Tesis Doctorado
The constitution of the subject in the framework of expansion of human capabilities. The case of poor individuals who were anti-poverty programs beneficiaries
La constitución del sujeto en el marco de la expansión de las capabilidades humanas. El caso de los individuos pobres beneficiarios de programas contra la pobreza;
The constitutión of the subject in the framework of expansión of human capabilities. The case of poor individuals who were anti-poverty programs beneficiaries;
la constitución del sujeto en el marco de la expansión de las capabilidades humanas. El caso de los individuos pobres beneficiariós de programas contra la pobreza
Autor
Espinoza Espinoza, Vicente
UNIVERSIDAD DE SANTIAGO DE CHILE
Institución
Resumen
In the contemporary phase of the modernity, in the middle of intensive cultural change, the individuals must look for a sense of their own existence by themselves, without the supports and certainties which were given by the State, role and social security, in the past. Nowadays, in a system of flexible capitalism, highly globalized and interdependent, the individual is requested to make a personal and constant work, to pursue on his own identity, the new form of sense.
By means of a qualitative and interpretative approach, with a joined strategy based on the interview and the socio – analysis, what has emerged from the subject theory and the identity theory of Guy Bajoit but reconsidered as a diachronic and synchronous process. It was explored the life biography with the purpose of reveal the primary and secondary socialization process, the expansion of circles (groups) of socialization, and the relationships that the individual has established with the others, and with himself. This work inquired about how the person in poverty and inequality social position makes an agency work over himself to become in an individual, a subject, and actor of his own existence.
It was focused on capabilities and antipoverty programs beneficiaries, in the urban context of Santiago de Chile. The findings were contextualized in the Latin American view by others paradigmatic studies about poverty and subjectivity about the region. The evidences show that poor individuals have the capacity to make an intensive reflexive exercise, make up a differentiated self-agency forms, some ones can turn in to an actor capable to do significantly changes in their relational position, while others are not able to articulate a life project. This difference would not be attributed to the initial family allocation resources, it can be considered as consequence of the socialization process. The presence of the “significant other” would allow the integration of certain structures into personal identity, building the relational expectations, and providing psychological resources that allow to manage the existential tensions. En la fase contemporánea de una modernidad atravesada por profundos cambios culturales, los individuos deben buscar por sí mismos un sentido a sus existencias, con menos soportes y seguridades que las tuvieron en cuando el Estado, el rol y la seguridad social primaba. En un sistema de capitalismo flexible, altamente globalizado e interdependiente, ahora se le demanda al individuo un esfuerzo personal y constante para buscar su propia identidad, la nueva forma de sentido.
Mediante una metodología cualitativa e interpretativa, que combina una estrategia basada en la entrevista y el socio análisis que surge a partir de teoría del sujeto y de la identidad de Guy Bajoit, reconceptualizada como un proceso diacrónico y sincrónico. Se exploró el trayecto biográfico para dar cuenta del proceso de socialización primaria y secundaria, de la ampliación de los círculos sociales y las relaciones que el individuo establece con los otros y con él mismo. Se indagó cómo la persona que vive en la pobreza y la desigualad social, se gestiona a sí mismo para transformarse en un individuo, un sujeto y un actor de su existencia.
Este trabajo se centró en beneficiarios de programas contra la pobreza del tipo capabilitante, en el contexto urbano de Santiago de Chile. Los resultados se contextualizaron con estudios paradigmáticos sobre pobreza y la subjetividad de los individuos en América Latina. Se pudo establecer que los individuos pobres poseen una capacidad de reflexividad intensiva, construyen modos de gestión de sí diferenciados, algunos pueden convertirse en un actor capaz de modificar significativamente su posición relacional mientras que otros no son capaces de articular un proyecto de vida. La diferencia no estaría asociada a la dotación inicial de recursos familiares, sino al proceso de socialización. La presencia del otro significativo permitiría integrar ciertas estructuras a la identidad personal, configurando expectativas relaciones y aportando recursos psicológicos que permiten manejar las tensiones existenciales.