Theory in library science: basic guidelines for its teaching

dc.contributores-ES
dc.contributoren-US
dc.creatorRÍOS ORTEGA, JAIME
dc.date2009-10-05
dc.date.accessioned2018-03-16T14:40:10Z
dc.date.available2018-03-16T14:40:10Z
dc.identifierhttp://ojs.unam.mx/index.php/ibi/article/view/4121
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/1193048
dc.descriptionIT IS SHOWN THAT, NOTWITHSTANDING SEVERAL DECADES OF DISCUSSION ON THE PROBLEM OF "THEORY" AND "PRAXIS", AND THE IMPORTANCE OF THE FORMER FOR GIVING DIREC­TION TO LIBRARY SCIENCE EDUCATION; THE LATTER, TECHNICAL EDUCATION, HAS PREDOMINATED. THUS, ONLY THREE METH­ODOLOGICAL GUIDELINES ARE SYSTEMATIZED WHICH DERIVE FUNDAMENTALLY FROM THE TEACHING OF SCIENCE, ON THE BA­SIS OF WHICH IT WILL BE POSSIBLE TO APPROACH THE TEACH­ING OF THE LIBRARY SCIENCE DISCIPLINE AND TO OVERCOME SOME OF THE PROBLEMS ASSOCIATED WITH THE TEACHING OF A TECHNICAL CHARACTER. THE FIRST GUIDELINE HOLDS THAT LI­BRARY SCIENCE IS BUILT UPON PHENOMENA, CONCEPTS AND THEORIES. THE SECOND ONE UNDERLINES THE FUNDAMENTAL ROLE PLAYED BY THE INTELLECTUAL HISTORY OF CONCEPTS AND LIBRARY SCIENCE THEORIES. AND THE THIRD ONE CENTERS ON THE CONCEPTUAL CHANGE UNDERGONE BY LIBRARY SCIENCE STUDENTS.en-US
dc.descriptionEN ESTE ARTÍCULO SE DEMUESTRA QUE NO OBSTANTE LA DIS­CUSIÓN DURANTE VARIAS DÉCADAS DEL PROBLEMA ENTRE LA "TEORÍA" Y LA "PRÁCTICA", ASÍ COMO DE LA IMPORTANCIA QUE REVISTE LA PRIMERA PARA ORIENTAR LA FORMACIÓN DE BIBLIO­TECÓLOGOS, HA PREDOMINADO SIN EMBARGO EL ENFOQUE DE LA EDUCACIÓN TÉCNICA. EN RELACIÓN CON ELLO, SE SISTEMA­TIZAN ÚNICAMENTE TRES DIRECTRICES METODOLÓGICAS, EN LO FUNDAMENTAL DERIVADAS DE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS, A PARTIR DE LAS CUALES ES FACTIBLE ABORDAR LA ENSEÑANZA DE LA DISCIPLINA BIBLIOTECOLÓGICA Y SUPERAR ALGUNOS DE LOS PROBLEMAS QUE CONLLEVA LA ENSEÑANZA DE CARÁCTER TÉCNICO. LA PRIMERA DIRECTRIZ TIENE COMO PREMISA QUE LA BIBLIOTECOLOGÍA SE CONSTRUYE A PARTIR DE FENÓMENOS, CONCEPTOS Y TEORÍAS, LA SEGUNDA DESTACA EL PAPEL FUN­DAMENTAL DE LA HISTORIA INTELECTUAL DE LOS CONCEPTOS Y LAS TEORÍAS BIBLIOTECOLÓGICAS, Y FINALMENTE LA TERCERA SE CENTRA EN EL CAMBIO CONCEPTUAL DE LOS ESTUDIANTES DE BIBLIOTECOLOGÍA.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Informaciónes-ES
dc.relationhttp://ojs.unam.mx/index.php/ibi/article/view/4121/3655
dc.sourceInvestigación Bibliotecológica; Vol 21, No 042 (2007)es-ES
dc.source0187-358X
dc.subjectLIBRARY SCIENCE TEACHING; LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION; LIBRARY SCIENCE DIDACTICSen-US
dc.subjectENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA; EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA, DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍAes-ES
dc.titleLa teoría en la educación bibliotecológica; directrices básicas para su enseñanzaes-ES
dc.titleTheory in library science: basic guidelines for its teachingen-US
dc.typeArtículos de revistas
dc.typeArtículos de revistas


Este ítem pertenece a la siguiente institución