dc.creatorRodríguez, Christian
dc.date.accessioned2021-11-12T12:55:04Z
dc.date.accessioned2024-05-14T16:12:54Z
dc.date.available2021-11-12T12:55:04Z
dc.date.available2024-05-14T16:12:54Z
dc.date.created2021-11-12T12:55:04Z
dc.date.issued2008-06-30
dc.identifierRodríguez, C. (2008). Developing economies and the Asia-Pacific economic cooperation forum-APEC: intrabloc trade and attraction of foreign direct investment from region. Cuadernos de Difusión, 13(24), 81-112. https://doi.org/10.46631/jefas.2008.v13n24.05
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.12640/2675
dc.identifierhttps://doi.org/10.46631/jefas.2008.v13n24.05
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9404894
dc.description.abstractSince one of the main goals of the APEC is to facilitate the international trade and investments among its members, it is said that taking over APEC presidency (as Peru in 2008), will contribute to foster trade and attract investments from member economies. But, is there any pattern which allows quantifying the benefi ts resulting from this kind of commitment? After evaluating the trade statistics of APEC developing economies ever since the creation of the Forum in 1989, it can be inferred that presiding APEC does not guarantee an increase in its trade with the rest of APEC economies. Right after hosting the summit, its imports grow higher compared with its exports, but there is not any conclusive information on the growth of foreign direct investment (FDI). Nevertheless, even though the growth of trade and FDI attraction from APEC other member economies does not rely exclusively on taking over the Forum’s Presidency, this commitment is a unique opportunity to promote trade with the planet’s most important economic bloc.
dc.description.abstractConsiderando que uno de los principales objetivos del APEC es facilitar el comercio internacional y las inversiones entre sus miembros, se dice a menudo que asumir la presidencia del APEC (como el Perú en 2008) contribuirá a promover el comercio y a atraer inversiones de las economías miembros. ¿Pero existe algún patrón que permita cuantificar las ventajas que se obtienen de este compromiso? Luego de analizar las estadísticas comerciales de las economías en desarrollo del APEC desde la creación de este foro en 1989, se puede deducir que asumir la Presidencia no garantiza a la economía en desarrollo un incremento en su comercio con el resto de las economías APEC. Inmediatamente después de haber sido sede del evento, sus importaciones crecen más en comparación con sus exportaciones. En cuanto a la inversión extranjera, no hay información contundente sobre su crecimiento. No obstante, aun cuando el crecimiento del comercio y la atracción de la inversión extranjera directa de otras economías miembros del APEC no dependen exclusivamente de asumir la presidencia del foro, este compromiso constituye una oportunidad única para promover el comercio con el bloque económico más importante del mundo.
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad ESAN. ESAN Ediciones
dc.publisherPE
dc.relationurn:issn:2218-0648
dc.relationhttps://revistas.esan.edu.pe/index.php/jefas/article/view/309/361
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectInternational trade
dc.subjectMember economies
dc.subjectDeveloping economies
dc.subjectAPEC economies
dc.subjectIMF’s Direction of Trade
dc.subjectForeign direct investment
dc.subjectEconomic bloc
dc.subjectComercio internacional
dc.subjectEconomías miembros
dc.subjectEconomías en desarrollo
dc.subjectEconomías APEC
dc.subjectDirección de Comercio del FMI
dc.subjectInversión extranjera directa
dc.subjectBloque económico
dc.titleDeveloping economies and the Asia-Pacific economic cooperation forum-APEC: intrabloc trade and attraction of foreign direct investment from region
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


Este ítem pertenece a la siguiente institución