dc.contributorCortés-García, Claudia-Margarita
dc.creatorCastaño Villamil, Luz Delly
dc.date.accessioned2019-07-31T18:07:45Z
dc.date.available2019-07-31T18:07:45Z
dc.date.created2019-07-31T18:07:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifierhttp://repository.urosario.edu.co/handle/10336/20026
dc.identifierhttps://doi.org/10.48713/10336_20026
dc.description.abstractBullying, also known as intimidation, has been defined as a specific form of school violence where one or more people (aggressors) use superior strength or influence to intimidate someone (victim), typically to force him or her to do what one wants, as a result the sufferer endures harm, anguish and discomfort. Nowadays bullying has become a public health problem that affects the school population. This qualitative research had as a general objective, to identify the imaginary and bodily practices related to bullying in the physical education class. This was developed in a school in Bogotá city with teenagers whose ages range from 11 to 16 years. During research process the semi-structured interview about strong-arm behaviors was used, 68 male and female students were interviewed; Participant observation was carried out for 2 and a half months, getting 110 observations and 53 life dairies were implemented simultaneously. This investigation allowed to know the bullying, it is agreed as new coexistence dynamics (normalize and camouflage the bullying within the fun) by the victim, in relation to the person who commits the aggression. On the other hand, bodily practices as gestures, signs and looks are added to exert bullying. Finally, it was possible to establish the role of physical education in this social problem increasing or decreasing, because according to the students' narratives, this problem is present in the institution but all bullying acts are minimized and disappear as soon as the class starts. In conclusion, the physical education area is called to seek meaningful learning so that values, human rights respect, conflict management, good use of body practices (body, gestures) generate good attitudes through physical activity, recreation and sports in order to counteract school violence, specifically bullying.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Rosario
dc.publisherMaestría en Actividad Física y Salud
dc.publisherEscuela de Medicina y Ciencias de la Salud
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsEL AUTOR, manifiesta que la obra objeto de la presente autorización es original y la realizó sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto la obra es de exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre la misma. PARGRAFO: En caso de presentarse cualquier reclamación o acción por parte de un tercero en cuanto a los derechos de autor sobre la obra en cuestión, EL AUTOR, asumirá toda la responsabilidad, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos la universidad actúa como un tercero de buena fe. EL AUTOR, autoriza a LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre la materia, utilice y use la obra objeto de la presente autorización. -------------------------------------- POLITICA DE TRATAMIENTO DE DATOS PERSONALES. Declaro que autorizo previa y de forma informada el tratamiento de mis datos personales por parte de LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO para fines académicos y en aplicación de convenios con terceros o servicios conexos con actividades propias de la academia, con estricto cumplimiento de los principios de ley. Para el correcto ejercicio de mi derecho de habeas data cuento con la cuenta de correo habeasdata@urosario.edu.co, donde previa identificación podré solicitar la consulta, corrección y supresión de mis datos.
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dc.sourceinstname:Universidad del Rosario
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional EdocUR
dc.subjectBullying
dc.subjectImaginarios sociales
dc.subjectPrácticas corporales
dc.subjectEducación física
dc.subjectAdolescentes
dc.titleImaginarios y prácticas corporales relacionadas con el bullying en la clase de educación física
dc.typemasterThesis


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