Reflections on excellence and innovation in the didactics of the project-synthesis workshop discussed in the fourth meeting for Erasmus Mundus Archi-Mundus project

dc.creatorVélez González, Samuel Ricardo
dc.date2019-02-19T13:54:01Z
dc.date2019-02-19T13:54:01Z
dc.date2014-07-31
dc.date.accessioned2023-10-03T20:08:54Z
dc.date.available2023-10-03T20:08:54Z
dc.identifierVélez González, S. (2014). Reflexiones sobre Excelencia e Innovación en la Didáctica en el Taller de Proyectos-Síntesis comentada de la 4ª Reunión del Proyecto Erasmus Mundus Archi_Mundus. MÓDULO ARQUITECTURA CUC, 13(1), 191-199. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/98
dc.identifier0124-6542, 2389-7732 electrónico
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11323/2619
dc.identifier2389-7732
dc.identifierCorporación Universidad de la Costa
dc.identifier0124-6542
dc.identifierREDICUC - Repositorio CUC
dc.identifierhttps://repositorio.cuc.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9174534
dc.descriptionEl presente artículo trata de sintetizar los alcances y avances en torno a la reflexión sobre innovación en la enseñanza dentro del taller de proyectos de arquitectura, enunciado fundamental de la Cuarta Reunión en Ciudad de Panamá, desde los distintos puntos de vista de los participantes europeos y americanos1 , partiendo del insumo conceptual y teórico de las sesiones anteriores donde se debatió sobre la calidad en la enseñanza arquitectónica desde la caracterización de la educación contemporánea impartida a los arquitectos en formación, tales como la velocidad de cambio, la evolución en el paradigma educativo para pasar de la enseñanza al aprendizaje con el estudiante como protagonista principal de este, y la demanda en el desarrollo del pensamiento creativo. Este proyecto plantea la continuidad y el avance en la discusión académica, inicialmente formulada en el proyecto ENHSA LA (Vélez, 2011) –Educantional Network of Heads of Schools of Architecture-.
dc.descriptionThis work seeks to summarize the progress and effects related to the reflection on innovation when teaching the Architecture Projects Workshop which was a fundamental topic in the fourth meeting in Ciudad de Panamá. The reflection was carried out from the different stances of European and American participants, starting from the conceptual and theoretic component of the previous sessions in which the quality of architecture education was debated. The description of contemporary education factorsthatfuture architects face, like rapid changes, the evolution of education paradigms moving from a teaching-centered to a learning-centered approach –focusing on the student as protagonist, and the demand of creative thinking development, were taken into account. This project advises on the continuousness and progress of the academic debates first defined in the ENHSA LA–Educational Network of Heads of Schools of Architecture- project. In 2012, with the initiative of Architect ConstantinSpiridonidis from the Greek University of Thessaloniki, the academic project Erasmus Mundus ARCHI-MUNDUS was devised. The aim was to call different architecture scholars from Europe, North America, and Latin America to reflect –individually and collectively- about the dimensions in Architecture teaching. The development of the project took place in four meetings, in equal number of cities: Rio de Janeiro in 2012, Montevideo andChaniain 2013, and finally in Ciudad de Panamá in 2014.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costa
dc.relationMÓDULO ARQUITECTURA CUC; Vol. 13 (2014)
dc.relationMÓDULO ARQUITECTURA CUC
dc.relationMÓDULO ARQUITECTURA CUC
dc.relationFoque, R. (2010). Building Knowledge in Architecture. Bruselas: University Press Antwerp. Spiridonidis, C. (Ed.). (2004). Monitoring Architectural Design Education in European Schools of Architecture. European Association for Architectural Education. Serie: EAAE Transactions on Architectural Education, No. 19. Barcelona: European Association for Architectural Education y Escola Técnica Superior d´Architectura del Vallés. Vélez, S. (2011). La experiencia de la ENHSA: ¿cuál será el futuro en la formación de los arquitectos? Revista De-arq, (9), 18-29. Voyatzaki, M. (Ed.). (2005). (Re) searching and redefining the content and methods of construction teaching in the New Digital Era. European Association for Architectural Education. Serie: EAAE Transactions on Architectural Education, No. 29. Barcelona: European Association for Architectural Education y Escola Técnica Superior d´Architectura del Vallés.
dc.relationMódulo Arquitectura CUC
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.sourceMÓDULO ARQUITECTURA CUC
dc.sourcehttps://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/98
dc.subjectProyecto Erasmus Mundus ARCHI_MUNDUS
dc.subjectArquitectura
dc.subjectCreatividad
dc.subjectInnovación
dc.subjectProyecto
dc.subjectCompetencias
dc.titleReflexiones sobre excelencia e innovación en la didáctica en el taller de proyectos-síntesis comentada de la 4ª reunión del proyecto Erasmus Mundus Archi_Mundus
dc.titleReflections on excellence and innovation in the didactics of the project-synthesis workshop discussed in the fourth meeting for Erasmus Mundus Archi-Mundus project
dc.typeArtículo de revista
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.typeText
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.typehttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa


Este ítem pertenece a la siguiente institución