Type of family and school behavior problems in elementary students of an educational center in Lima

dc.contributorReyes Bossio, Mario
dc.creatorSalas Pinedo, Silvana
dc.date2020-06-10T06:20:21Z
dc.date2020-06-10T06:20:21Z
dc.date2020-06-10T06:20:21Z
dc.date2020-06-10T06:20:21Z
dc.date2020-05-19
dc.date.accessioned2024-05-16T01:38:49Z
dc.date.available2024-05-16T01:38:49Z
dc.identifier0000 0001 2196 144X
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/10757/652039
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9461084
dc.descriptionThe relationship between family types and school behavioral problems was studied in a simple of 105 children between 7 and 9 years old that attend a public educational center in Lima. In order to achieve the objective of the present correlationalh-causal study, the Questionnaire for the Evaluation of Behavioral Problems (Bravo, 1976) and the Family Type Scale (Cerda, 1995) was administered according to psychopedagogical criteria. Both showed optimal psychometric properties (construct validity and reliability). The results showed a significant correlation between the insecure family type and school behavioral problems; as well as, a non-significant correlation between the safe family type and school behavioral problems, which indicates that the hypothesis proposed in the present investigation is accepted.
dc.descriptionSe estudió la relación entre los tipos de familia y los problemas de conducta escolar en una muestra de 105 niños entre 7 y 9 años pertenecientes a un centro educativo estatal de Lima. Para lograr el objetivo del presente estudio correlacional-causal se administró el Cuestionario de Evaluación de Problemas de Conducta (Bravo, 1976) y la Escala Tipo de Familia según criterio psicopedagógico (Cerda, 1995). Ambos evidenciaron óptimas propiedades psicométricas (validez de constructo y confidencialidad). Los resultados mostraron una correlación significativa entre el tipo de familia insegura y los problemas de conducta escolar; así como, una correlación no significativa entre el tipo de familia segura y los problemas de conducta escolar, lo que indica que se acepta la hipótesis planteada en la presente investigación.
dc.descriptionTesis
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/msword
dc.formatapplication/epub
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
dc.publisherPE
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.sourceRepositorio Académico - UPC
dc.sourceUniversidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
dc.subjectInsecure family
dc.subjectSchool behavioral problems
dc.subjectPublic educational center
dc.subjectFamily types
dc.subjectTipos de familia
dc.subjectProblemas de conducta escolar
dc.subjectCentro educativo
dc.subjectFamilia insegura
dc.titleTipo de familia y problemas de conducta escolar en estudiantes de primaria de un centro educativo estatal de Lima
dc.titleType of family and school behavior problems in elementary students of an educational center in Lima
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.typeTesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución