Artículo de revista
Movimientos en el ‘movimiento’. Reflexividad y performance de una presencia afrodescendiente en Arica (Chile)
Fecha
2020Registro en:
Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, Vol. 25, No 2, 2020, pp. 67 - 82
0718-6894
Autor
León Villagra, Mariana
Institución
Resumen
This article delves into the emergence of afro-descendant presence in Arica (Chile) from the sensitive, creative and reflective dimensions of the performance of the Tumbe Carnaval and the beginnings of the first Afroariquena troupe. Confronting the view that has tended to encapsulate the Tumbe Carnaval as an aid to the ethno-political movement, the article suggests that this performance with its 'movements' imprints a sensitive ability to the body that calls upon senses and memories opening the way to key cognitive processes for afro-descendant self-recognition, and where the action of think-feel, rooted in the experience of Tumbe Carnaval, is reflective and generative of the afro-Chilean cultural revival and the expansion of the ethno-political afro-descendant movement in Arica. El artículo aborda la emergencia afrodescendiente en Arica,
Chile, desde la dimensión sensible, creativa y reflexiva de la
performance del Tumbe carnaval y el nacimiento de la primera comparsa afroariqueña. Frente a una visión tendiente a
encapsular el Tumbe carnaval como auxiliar al movimiento
etnopolítico, se propone que esta performance con ‘sus
movimientos’ imprime una capacidad sensitiva que invoca
sentidos y memorias abriendo campo a procesos cognitivos
sustanciales para el auto-reconcimiento afrodescendiente. Así,
desde la perspectiva de la performance, busca sostener que el
pensar-sentir enraizado en la experiencia corporal del Tumbe
carnaval es contestaria, reflexiva y constitutiva del renacimiento
cultural afrochileno y la expansión del Movimiento etnopolítico
afrodescendiente en Arica.