Construction and validation of a perception questionnaire about the Management of the teaching center of a Faculty of Nursing
Construcción y validación de un cuestionario de percepción acerca de la Gestión del centro de enseñanza de una Facultad de Enfermería
dc.creator | Sosa Aquino, Olga | |
dc.creator | Garlisi Torales, Daniela | |
dc.creator | Ayala Ratti, Fanny | |
dc.date | 2024-04-20 | |
dc.date.accessioned | 2024-04-29T18:55:49Z | |
dc.date.available | 2024-04-29T18:55:49Z | |
dc.identifier | http://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/112 | |
dc.identifier | 10.61368/r.s.d.h.v5i1.112 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9254993 | |
dc.description | The article describes the stages followed for the validation of the internal structure of a questionnaire about the perception of the students of the nursing career of the María Auxiliadora University, in the city of Mariano Roque Alonso of Paraguay, year 2022. The objective of the The study was to analyze the factors and the reliability indices of the questionnaire for its incorporation into the processes of evaluation of academic quality, in compliance with its social function. The study was descriptive, cross-sectional, 133 nursing students participated. The validation of the internal structure of the instrument was carried out through Exploratory Factorial Analysis, with the Principal Axes Factorization extraction method, the Bartlett sphericity test and the Kaisser-Meyer-Oklin sample adequacy measure were used, by means of the statistical software SPSS version 26. The results indicate that 37 questions, with the Likert scale grouped into eight dimensions, explain 62,600 of variance. The Kayser-Meyer-Olkin sample adequacy statistic equal to 0.880 and the Bartlett sphericity test was statistically significant, with a value of 3598.078; with degree of freedom 666 and significance level p=0.00, showing the values the relevance of the analysis of the questionnaire. The global reliability index using Cronbach's alpha yielded a value of 0.955 with an excellent scale. Therefore, it is concluded; the evidence of validity based on the internal structure of the questionnaire presents reliability for its use in the evaluation process of the Institutional Management of the Faculty of Nursing. | en-US |
dc.description | El artículo describe las etapas seguidas para la validación de la estructura interna de un cuestionario acerca de la percepción de los estudiantes de la carrera de enfermería de la Universidad María Auxiliadora, de la ciudad de Mariano Roque Alonso de Paraguay, año 2022. El objetivo del estudio fue analizar los factores y los índices de fiabilidad del cuestionario para su incorporación a los procesos de evaluación de la calidad académica, en cumplimiento de su función social. El estudio fue descriptivo, de corte transversal, participaron 133 estudiantes de enfermería. La validación de la estructura interna del instrumento se realizó mediante el Análisis Factorial Exploratorio, con el método de extracción de Factorización de Ejes principales, se utilizó la prueba de esfericidad de Bartlett y la medida de la adecuación muestral de Kaisser-Meyer-Oklin, mediante el software estadístico SPSS versión 26. Los resultados indican que 37 preguntas, con la escala de Likert se agrupan en ocho dimensiones, explica 62.600 de varianza. El estadístico adecuación muestral Kayser-Meyer-Olkin igual a 0.880 y la prueba de esfericidad de Bartlett resultó estadísticamente significativa, con valor 3598.078; con grado de libertad 666 y el nivel de significación p=0.00, mostrando los valores la pertinencia del análisis del cuestionario. El índice de confiabilidad global mediante el alfa de Cronbach arrojó valor de 0.955 con escala excelente. Por consiguiente, se concluye; la evidencia de validez basada en la estructura interna del cuestionario presenta fiabilidad para su uso en el proceso de evaluación de la Gestión Institucional de la facultad de Enfermería. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Centro Latinoamericano de Investigación y Ciencias | es-ES |
dc.relation | http://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/112/177 | |
dc.relation | http://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/112/178 | |
dc.rights | Derechos de autor 2024 Olga Sosa Aquino, Daniela Garlisi Torales, Fanny Ayala Ratti | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista Vitalia; Vol. 5 No. 1 (2024); 460-481 | en-US |
dc.source | Revista Científica de Salud y Desarrollo Humano; Vol. 5 Núm. 1 (2024); 460-481 | es-ES |
dc.source | 3005-2610 | |
dc.source | 10.61368/r.s.d.h.v5i1 | |
dc.subject | gestión del centro de enseñanza | es-ES |
dc.subject | análisis factorial | es-ES |
dc.subject | cuestionario | es-ES |
dc.subject | validación | es-ES |
dc.subject | school management | en-US |
dc.subject | factor analysis | en-US |
dc.subject | questionnaire | en-US |
dc.subject | validation | en-US |
dc.title | Construction and validation of a perception questionnaire about the Management of the teaching center of a Faculty of Nursing | en-US |
dc.title | Construcción y validación de un cuestionario de percepción acerca de la Gestión del centro de enseñanza de una Facultad de Enfermería | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |