dc.creatorAntonio, Javier
dc.creatorCornejo, Ricardo
dc.creatorReinoso, Raquel
dc.creatorSoto, Fanny
dc.creatorUribe, Sara
dc.date.accessioned2022-02-03T15:16:32Z
dc.date.accessioned2024-05-14T16:14:35Z
dc.date.available2022-02-03T15:16:32Z
dc.date.available2024-05-14T16:14:35Z
dc.date.created2022-02-03T15:16:32Z
dc.date.issued1995-12-30
dc.identifierAntonio, J., Cornejo, R., Reinoso, R., Soto, F., & Uribe, S. (1996). Fuerza de la competencia en el sector periodístico: el caso de los diarios formales de Lima. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 3(6), 41–57. https://doi.org/10.46631/jefas.1995.n6.03
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.12640/2871
dc.identifierhttps://doi.org/10.46631/jefas.1995.n6.03
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9405182
dc.description.abstractApplying Porter's methodology of the well-known five competitive forces to analyze the nature of competition, this article seeks to demonstrate that the competitive advantages obtained by the companies are a function of the structure of the industry and the strategies developed by the intervening companies. To this end, we analyze the Peruvian print journalism sector, that of non-specialized newspapers, exponents of a formal style of presentation of information and aimed at traditional readers, a segment made up of: El Comercio, Expreso, La Republica and La Nación. The results show that, of the five competitive forces, the most relevant for the segment studied are the high barriers to entry, mainly due to the high levels of investment and know-how required; the permanent possibility of substitution by television and radio; and the bargaining power of clients, exercised by distribution agents and advertisers. It can be said that there are two aspects on which the newspapers analyzed have developed their competitive advantages: the barriers created and the positioning achieved.
dc.description.abstractAplicando la metodología de Porter de las conocidas cinco fuerzas competitivas para analizar la naturaleza de la competencia, este artículo busca demostrar que las ventajas competitivas obtenidas por las empresas están en función de la estructura de la industria y de las estrategias desarrolladas por las empresas intervinientes. Para ello analizamos el sector del periodismo impreso peruano, el de los diarios no especializados, exponentes de un estilo formal de presentación de la información y dirigido a lectores tradicionales, segmento integrado por: El Comercio, Expreso, La República y La Nación. Los resultados muestran que, de las cinco fuerzas competitivas, las más relevantes para el segmento estudiado son las altas barreras de entrada, debido principalmente a los altos niveles de inversión y know-how requeridos; la posibilidad permanente de sustitución por televisión y radio; y el poder de negociación de los clientes, ejercido por los agentes de distribución y los anunciantes. Se puede decir que hay dos aspectos sobre los que los periódicos analizados han desarrollado sus ventajas competitivas: las barreras creadas y el posicionamiento alcanzado.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad ESAN. ESAN Ediciones
dc.publisherPE
dc.relationurn:issn:2218-0648
dc.relationhttps://revistas.esan.edu.pe/index.php/jefas/article/view/481/423
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectJournalism industry
dc.subjectPorter's competitive forces
dc.subjectCompetitive advantage
dc.subjectIndustria del periodismo
dc.subjectFuerzas competitivas de Porter
dc.subjectVentaja competitiva
dc.titleFuerza de la competencia en el sector periodístico: el caso de los diarios formales de Lima
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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