Media for the appropriation of knowledge in educational institutions

dc.creatorRamírez Molina, Reynier Israel
dc.creatorVillalobos, José V.
dc.creatorLAY, NELSON
dc.creatorHerrera Tapias, Beliña
dc.date2021-02-22T16:33:00Z
dc.date2021-02-22T16:33:00Z
dc.date2021
dc.date.accessioned2023-10-03T19:44:36Z
dc.date.available2023-10-03T19:44:36Z
dc.identifier0718-0764
dc.identifier0716-8756
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11323/7899
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000100027
dc.identifierCorporación Universidad de la Costa
dc.identifierREDICUC - Repositorio CUC
dc.identifierhttps://repositorio.cuc.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9171940
dc.descriptionThe objective of this research study was to assess how media describes the appropriation of knowledge in educational institutions in the state of Magdalena (Colombia). Ten semi-structured interviews were conducted and analyzed using grounded theory. The results obtained respond to the use of means in learning spaces to generate competencies (use, interaction, and participation) of the human being in meaningful learning sessions. The results show that the communication process depends on the profile and work of the teacher, number of participants, available teaching tools, and structure of the institution. These create barriers and filters that limit learning. Interactive models, with emerging perspectives on knowledge, influence knowledge appropriation. It is concluded that educational media are affected by the teacher-student’s technological culture, which can cause knowledge gaps for proper educational media use.
dc.descriptionEl objetivo de esta investigación fue examinar la descripción de los medios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativas del departamento de Magdalena, Colombia. Para tal fin, se realizaron diez entrevistas semiestructuradas, analizadas mediante la teoría fundamentada. Los resultados obedecen a la utilización de medios en espacios de aprendizajes para generar competencias (utilización, interacción y participación) del ser humano en sesiones de aprendizajes significativos. Los resultados muestran que el proceso de comunicación depende del perfil y labor del docente, número de participantes, herramientas didácticas disponibles y estructura de la institución, ocasionando barreras y filtros que limitan el aprendizaje. La apropiación del conocimiento está influenciada por modelos interactivos, con perspectivas emergentes sobre el saber. Se concluye que los medios de comunicación educativos se ven impactados por la cultura tecnológica del docente-estudiante, originando brechas de conocimiento para su adecuado uso.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costa
dc.relationArea-Moreira, M., Hernández-Rivero, V., y Sosa-Alonso, J., Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula, https://doi.org/10.3916/C47-2016-08, Comunicar, 47(XXIV), 79-87 (2016). Bartau-Rojas, I., Aierbe-Barandiaran, A., y Oregui-González, E., Parental mediation of the Internet use of primary students: beliefs, strategies and difficulties, https://doi.org/10.3916/c54-2018-07, Comunicar, 54(1), 71-79 (2018).
dc.relationCabero Almenara, C., y Llorente, M. del C., Students’ learning experience on the virtual andalusian campus, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 7(1), 93-106 (2010).
dc.relationCastro-García, D., Olarte, D., y Corredor,J., Technology for communication and problem solving in the classroom. Effects on significant learning, Digital Education Review, 30(1), 207-219 (2016).
dc.relationChassiakos, Y.R., Radesky, J., y otros 4 autores, Children and adolescents and digital media, https://doi.org/10.1542/peds.2016-2593, Pediatrics, 138(5), 1-19 (2016).
dc.relationEze, S., Chinedu-Eze, V., y Bello,A., Actors and emerging information, communications and technology (EICT) adoption: a study of uk small and medium services enterprises, https://doi.org/10.1080/23311975.2018.1480188, Cogent Business & Management, 5(1), 1-19 (2018).
dc.relationFélix, M.A., La comunicación en las teorías de las organizaciones. El cruzar del siglo XX y la revolución de las nuevas tecnologías. Una visión histórica, https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45021, Revista Historia y Comunicación Social, 19 (N°Esp.2014), 195-210 (2014).
dc.relationFernández-Cruz, F., y Fernández-Díaz, M., Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales, https://doi.org/10.3916/C46-2016-10, Comunicar, 46(XXIV), 97-105 (2016).
dc.relationGlaser, B., y Strauss, A., Discovery of grounded theory: strategies for qualitative research, 1a edición, 001-282. Grupo Taylor & Francis, Abingdon, Reino Unido (2017).
dc.relationGómez-Rodríguez, G., Morell, A. E., y Gallo-Estrada, C., A 30 años de comunicación y sociedad: cambios y permanencias en el campo académico de la comunicación, https://doi.org/10.32870/cys.v0i30.6838, Comunicación y Sociedad, 30(1), 17-44 (2017).
dc.relationJiménez-Iglesias, E., Garmendia-Larrañaga, M., y Río, M.C., Children’s perception of the parental mediation of the risks of the Internet, https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1034, Revista Latina de Comunicación Social, 70 (1), 49-68 (2015).
dc.relationKlapper, J. T., What we know about the effects of mass communication: the brink of hope, Public Opinion Quarterly, 22 (4), 453-474 (1957).
dc.relationLee, A.S., A Commentary: theory appropriation and the growth of knowledge, https://doi.org/10.1016/j.jsis.2016.02.008, Journal of Strategic Information Systems, 25(1), 68-71 (2016).
dc.relationLin, L., y Wei, P., Transitioning through social media: International students' sns use, perceived social support, and acculturative stress, https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.011, Computers in Human Behavior, 98(1), 69-79 (2019).
dc.relationLivingstone, S., Mascheroni, G., y Staksrud, E., European research on children’s internet use: assessing the past and anticipating the future, https://doi.org/10.1177/1461444816685930, New Media & Society, 20(3), 1103-1122 (2018).
dc.relationMäättä, S., Kaukonen, R., y otros 4 autores, The mediating role of the home environment in relation to parental educational level and preschool children’s screen time: a cross-sectional study, https://doi.org/10.1186/s12889-017-4694-9, BMC Public Health, 17(1), 1-11 (2017).
dc.relationMartín Serrano, M., La comunicación y la información en un mundo que se virtualiza. Desarrollos y funciones previsibles, https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7478, Comunicación y Sociedad, e7478, 1-29 (2019).
dc.relationMartínez-Salgado, C., El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias, https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006, Ciência & Saúde Coletiva, 17, 613-619 (2012).
dc.relationMartínez, M.M., Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales, 2a edición, 001-336. Editorial Trillas, S.A. de C.V, México, D.F (2009).
dc.relationMcQuail, D., Accountability of media to society. Principles and means, https://doi.org/10.1177/0267323197012004004, European journal of communication, 12(20), 511-529 (1997).
dc.relationMullan, K., Technology and children’s screen-based activities in the uk: the story of the millennium so far, https://doi.org/10.1007/s12187-017-9509-0, Child Indicators Research, 11(6), 1781-1800 (2018).
dc.relationPabón, R., Apropiación social del conocimiento: una aproximación teórica y perspectivas para Colombia, https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2629, Educación y Humanismo, 20(34), 116-139 (2017).
dc.relationPérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A., y Fandos-Igado, M., La competencia digital de la generación z: claves para su introducción curricular en la educación primaria, https://doi.org/10.3916/C49-2016-07, Comunicar, 49(XXIV), 71-80 (2016).
dc.relationPrendes, E. y Gutiérrez, P., Technological skills of teachers in spanish universities, https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE2011-361-140, Revista de Educación, 361(1), 196-222 (2013).
dc.relationRodríguez-Hoyos, C., y Fueyo, A., Media training for future education professionals: a study of the spanish context, Digital Education Review, 33(1), 217-234 (2018).
dc.relationSandín, E.M., Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones, 1a edición, 001-258. McGraw-Hill/ Interamericana de España, S.A.U, Madrid, España (2003).
dc.relationSchwartz, L., A funds of knowledge approach to the appropriation of new media in a high school writing classroom, https://doi.org/10.1080/10494820.2015.1064448, Interactive Learning Environments, 23(5), 595-612 (2015).
dc.relationStrauss, A., y Corbin, J., Pesquisa cualitativa: técnicas e procedimientos para o desenvolvimiento de teoría fundamentada, 1a edición, 001-181. Artmed, Porto Alegre, Brasil (2008).
dc.relationValcke, M., Bonte, S., Wever, B.D., y Rots,I., Internet parenting styles and the impact on Internet use of primary school children, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.009, Computers & Education, 55(2), 454-464 (2010).
dc.relationVillalobos Antúnez, J.V., Ramírez Molina, R.I. y Díaz-CID, L., Bioética y biopoder: perspectivas para una praxis pedagógica desde la ética de álvaro márquez-fernández, https://doi.org/10.5281/zenodo.346378, Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social, 24(87), 65-77 (2019).
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.sourceInformación Tecnológica
dc.sourcehttps://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07642021000100027&script=sci_arttext&tlng=es
dc.subjectCommunication media
dc.subjectEducational media
dc.subjectKnowledge appropriation
dc.subjectMedios de comunicación
dc.subjectMedios educativos
dc.subjectApropiación del conocimiento
dc.titleMedios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativas
dc.titleMedia for the appropriation of knowledge in educational institutions
dc.typeArtículo de revista
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.typeText
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.typehttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa


Este ítem pertenece a la siguiente institución