistemas de energía eléctrica actuales con base en una plataforma experimental
dc.typeTrabajo de grado - Maestría


Este ítem pertenece a la siguiente institución