Artículos de revistas
Conditional discrimination of one’s own behavior, contingency verbalization, and emergent conditional relationships
Discriminación condicional de la propia conducta, verbalización de contingencias y relaciones condicionales emergentes
Registro en:
10.5514/rmac.v30.i2.23284
Autor
TORRES, ALVARO
LÓPEZ, FLORENTE
Institución
Resumen
We analyzed the effects of pre-training in the identification and verbalization of contingent relationships and the concurrent naming of contingencies, on the acquisition of a conditional discrimination of the subject’s own behavior and on the formation of emergent conditional relationships indicative of equivalence. With this purpose, 40 college students were randomly assigned to one of four groups: Control, no training-no verbalization, training-no verbalization, no training-verbalization, and training-simultaneous verbalization. Differences were found in the number of trials required for the attainment of discrimination and in the correct number of probes of emergent conditional relations. These differences suggest that the self-descriptive verbal behavior promotes the acquisition of the conditional discrimination of the subject’s own behavior and of the formation of emergent conditional relations indicative of equivalence. Se analizaron los efectos del preentrenamiento en identificación y verbalización de relaciones contingentes y del nombramiento concurrente de contingencias, sobre la adquisición de una discriminación condicional de la propia conducta y sobre la formación de relaciones condicionales emergentes indicativas de equivalencia. Para ello, 40 participantes universitarios se asignaron a cuatro grupos: sin preentrenamiento y sin verbalización; con preentrenamiento y sin verbalización; sin preentrenamiento y con verbalización; y, con preentrenamiento y con verbalización simultánea. Se encontraron diferencias en la velocidad de adquisición de la discriminación mencionada, y en el número de pruebas de relaciones condicionales emergentes aprobadas. Estas diferencias sugieren que la conducta verbal autodescriptiva facilita la adquisición de una discriminación condicional de la propia conducta y la formación de relaciones condicionales emergentes indicativas de equivalencia.