Association between organizational legitimacy and organizational performance. Case: School Business Administration

dc.creatorFONSECA PINTO, DORA ESTHER
dc.creatorHerrera Rodriguez, Jenny Mairena
dc.date2020-06-25T16:06:05Z
dc.date2020-06-25T16:06:05Z
dc.date2018-12-25
dc.date.accessioned2023-10-03T20:02:12Z
dc.date.available2023-10-03T20:02:12Z
dc.identifierFonseca Pinto, D., & Herrera Rodríguez, J. (2018). Asociación entre legitimidad organizacional y desempeño organizacional. Caso: Escuela administración de empresas. ECONÓMICAS CUC, 39(2), 159-170. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.10
dc.identifier0120-3932, 2382-3860 electrónico
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11323/6406
dc.identifierhttps://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.10
dc.identifier10.17981/econcuc.39.2.2018.10
dc.identifier2382-3860
dc.identifierCorporación Universidad de la Costa
dc.identifier0120-3932
dc.identifierREDICUC - Repositorio CUC
dc.identifierhttps://repositorio.cuc.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9174047
dc.descriptionThis article is derived from the research project "Association between organizational legitimacy and organizational performance, case School of Business Administration", whose objective is to publicize the results obtained in the execution of the project, which was worked under a qualitative methodology using the case study method under the technique of the application of interviews to the actors and bibliographic review in order to understand and interpret the degree of legitimacy of the School and its organizational performance. It was possible to theoretically confront the relationship of the concepts in the first instance, and then ratify it in the practical study.
dc.descriptionEl presente artículo se deriva del proyecto de investigación “Asociación entre legitimidad organizacional y desempeño organizacional, caso Escuela de Administración de Empresas”, cuyo objetivo es dar a conocer los resultados obtenidos en la ejecución del proyecto, el cual se trabajó bajo una metodología cualitativa usando el método estudio de caso bajo la técnica de la aplicación de entrevistas a los actores y revisión bibliográfica para de esta manera comprender e interpretar el grado de legitimidad de la Escuela y su desempeño organizacional. Se pudo confrontar teóricamente la relación de los conceptos en primera instancia, para luego ratificarla en el estudio práctico.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costa
dc.relationECONÓMICAS CUC; Vol. 39, Núm. 2 (2018)
dc.relationECONÓMICAS CUC
dc.relationECONÓMICAS CUC
dc.relationAckoff, R. (2000). Recreación de las corporaciones: un diseño organizacional para el siglo XXI. México DF: Oxford University Press.
dc.relationAlcantara, L., Mitsuhashi, H. y Hoshino, Y. (2006). Legitimacy in international joint ventures: It is still needed. Journal of International Management, 12(4), 389–407. https://doi.org/10. 1016/j.int- man.2006.08.002
dc.relationAldrich, H. & Fiol, C. (1994). Fools rush in? The institutional context of industry creation. Academy of Management Review, 19(4). 645–670. https://doi.org/ 10.2307/258740
dc.relationAndrews, A. (1996). Signaling legitimacy after metamorphic change: Directors in the initial public offering. Congreso Anual de la Academy of Management, Cincinnati, USA.
dc.relationArnold, S., Handelman, J. y Tigert, D. (1996). Organizational legitimacy and retail store patronage. Journal of Business Research, 35(3). 229–239. https://doi.org/10.1016/0148-2963(95) 00128-X
dc.relationAshforth, B. & Gibbs, B. (1990). The double-edge of organizational legitimization. Organization Science, 1(2). 177–194. https://doi.org/10.1287/orsc.1.2.177
dc.relationBontis, N., Crossan, M. & Hulland, J. (2002). Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows. Journal of Management Studies, 39(4). 437–469. https://doi.org/10.1111/ 1467-6486.t01-1-00299
dc.relationBansal, P., y Clelland, I. (2004). Talking trash: Legitimacy, impression management, and unsystematic risk in the context of the natural environment. Academy of Management Journal, 43(4), 717–736. https://doi.org/10.5465/20159562
dc.relationBozeman, B. (1993). Understanding the roots of publicness. En B. Sutton (Ed). The legitimate corporation. (63–81). Cambridge: Blackwell.
dc.relationCardona, J. y Calderón, G. (2006). El impacto del aprendizaje en el rendimiento de las organizaciones. Cuadernos de Administración, 19(32). 11–43.
dc.relationCruz-Suaréz, A,, Díez-Martín, M., Blanco- González, A. y Prado-Román, C. (2014). Análisis de las relaciones entre la legitimidad organizativa, sus fuentes y dimensiones. Revista Venezolana de Gerencia. 19(65). 9–22. Recuperado de http://www. redalyc.org/pdf/290/29030101002.pdf
dc.relationCruz, F. (1998). “Sobre el Entorno Cultural”. En Entorno Organizacional, Guzmán, A. J. (Compilador). Cali, Colombia: Facultad de Ciencias de la Administración, Univalle.
dc.relationCruz, L. (2008). El concepto de legitimidad en la autoridad: elementos de análisis para comprender la relación autoridad- subordinación en el comportamiento administrativo. Academia, 40(1). 68– 82. Recuperado de http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=71612100006
dc.relationDaft, R. y Steers, R. (1992). Organizaciones: el comportamiento del individuo y de los grupos humanos. México, D.F.: Limusa.
dc.relationDeephouse, D. (1996). Does isomorphism legitimate? Academy of Management Journal, 39(4). 1024–1039. https://doi. org/10.5465/256722
dc.relationDeephouse, D. y Suchman, M. (2008). Le- gitimacy in Organizational Institutionalism. In, R. Greenwood, C. Oliver, R. Suddaby & K. Sahlin (Ed.), The SAGE Handbook of Organizational Institutionalism. (49–77). Newbury Park: Sage. https://doi.org/10.4135/9781849200387. n2
dc.relationDíez, M., Blanco, A. y Prado, C. (2010). Legitimidad como factor clave del éxito organizativo. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 16(3). 127–143. https://doi.org/10.1016/ S1135-2523(12)60038-0
dc.relationDimaggio, P. & Powell, W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48(2). 147–160. https://doi.org/ 10.2307/2095101
dc.relationDowling, J. & Pfeffer, J. (1975). Organizational legitimacy: Social values and organizational behaviour. Pacific Sociological Review, 18(1). 122–136. https://doi.org/ 10.2307/1388226
dc.relationFreeman, E. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach, Boston: Printman Press.
dc.relationFombrun, C. & Shanley, M. (1990). “What’s in a Name? Reputation Building and Corporate Strategy. Academy of Management Journal, 33(2). 233–258. https:// doi.org/10.5465/256324
dc.relationGalbraith, J. Downey, D. & Kates, A. (2001). Designing dynamic organizations, a handson for leaders at all levels. New York: Amacom.
dc.relationGarcía, S. y Dolan, S. (1997). La Dirección por Valores: el cambio más allá de la Dirección por Objetivos. Madrid: McGraw- Hill-IESE.
dc.relationHuman, S. & Provan, K. (2000). Legitimacy building in the evolution of small firm mutilateral networks: acomparative study of success and demise. Adminis- trative Science Quarterly, 45(2). 327– 365. https://doi.org/ 10.2307/2667074
dc.relationHunt, C. & Aldrich, H. (1996). Why even Rodney Dangerfield has a home page: Legitimizing the world wide web as a medium for commercial endeavours. Congreso Anual de la Academy of Management, Cincinnati, USA.
dc.relationJun, L., Qiuzhen, W. & Qingguo, M. (2011). The effects of project un certa in tyan drisk management on IS development project performance: A vendor perspective. International Journal of Project Management, 29(1). 923–933. https:// doi.org/10.1016/j.ijproman.2010.11.002
dc.relationLammers, J., Galinsky, A. D., Gordijn, E. H. y Otten, S. (2008). Illegitimacy moderates the effects of power on approach. Psychological Science, 19(1), 558–564. http: //d x. doi. org / 10 .1111 / j.1467- 9280.2008.02123.x
dc.relationLitterer, J. (1979). Análisis de las organizaciones. México DF: Limusa
dc.relationLópez, A. (2000). Valores, Valoraciones Y Virtudes. México, D.F.: CECSA.
dc.relationLow, B. & Johnston, W. (2008). Securing And Managing An Organization’s Network Legitimacy: The Case of Motorola China. Industrial Marketing Management, 37(7). 873–879. https://doi.org/10. 1016/j.indmarman.2008.01.009
dc.relationMeyer, J. & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations: Formal structures as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83(2). 340–363.
dc.relationMintzberg, H. (1984). La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel.
dc.relationNadler, D. y Tushman, M. (1997). El diseño de la organización como arma competitiva: el poder de la arquitectura organizacional. México, D.F.: Oxford University Press
dc.relationParsons, T. (1960). Structure and process in modern societies. Glencoe: Free Press.
dc.relationReal, J. (2003). Aprendizaje organizativo y creación de conocimiento en el desarrollo de competencias distintivas tecnológicas. [Tesis doctoral no publicada]. Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España
dc.relationReimann, F., Ehrgott, M., Kaufmann, L. & Carter, C. (2011). Local stakeholders and local legitimacy: MNEs’ social strategies in emerging economies. Journal International Management, 18(1). 1−17. http://dx.doi.org/ 10.1016/j.intman.2011. 06.002
dc.relationRuef, M. & Scott, R. (1998). A multidimensional model of organizational legitimacy: Hospital survival in changing institutional environments. Administrative Science Quarterly, 43(4). 877−904. https://doi.org/10.2307/2393619
dc.relationRutherford, M. & Buller, P. (2007). Searching for the legitimacy threshold. Journal of Management Inquiry, 16(1). 7 8 − 9 2 . h t t p s : / / d o i . org/10.1177/1056492606297546
dc.relationScott, W. (1995). Institutions and organizations. Thousand Oaks: Sage.
dc.relationScott, W. (1994). Conceptualizing organizational fields: Linking organizations and societal systems. In, H. Derien (ed.), Systemrationalitat und Partialinteres- se. (203−221). Baden-Baden: Nomos Verlag.
dc.relationScott, W. (1977). Some problems in the study of organization structure. Mid-American Review of Sociology, 2(1). 1−16. https://doi.org/10.17161/STR.1808.4801
dc.relationScott, W. & Meyer, J. (1991). The organization o societal sectors. En W. Powell y P. DiMaggio (Eds.) The new institutionalism in organizational analysis. (108−140). Chicago: University of Chicago Press.
dc.relationSligte, D., Greer, L. y De Dreu, C. (2012). Illegitimacy undermines leader creativity only when stable power.Revista de Psicología Social,27(1), 347–354. h t t p : / / d x . d o i . o r g / 1 0. 1 1 7 4 / 021347412802845603
dc.relationSuchman, M. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches. Academy of Management Review, 20(1), 571–611. https://doi.org/10.2307/258788
dc.relationSuñé, A. (2004). El impacto de las barreras de aprendizaje en el rendimiento de las organizaciones. [Tesis doctoral no publicada]. Cataluña: Universidad Politécnica de Cataluña.
dc.relationThomas, T. (2005). Are business students buying it? A theoretical framework for measuring attitudes toward the legitimacy of environmental sustainability. Business Strategy and the Environment, 14(3). 186–197. https://doi.org/10.1002/ bse.446
dc.relationTornikoski, E. & Newbert, S. (2007). Exploring the Determinants of Organizational Development: A Legitimacy Perspective. Journal of Business Venturing, 22(1), 311–335. https://doi.org/10. 1016/j.jbusvent.2005.12.003
dc.relationTziner, A. y Sharoni, G. (2014). Organizational citizenship behavior, organizational justice, job stress, and workfamily conflict: Examination of their interrelation ships with respondents from a non-Western culture. Revista de Psicologíadel Trabajo y de las Organizaciones, 30(1), 35–42. http://dx.doi.org/10. 5093/tr2014a5
dc.relationWillis, G., Guinote, A. y Rodríguez-Bailón, R. (2010). Illegitimacy improves goalpursuit in powerless individuals. Journal of Experimental Social Psychology, 46(1), 416–419. http://dx.doi.org/10.1016/ j.jesp.2009.10.009
dc.relationWillis, G. y Rodríguez-Bailón, R. (2011). Si merezco tener poder, ¿qué más puedo esperar?: Poder, Legitimidad y Optimismo. International Journal of Social Psychology, 26(2). 241–255- https://doi. org/10.1174/021347411795449018
dc.relationZelditch, M. (2001). Processes of legitimation: recent developments and new directions. Social Psychology Quarterly. 64(1). 4–17. http://dx.doi.org/10.2307/ 3090147
dc.relationZsidisin, G., Melnyk, S. & Ragatz, G. (2005). An institutional theory perspective of business continuity planning for purchasing and supply management. International Journal of Production Research, 43(16), 3401–3420. https://doi. org/10.1080/00207540500095613
dc.relationZimmerman, M. & Zeitz, G. (2002). Beyond survival: achieving new venture growth by building legitimacy. Academy of Management Review, 27(3). 414−31. https://doi.org/10.5465/amr.2002.7389921
dc.relationZucker, L. (1987). Institutional theories of organization. Annual review of Sociology, 13(1). 443−464. http://dx.doi.org/10. 1146/annurev.so.13.080187.002303
dc.relation2
dc.relation39
dc.relationRevista Económicas CUC
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.sourceECONÓMICAS CUC
dc.sourcehttps://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/1556
dc.subjectOrganizational legitimacy
dc.subjectOrganizational performance
dc.subjectInstitutional theory
dc.subjectCase study
dc.subjectLegitimidad organizacional
dc.subjectDesempeño organizacional
dc.subjectTeoría institucional
dc.subjectEstudio de caso
dc.titleAsociación entre legitimidad organizacional y desempeño organizacional. Caso: Escuela administración de empresas
dc.titleAssociation between organizational legitimacy and organizational performance. Case: School Business Administration
dc.typeArtículo de revista
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.typeText
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.typehttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa


Este ítem pertenece a la siguiente institución