Practices and institutional conditions for the development of teaching in Ibero-American universities

dc.creatorRueda Beltrán, Mario
dc.creatorFERNÁNDEZ LAMARRA, Norberto
dc.creatorGarcía, Pablo
dc.creatorBakieva, Margarita
dc.creatorGonzález-Such, José
dc.creatorJornet Meliá, Jesús Miguel
dc.creatorSancho-Álvarez, Carlos
dc.creatorCanales-Sánchez, Alejandro
dc.creatorCisneros-Cohernour, Edith J.
dc.creatorContreras Eljure, José Alberto
dc.creatorLópez Osorio, José Ladislao
dc.creatorParra-Sandoval, Maria Cristina
dc.creatorInciarte González, Alicia
dc.creatorFuenmayor, Jesus Alberto
dc.creatorBozo de Carmona, Ana Julia
dc.date2019-09-23T21:30:54Z
dc.date2019-09-23T21:30:54Z
dc.date2019
dc.date.accessioned2023-10-03T20:01:27Z
dc.date.available2023-10-03T20:01:27Z
dc.identifier2530-9269
dc.identifier1577-4147
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11323/5288
dc.identifierCorporación Universidad de la Costa
dc.identifierREDICUC - Repositorio CUC
dc.identifierhttps://repositorio.cuc.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9173937
dc.descriptionThis research is based on an analytical model designed to evaluate the institutional conditions that affect the development of teaching in Ibero-America. The case studies correspond to six universities in: Argentina, Spain, Mexico and Venezuela 2. Were identified the common challenges and the differentiated needs faced by the development, with quality, of university teaching. It was concluded that the context is a predominant variable that impacts the exercise of the teaching function and that this is the most important academic activity with an impact on the quality of higher education.
dc.descriptionEsta investigación se realizó con base en un modelo analítico diseñado para evaluar las condiciones institucionales que inciden en el desarrollo de la docencia en Iberoamérica, los estudios de caso corresponden a seis universidades de: Argentina, España, México y Venezuela 1. Se identificaron tanto los retos comunes como las necesidades diferenciadas a los que se enfrenta el desarrollo, con calidad, de la docencia universitaria. Se concluyó que el contexto es una variable predominante que impacta el ejercicio de la función docente y que esta es la más importante actividad académica con incidencia en la calidad de la educación superior.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPublicaciones
dc.relationdoi:10.30827/publicaciones.v49i1.9850
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dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.subjectDocencia universitaria
dc.subjectPrácticas docentes
dc.subjectContexto universitario
dc.subjectCondiciones institucionales
dc.subjectUniversity teaching
dc.subjectTeaching practices
dc.subjectUniversity context
dc.subjectInstitutional conditions
dc.titlePrácticas y condiciones institucionales para el desarrollo de la docencia en universidades iberoamericanas
dc.titlePractices and institutional conditions for the development of teaching in Ibero-American universities
dc.typeArtículo de revista
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.typeText
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.typehttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa


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