Artículos de revistas
Methodology for the design of corporative taxonomies
Metodología para el diseño de taxonomías corporativas
Autor
ARGUDO, SILVIA
CENTELLES, MIQUEL
Institución
Resumen
A CORPORATIVE TAXONOMY IS DEFINED AS A TYPE OF CONTROLLED VOCABULARY THAT REFLECTS THE CONTEXT, THE AUDIENCE AND THE CONTENTS OF A GIVEN ORGANIZATION, AND WHICH ALLOWS THE REPRESENTATION OF ALL TYPES OF INFORMATIONAL ITEMS FOR DEVELOPING DIFFERENT FUNCTIONS IN CORPORATIVE SITES: CONTENT ORGANIZATION, SEARCHING NAVIGATION, COMPETITIVE INTELLIGENCE, ETC. A METHODOLOGY FOR THE DESIGN OF TAXONOMIES IS SET OUT IN THE CONTEXT OF PROJECT MANAGEMENT, WITH SPECIAL ATTENTION PAID TO THE STAGES THAT NECESSARILY MUST BE CARRIED OUT: STRATEGIC PLANNING, CONSTRUCTION OF TAXONOMY, CATEGORIZATION OF INFORMATIONAL OBJECTS, APPLICATION AND PRESENTATION OF THE TAXONOMY, AND THE CYCLE OF EVALUATION AND CONTINUOUS IMPROVEMENT. THE PRESENT MARKET OF COMPUTER SOLUTIONS FOR THESE PROCESSES IS PRESENTED, INCLUDING FEATURES AND EXAMPLES OF DIFFERENT TYPES OF EXISTING APPLICATIONS. SE DEFINE LA TAXONOMÍA CORPORATIVA COMO UN TIPO DE VOCABULARIO CONTROLADO QUE REFLEJA EL CONTEXTO, LA AUDIENCIA Y LOS CONTENIDOS DE UNA ORGANIZACIÓN DETERMINADA, Y QUE PERMITE LA REPRESENTACIÓN DE TODOS SUS OBJETOS INFORMATIVOS PARA DESARROLLAR DIFERENTES FUNCIONES DE LOS SITIOS CORPORATIVOS: LA ORGANIZACIÓN DE CONTENIDOS, LA BÚSQUEDA, LA NAVEGACIÓN, LA INVESTIGACIÓN COMPETITIVA, ETCÉTERA. SE PROPONE UNA METODOLOGÍA PARA DISEÑAR TAXONOMÍAS EN EL CONTEXTO DE LA GESTIÓN DE PROYECTOS, CON ESPECIAL ACENTO EN LAS ETAPAS QUE NECESARIAMENTE DEBEN LLEVARSE A CABO: LA PLANIFICACIÓN ESTRATÉGICA, LA CONSTRUCCIÓN DE LA TAXONOMÍA, LA CATEGORIZACIÓN DE LOS OBJETOS INFORMATIVOS, LA APLICACIÓN Y PRESENTACIÓN DE LA TAXONOMÍA, Y EL CICLO DE EVALUACIÓN Y MEJORA CONTINUA. SE PRESENTA EL MERCADO ACTUAL DE SOLUCIONES INFORMÁTICAS QUE PERMITEN AUTOMATIZAR ESTOS PROCESOS, Y SE CARACTERIZAN Y EJEMPLIFICAN LOS DIFERENTES TIPOS DE APLICACIONES EXISTENTES.