Difficulty in fractions for Mexican primary education students

dc.creatorArenas Peñaloza, Jhonatan
dc.creatorRodríguez-Vásquez, Flor Monserrat
dc.date2021-04-07T13:55:03Z
dc.date2021-04-07T13:55:03Z
dc.date2020
dc.date.accessioned2023-10-03T19:47:10Z
dc.date.available2023-10-03T19:47:10Z
dc.identifier2322-7184
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11323/8084
dc.identifierCorporación Universidad de la Costa
dc.identifierREDICUC - Repositorio CUC
dc.identifierhttps://repositorio.cuc.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9172079
dc.descriptionA latent problem in the teaching and learning of mathematics is related to the understanding of the specific concept, among other causes, due to its diverse meanings and interpretations, which the epistemology of mathematics has generated and are necessary to solve different situations. From the context of real life. Hence, the importance of these meanings or interpretations being viewed in an integral manner and their differences and uses in the teaching and learning process being recognized. That is why, in this article, they are exposed to the interpretations associated with the concept of fraction that the greatest number of teachers consider difficult for Mexican students of the primary basic level (6-12 year old students). Methodologically, the Delphi method was used to design, apply and analyze a questionnaire that answered 16 practicing teachers. The results show three interpretations associated with the concept of fraction of greatest difficulty for the students of the basic Mexican primary: the fraction as a rational number, the fraction as a ratio and the fraction as an indicator of a quantity (decimal).
dc.descriptionUn problema latente en la enseñanza y aprendizaje de la matemática es el relativo a la comprensión del concepto fracción, entre otras causas, por sus diversos significados e interpretaciones, mismos, que la epistemología de la matemática ha generado y son necesarios para resolver diferentes situaciones del contexto de la vida real. De aquí, la importancia de que estos significados o interpretaciones sean vistos de forma integral y se reconozcan sus diferencias y usos en el proceso tanto de enseñanza como de aprendizaje. Es por ello, que en el presente artículo se exponen cuáles son las interpretaciones asociadas al concepto de fracción que el mayor número de docentes considera difíciles para los estudiantes mexicanos del nivel básico primaria (estudiantes de 6-12 años). Metodológicamente se usó el método Delphi para diseñar, aplicar y analizar un cuestionario que respondieron 16 profesores en ejercicio. Los resultados evidencian tres interpretaciones asociadas al concepto de fracción de mayor dificultad para los estudiantes de la básica primara mexicana: la fracción como número racional, la fracción como razón y la fracción como indicador de una cantidad (decimal).
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPolitécnico Costa Atlantica
dc.relationBEHR, M., LESH, R., POST, T., & SILVER, E. 1983. Rational Number Concepts. En R. Lesh, & M. Landau (eds), Acquisition of Mathematics Concepts and Processes. Ed. Academic Press. (New York). p. 91-125.
dc.relationBEHR, M., HAREL, G., POST, T., & LESH, R. 1992. Rational number, ratio, and proportion. En D. Grouws (eds), Handbook of research on mathematics teaching and learning. Ed. NCTM: National council of teachers of mathematics. (New York) p. 296- 333.
dc.relationBUTTO, C. 2013. El aprendizaje de fracciones en educación primaria: una propuesta de enseñanza en dos ambientes. Horizontes pedagógicos. (Bogotá). 15(1), 33-45.
dc.relationCARRILLO, J., CONTRERAS, L., CLIMENT, N., MONTES, M., ESCUDERO, D., & FLORES, E. 2016. Fracciones y decimales. En J. Carrillo, L. Contreras, N. Climent, M. Montes, D. Escudero, & E. Flores (eds), Didáctica de las Matemáticas para maestros de educación primaria. Ed. Paraninfo (Madrid). P. 75-97.
dc.relationCHARRO, E. 2017. Investigando en educación: el método Delphi. Revista Atlante: cuadernos de educación y desarrollo. (España). En línea. http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/10/educacion-metodo-delphi.html (con acceso el 17/06/2019)
dc.relationCORTINA, J., & CARDOSO, E, 2009. Mexican sixth grade students' understandings of fraction notations as numbers that express quantity. En S. Swars, D. Stinson, & S. Lemons-Smith (eds), Proceedings of the 31st annual meeting of the North American chapter of the international group for the Psychology of Mathematics Education. Ed. Georgia State University (Atlanta). p. 765-772.
dc.relationFANDIÑO, M. 2007. Fractions: conceptual and didactic aspects. Acta didactica Universitatis Comenianae. (Bratislava, Slovakia). 7, 23-45.
dc.relationFANDIÑO, M. 2009. Las fracciones: aspectos conceptuales y didácticos. Ed. Magisterio. (Bogotá). p. 222.
dc.relationFUENTES, R. F. 2010. Enseñanza de fracciones. Una experiencia didáctica en quinto año de enseñanza primaria. Revista Iberoamericana de Educación Matemática. (España). (22), 169-182.
dc.relationGABRIEL, F., COCHÉ, F., SZUCS, D., CARETTE, V., REY, B., & CONTENT, A. 2013. A componential view of children’s difficulties in learning fractions. Frontiers in Psychology. (Lausanne, Switzerland) 4(715), 1-12. https://doi.10.3389/fpsyg.2013.00715
dc.relationKIEREN, T. 1976. On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers. En R. Lesh, & D. Bradbard (eds), Number and measurement: Papers from a research workshop. Ed. ERIC/SMEAC. (Columbus). p.101-144.
dc.relationKIEREN, T. 1980. The reational number construct. Its elements and mechanisms. En T. E. Kieren (eds), Recent research on number learning. Ed. ERIC/SMEAC. (Columbus). p. 125-149.
dc.relationLAMON, S. (2007). Rational numbers and proportional reasoning: Toward a theoretical framework for research. En F. Lester (eds), Second handbook of research on mathematics teaching and learning. Ed. NCTM: National council of teachers of mathematics. (Charlotte). p. 629-667.
dc.relationLANDETA, J. 2002. El método Delphi. Una técnica de previsión del futuro. Ed. Ariel S.A. (Barcelona). p. 223.
dc.relationLLINARES, S., & SÁNCHEZ, M. 1988. Matemáticas: cultura y aprendizaje. Fracciones. Ed. Síntesis (España). p. 168.
dc.relationLÓPEZ-GÓMEZ, E. 2018. El método delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1. (España). 21(1), 17-40. https://doi.org/10.5944/educxx1.20169
dc.relationPERERA, P., & VALDEMOROS, M. 2007. Propuesta didáctica para la enseñanza de las fracciones en cuarto grado de educación primaria. En M. Camacho; P. Flores & M. Pilar (eds), Investigación en Educación Matemática XI. Ed. SEIEM (España). p. 209-218.
dc.relationPOST, T., BEHR, M., & LESH, R. 1982. Interpretations of Rational Number Concepts. En L. Silvey, & J. Smart (eds), Mathematics for Grades 5-9. Ed. NCTM: National council of teachers of mathematics (Reston, Virginia). p. 59-72.
dc.relationTSUNG-LUNG, T., & HUI-CHUAN, L, 2017. Towards a framework for developing students fraction proficiency. International journal of mathematical education in science and technology. (United Kingdom). 48(2), 244-255.
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.sourceGestion, Competencia e Innovacion
dc.sourcehttps://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/88
dc.subjectFraction
dc.subjectInterpretations
dc.subjectDifficulties
dc.subjectStudents
dc.subjectDelphi method
dc.subjectFracción
dc.subjectInterpretaciones
dc.subjectDificultades
dc.subjectEstudiantes
dc.subjectMétodo Delphi
dc.titleDificultad en las fracciones para los estudiantes de la educación primaria mexicana
dc.titleDifficulty in fractions for Mexican primary education students
dc.typeArtículo de revista
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.typeText
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.typehttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa


Este ítem pertenece a la siguiente institución