Business strategies and value chain in sustainable markets: a theoretical review

dc.creatorRamírez Molina, Reynier Israel
dc.creatorRíos-Pérez, Juan David
dc.creatorLay Raby, Nelson David
dc.creatorRamírez Molina, Ramineth Joselin
dc.date2021-11-26T14:11:36Z
dc.date2021-11-26T14:11:36Z
dc.date2021
dc.date.accessioned2023-10-03T19:16:34Z
dc.date.available2023-10-03T19:16:34Z
dc.identifier1315-9518
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11323/8929
dc.identifierCorporación Universidad de la Costa
dc.identifierREDICUC - Repositorio CUC
dc.identifierhttps://repositorio.cuc.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9169417
dc.descriptionThe new era of knowledge, globality and innovation have led organizations to seek competitiveness to increase profitability and stay in the market, devising ways of doing things to adapt to dynamic changes in the environment. This research aims to describe business strategies in the value chain within sustainable markets, using hermeneutics, a constructionist perspective as a method; and as a technique of data collection and procedure analysis, interpretation, based on the postpositivist approach, to understand the knowledge and the systemic-holistic reality of the study variable, from the analytical-reflective-descriptive approach of classic and current disciplinary theories. The results show that business strategies in the value chain are described by the identification of opportunities and threats, knowledge of the elements and resources, as well as by the reinforcement of capacities, the characterization of the interest groups and the establishment of strategic alliances. It is concluded, that it is coherent to contemplate the interaction of strategies in the value chains, even when they can be worked isolated or articulated as processes, their correspondence will vary depending on the execution time, identification of the actors with the strategy, the commitment of the organization in its application and the evaluation-control parameters implemented, where resources and capacities are optimized.
dc.descriptionLa nueva era del conocimiento, la globalidad y la innovación, han estimulado la búsqueda de competitividad y sostenibilidad de las organizaciones. Por tanto, este artículo busca describir estrategias empresariales en la cadena de valor, para adquirir capacidades conjuntas que permitan la sostenibilidad a lo largo del tiempo. Se utilizó como método la hermenéutica de perspectiva construccionista y, como técnica para recoger y analizar datos, la interpretación con base en el enfoque post positivista que permite comprender el conocimiento y la realidad sistémica-holística de la variable de estudio, a partir del enfoque analíticoreflexivo-descriptivo de teorías disciplinares clásicas y actuales. Los resultados evidencian que las estrategias empresariales en la cadena de valor buscan la identificación de oportunidades y amenazas, el conocimiento de los elementos y recursos, así como el fortalecimiento de las capacidades, la caracterización de los grupos de interés y el establecimiento de alianzas estratégicas. Se concluye, que es coherente contemplar la interacción de estrategias en las cadenas de valor, aun cuando puedan trabajarse aisladas o articuladas como procesos y, su correspondencia, variará dependiendo del tiempo de ejecución, la identificación de los actores con la estrategia, el compromiso de la organización en su aplicación y los parámetros de evaluación-control implementados.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costa
dc.relationAguirre, M. C., Romero, O. M., Jaramillo, M. F., y Ruiz, J. A. (2021). Situación de la mediana empresa ecuatoriana: Rasgos distintivos de sus prácticas gerenciales. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 352-366. https://doi. org/10.31876/rcs.v27i2.35929
dc.relationAltman, P. S. (2019). Co-creating value with suppliers: A conceptualframework. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 13(2), 213-227. https://doi. org/10.1108/IJPHM-09-2017-0055
dc.relationBanco de la República (2020). Boletín Económico Regional. Costa Caribe. I trimestre 2020. Banco de la República. https://repositorio.banrep.gov.co/bitstream/handle/20.500.12134/9857/BER%20Costa%20Caribe_I%20Trim_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
dc.relationCervilla, M. A. (2007). Estrategias para el desarrollo empresarial: Asociatividad en el sector plástico venezolano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XIII(2), 230-248.
dc.relationDavid, F. R. (2008). Conceptos de administración estratégica. Pearson Educación.
dc.relationDess, G. G., Lumpkin, T. G., y Eisner, A. B. (2011). Administración estratégica: Textos y casos. McGraw-Hill/Interamericana Editores.
dc.relationHill, C. W. L., y Jones, G. R. (2011). Administración estratégica: Un enfoque integral. Cengage Learning Editores.
dc.relationIndacochea, A. (2016). Estrategia para el éxito en los negocios. La prospectiva empresarial: Más allá del planeamiento estratégico. Cengage Learning.
dc.relationKhademi, B. (2020). Ecosystem value creation and capture: A systematic review of literature and potential research opportunities. Technology Innovation Management Review, 10(1), 16-34. https://doi.org/10.22215/timreview/1311
dc.relationMárquez, L. E., Viteri, M. J., Useche, L. M., y Cuétara, L. M. (2021). Proceso administrativo y sostenibilidad empresarial del sector hotelero de la parroquia Crucita, Manabí-Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 367-385. https://doi. org/10.31876/rcs.v27i2.35931
dc.relationMartínez, M. (2015). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. Trillas, S.A de C. V.
dc.relationMelamed-Varela, E., Navarro-Vargas, L., Blanco, A. B., y Olivero, E. (2019). Vínculo Universidad-Empresa-Estado para el fomento de la innovación en sistemas regionales: Estudio documental. Revista de Estudios Regionales, (114), 147-169.
dc.relationNarváez, M., y Villalobos, K. (2020). Perfil social business para el marketing de empresas turísticas de Paraguaná, Venezuela. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(1), 287-299. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31325
dc.relationPorter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Free Press.
dc.relationRamírez, R. I., Lay, N. D., y Sukier, H. B. (2020). Gerencia estratégica para la gestión de personas del sector minero de Venezuela, Colombia y Chile. Información Tecnológica, 31(1), 133- 140. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100133
dc.relationRamírez, R. I., y Ríos, J. D. (2020). Estrategia empresarial en la cadena de valor desde las unidades de producción agrícola: Reflexiones teóricas. En Corporación Centro Internacional de Marketing Territorial para la Educación y el Desarrollo (Ed.), Investigación, docencia y bienestar (pp. 290-303). Editorial CIMTED.
dc.relationRíos, J. D., Crissien, T. J., Ramírez, R. I., Villalobos, J. V., Lay, N. D., y Ramos, Y. M. (2020). Current state of agricultural units: As a phenomenon and complexity. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(E-2), 452-468.
dc.relationRíos, J. D., Ramírez, R. I., Villalobos, J. V., Ruíz, G. I., y Ramos, Y. R. (2019). Elements, resources and capacities of agricultural production units: From a thoughtful analytical approach. Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(E-6), 407-419.
dc.relationRondinelli, D. A., y London, T. (2003). How corporations and environmental groups cooperate: Assesing crosssector alliances and collaborations. Academy of Management Executive, 17(1), 61-76. https://doi.org/10.5465/ame.2003.9474812
dc.relationSandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill/ Interamericana de España, S.A.U.
dc.relationSenge, P. M. (1996). Leading learning organizations: The bold, the powerful, and the insivible. In F. Hesselbein, M. Goldsmith y R. Beckhard (Eds.), The leader of the future: New visions, strategies and practices for the next era (pp. 41-58). Jossey-Bass.
dc.relationSukier, H. B., Ramírez, R. J., Ramírez, R. I., y Lay, N. D. (2020). Administración estratégica en el sector salud desde el enfoque organizacional. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 25(4), 206-221.
dc.relationThompson, A. A., Strickland, A. J., Janes, A., Sutton, C., Peteraf, M. A., y Gamble, J. E. (2018). Administración estratégica: Teoría y casos. McGraw-Hill.
dc.relationVan Beuren, M. E., y Safferstone, T. (2009). The quick win’s paradox. Harvard Business Review, 67(1), 54-61.
dc.relationWahren, P. (10 de octubre de 2018). Las cadenas regionales de valor en América Latina. Celag.org. https://www.celag.org/lascadenas-regionales-de-valor-americalatina/
dc.relationWheelen, T. L., y Hunger, J. D. (2013). Administración estratégica y política de negocios: Conceptos y casos. Pearson Educación.
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.sourceRevista de Ciencias Sociales
dc.sourcehttps://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8145514
dc.subjectBusiness strategies
dc.subjectValue chain
dc.subjectSustainable markets
dc.subjectSustainability
dc.subjectSustainable business strategies
dc.subjectEstrategias empresariales
dc.subjectCadena de valor
dc.subjectMercados sostenibles
dc.subjectSostenibilidad
dc.subjectEstrategias empresariales sostenibles
dc.titleEstrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: una revisión teórica
dc.titleBusiness strategies and value chain in sustainable markets: a theoretical review
dc.typeArtículo de revista
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.typeText
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.typehttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa


Este ítem pertenece a la siguiente institución