Trabajo de grado - Maestría
Variación sociofonética en la alternancia [đ]~[ø] intervocálica del habla de Tunja
Fecha
2018Autor
Nitola Torres, Jholman Fabián
Institución
Resumen
This document is concerned to the final report of a sociolinguistic study whose main objective is to explain how the allophonic activity works in the alternation [đ]~[Ø] in the intervocalic position of Tunja's speech. From the theory and methodology of sociolinguistics the frequency of variation between [đ]~[Ø] was analyzed in correlation with 14 linguistic contexts, with the social variables of gender, age and level of education of the speakers and with 7 stylistic variables. The research process consisted in the acoustic analysis to qualify the phonic segments as intervocalic weakening [đ] and elision [Ø], which were quantified by correlational statistical procedures, from which were derived frequencies of predictable sociofonetic variants that become rules of probable sociolinguistics use of intervocalic [đ] ~ [ø]. The results show that the accentual structure, the vowel environment and the morphological element -ado [άđo] / [άøo] present in participles and the morphematic limit are the most predominant internal factors in the intervocalic articulation of [đ] and [ø]. The sociolinguistic hypotheses [đ] [ø] / gender and [đ] [ø] / age agree and it was determined that the level of education is the most significant social factor in the frequency of use that this speaking community makes of [đ] ~ [ø] in the intervocalic context. An indirect relation was inferred in the influence that both stylistic variables and linguistic contexts exert on variation. El presente trabajo constituye el informe final de un estudio sociolingüístico cuyo objetivo principal consistió en explicar cómo funciona la variación fónica en la alternancia [đ] ~ [Ø] en posición intervocálica del habla de Tunja. A partir de la teoría y metodología de la sociolingüística variacionista se analiza la frecuencia de variación entre [đ] ~ [Ø] en correlación con 14 contextos lingüísticos, con las variables sociales de género, edad y nivel de educación de los hablantes y con 7 variables estilísticas. El proceso investigativo consistió en el análisis acústico para cualificar los segmentos fónicos como debilitamiento [đ] y elisión [Ø] intervocálicos, que fueron cuantificados mediante procedimientos estadísticos correlacionales, a partir de los cuales se dedujeron frecuencias de variantes sociofonéticas predictibles que se convierten en reglas sociolingüísticas probables de uso de [đ]~[ø] intervocálico. Los resultados muestran que la estructura acentual, el entorno vocálico y el elemento morfológico -ado [άđo] / [άøo] presente en los participios y el límite morfemático son los factores internos más preponderantes en la articulación de [đ] y [ø]. Las hipótesis sociolingüísticas [đ][ø]/género y [đ][ø]/edad concuerdan y se determinó que el nivel de educación es el factor social más significativo en la frecuencia de uso que esta comunidad de habla hace de [đ]~[ø] en el contexto intervocálico. Se dedujo una relación indirecta en la influencia que tanto variables estilísticas como contextos lingüísticos ejercen sobre la variación.