Assessment of digital competences in communication students across four latin american universities
Competencias digitales en estudiantes de comunicación a través de cuatro universidades latinoamericanas
dc.creator | Crawford-Visbal, Joseph Livingston | |
dc.creator | CRAWFORD, LIVINGSTON | |
dc.creator | Ortiz Záccaro, Zulma | |
dc.creator | Abalo, Facundo | |
dc.date | 2020-09-04T21:14:50Z | |
dc.date | 2020-09-04T21:14:50Z | |
dc.date | 2020-03-20 | |
dc.date.accessioned | 2023-10-03T19:07:51Z | |
dc.date.available | 2023-10-03T19:07:51Z | |
dc.identifier | 24448729 | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/11323/7069 | |
dc.identifier | Corporación Universidad de la Costa | |
dc.identifier | REDICUC - Repositorio CUC | |
dc.identifier | https://repositorio.cuc.edu.co/ | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9168029 | |
dc.description | Professional skills deemed necessary to work in the field of Communication in Latin America have shifted due to the ever more pressing necessities regarding Information and Communication Technologies. This study analyzes the cases of 4 different academic programs in Communications, belonging to 4 universities in the region (Argentina, Colombia, Peru, and Venezuela), comparing their students in 3 phases of their formation (first semester, fourth semester, eight or last semester). We employed questionnaires for new students, focus groups for fourth-semester students, and semi-structured interviews those who were close to graduation. The results reveal that while students do have high levels of internet connectivity, they lack digital competencies such as basic information literacy, which are crucial for their future as professionals. | |
dc.description | Las habilidades profesionales consideradas necesarias para trabajar en el campo de Comunicación en América Latina han cambiado debido a necesidades cada vez más apremiantes en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Este estudio analiza cuatro casos de diferentes programas académicos en Comunicación perteneciente a cuatro universidades regionales (Argentina, Colombia, Perú y Venezuela), comparando sus estudiantes en 3 fases de su ciclo de formación (ingresantes, mitad de carrera, y próximos a graduarse). Se emplearon cuestionarios para los estudiantes nuevos, grupos focales para aquellos de cuarto semestre y entrevistas semi-estructuradas para aquellos cerca a graduarse. Los resultados revelan que, si bien los estudiantes presentan altos niveles de conectividad, carecen de competencias digitales como alfabetización digital básica, que son cruciales para su futuro como profesionales | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Corporación Universidad de la Costa | |
dc.relation | Acevedo-Merlano, Á. A. (2012). La metodología entre compromisos y diversidad en las dificultades del trabajo de campo dentro de un ejercicio etnográfico con comidas populares. In F. Silva Vallejo (Ed.), Observar: ¿Qué y Para Qué?: Algunas reflexiones sobre las prácticas metodológicas en el ejercicio etnográfico (1st ed., pp. 15–24). Santa Marta: Oraloteca. Grupo de Investigación Sobre las Oralidades. | |
dc.relation | Alvárez-Flores, E., Núñez-Gómez, P., & Rodríguez Crespo, C. (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 540-559. doi:https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178 | |
dc.relation | Ángel, D.-B. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4(10), 3–21. doi:https://doi.org/10.1016/S2007-2872(13)71921-8 | |
dc.relation | Arcila Calderón, C., López, M., & Peña, J. (2017). El efecto condicional indirecto de la expectativa de rendimiento en el uso de Facebook, Google+, Instagram y Twitter por jóvenes. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 590-607. doi:https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1181 | |
dc.relation | Area, M. (2011). TIC, identidad digital y educación. Cuatro reflexiones. Reencuentro, (62), 97–99. | |
dc.relation | Arras-Vota, A., Bordas-Beltrán, J., & Gutierrez-Diez, M. (2017). Percepción de estudiantes y docentes de e-posgrado sobre competencias en TIC de educandos. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1186-1204. doi:https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1214 | |
dc.relation | Arras Vota, A. M. de G., Torres Gastelú, C. A., & García Valcárcel Muñoz Repiso, A. (2011). Competencias en Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) de los estudiantes universitarios. Revista Latina de Comunicación Social, 66. doi:https://doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-927-130-152 | |
dc.relation | Bakker, T. P., & de Vreese, C. H. (2011). Good news for the future? young people, internet use, and political participation. Communication Research, 38(4), 451–470. doi:https://doi.org/10.1177/0093650210381738 | |
dc.relation | Ball, C., Francis, J., Huang, K.-T., Kadylak, T., Cotten, S. R., & Rikard, R. V. (2019). The Physical–Digital Divide: Exploring the Social Gap Between Digital Natives and Physical Natives. Journal of Applied Gerontology, 38(8), 1167-1184. doi:https://doi.org/10.1177/0733464817732518 | |
dc.relation | Bauman, Z. (2013). Culture in a liquid modern world. Cambridge: John Wiley & Sons. | |
dc.relation | Brewe, L. (2013). Enhancing youth employability : What ? Why ? and How ? Guide to core work skills. International Labour Office, Skills and Employability Department. Geneva: ILO. https://bit.ly/38zt0aS | |
dc.relation | Bullen, M., & Morgan, T. (2011). Digital learners not digital natives. La Cuestión Universitaria, 7, 60–68. | |
dc.relation | Campos-Domínguez, E. (2017). Twitter y la comunicación política. El Profesional de La Información, 26(5), 785. doi:https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.01 | |
dc.relation | Cantillo Valero, C., Roura Redondo, M., & Sánchez Palacín, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educación Digital, 47, 1–21. | |
dc.relation | Carlos, P. A., & Ramírez, I. U. (2017). Evaluación de la habilidad digital de los estudiantes universitarios: estado de ingreso y potencial educativo. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (61), 366. doi:https:// doi.org/10.21556/edutec.2017.61.861 | |
dc.relation | Castells, M. (2008). Creatividad, innovación y cultura digital. Un mapa de sus interacciones. Telos, (77), 50-52. | |
dc.relation | Castillo Castro, S., & Giraldo Luque, S. (2016). La enseñanza de la alfabetización mediática e informacional en las facultades de comunicación y educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. Retrieved from https:// ddd.uab.cat/record/168435 | |
dc.relation | Cedillo, G. R. (2013). Los estudios universitarios de periodismo en España: la adaptación al EEES y la formación de periodistas en competencias digitales. RIESED - Revista Internacional de Estudios Sobre Sistemas Educativos, 1(1–2), 117–132. | |
dc.relation | CEPAL. (2005). Los caminos hacia una sociedad de la información en américa latina y el caribe. Revista de Estudios Sociales, (22), 137–140. doi:https://doi.org/10.7440/res22.2005.12 | |
dc.relation | Chong, A. (2011). The Region’s Place in the Digital World: A Tale of Three Divides. In A. Chong (Ed.), Development Connections: Unveiling the Impact of New Information Technologies (pp. 29–68). New York: Palgrave Macmillan US. doi:https://doi.org/10.1007/978-0-230-11837-9_2 | |
dc.relation | Crawford, L., & Crawford Visbal, J. L. (2017). Internet access, technological consumption and digital identity of communication students in Latin American universities: Universidad San Ignacio de Loyola (Perú) & Universidad de la Costa (Colombia). EDULEARN17 Proceedings, 9, 9720–9730. doi:https://doi.org/10.21125/ edulearn.2017.0838 | |
dc.relation | Cristancho, C., Guerra, M., & Ortega, D. (2008). La dimensión joven de la conectividad en América Latina: brechas, contextos y políticas. Pensamiento Iberoamericano, (3), 117–135 | |
dc.relation | Dawesar, A. (2013). Abha Dawesar: Life in the "digital now" | TED Talk | TED.com. TED TALKS. Retrieved from https://bit.ly/2O82HPs | |
dc.relation | Denzin, N. K. (Ed), & Lincoln, Y. S. (Ed). (1994). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, California, USA: Sage Publications, Inc | |
dc.relation | Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2011). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks, California, USA: Sage Publications, Inc. | |
dc.relation | Dillman, D. A. (2007). Mail and Internet Surveys. The Tailored Design Method - 2007 Update with New Internet, Visual, and Mixed-Mode Guide. 2nd Edition. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons | |
dc.relation | European Commission. (2017). The Digital Competence Framework 2.0. Digicomp. Retrieved from https://bit. ly/2Z9XbCr | |
dc.relation | Feagin, J. R., Orum, A. M., & Sjoberg, G. (1991). A Case for the case study. USA: University of North Carolina Press. | |
dc.relation | Gainous J Wagner K Gray T. (2016). Internet freedom and social media effects: democracy and citizen attitudes in Latin America. Online Information Review, 40(5), 712-738. doi:https://doi.org/10.1108/OIR-11-2015- 0351 | |
dc.relation | Gallardo, E. E. (2012). Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales. UT. Revista de Ciències de l’Educació, 7–21. doi:https://doi.org/10.17345/ute.2012.1.595 | |
dc.relation | García-Peñalvo, F. J. (2016). The third mission. Education in the Knowledge Society, 17(1), 7–18. doi:https://doi. org/10.14201/eks2016171718 | |
dc.relation | García-Peñalvo, F. J. (2018). The Transversal Competences of Graduates of University Master’s Degrees. Education in the Knowledge Society Journal, 19(1), 7–19. doi:https://doi.org/10.14201/eks2018191719 | |
dc.relation | Gisbert, M., & Esteve, F. (2016). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, (7), 48–59. | |
dc.relation | González, F. M., Lezama, M. N., Arzuza, M. S., & Duarte, S. V. (2017). Mediation of the technologies of the information in the understanding reading for the resolution of problems arithmetic of statement verbal. Espacios, 38(20) | |
dc.relation | Grazzi, M. & Vergara, S. (2014). Internet in Latin America: Who uses it?... and for what? Economics of Innovation and New Technology, 23(4), 327–352. doi:https://doi.org/10.1080/10438599.2013.854513 | |
dc.relation | Grobler, M., & de Villiers, C. (2017). Designing a more effective way to surface the information needs of people in developing communities. Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 82(1), 1–25. doi:https://doi.org/10.1002/j.1681-4835.2017.tb00603.x | |
dc.relation | Henriquez-Coronel, P., Cervera, M. G., & Fernández, I. F. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: una revisión al caso latinoamericano. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (137), 93–112. doi:https://doi.org/10.16921/CHASQUI.V0I137.3511 | |
dc.relation | Hoffmann, C. P., Lutz, C., & Meckel, M. (2014). Digital Natives or Digital Immigrants? The Impact of User Characteristics on Online Trust. Journal of Management Information Systems, 31(3), 138–171. doi:https://doi.org/ 10.1080/07421222.2014.995538 | |
dc.relation | Hopenhayn, M. (2008). Segunda parte: La juventud ante el desafío de la inclusión y la amenaza de la exclusión. Pensamiento Iberoamericano, (3), 49–71. | |
dc.relation | IMS. (2016). IMS mobile in Latam study 2016. https://bit.ly/3gAIYnQ | |
dc.relation | Internet World Stats. (2016). South America Internet Usage Stats, Population Statistics and Telecommunications Reports. Retrieved May 7, 2017, from https://bit.ly/2Za6D8K | |
dc.relation | Internet World Stats. (2018). Latin American Internet and 2018 Population. Retrieved February 12, 2018, from https://bit.ly/3faSL3L | |
dc.relation | Kaplan, D. (2004). The SAGE handbook of quantitative methodology for the social sciences. Thousand Oaks, California, USA: Sage Publications, Inc. doi:https://doi.org/10.4135/9781412986311 | |
dc.relation | Katz, J. E., & Rice, R. E. (2005). Consecuencias sociales del uso de Internet. Editorial UOC. | |
dc.relation | Kirk, C. P., Chiagouris, L., Lala, V., & Thomas, J. D. E. (2015). How Do Digital Natives and Digital Immigrants Respond Differently to Interactivity Online? Journal of Advertising Research, 55(1), 81–94. doi:https://doi. org/10.2501/JAR-55-1-081-094 | |
dc.relation | Kuklinski, H. P. (2010). Geekonomía. Un radar para producir en el postdigitalismo. Barcelona, España: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. | |
dc.relation | Kushin, M. J., & Yamamoto, M. (2010). Did social media really matter? college students’ use of online media and political decision making in the 2008 election. Mass Communication and Society, 13(5), 608–630. doi:https:// doi.org/10.1080/15205436.2010.516863 | |
dc.relation | Letseka, M. (2002). A Review: The Digital Divide : Facing a Crisis or Creating a Myth ? Knowledge, Technology & Policy, 14(4), 182–186. doi:https://doi.org/10.1016/S0740-8188(02)00114-7 | |
dc.relation | Lindlof, T. R., & Taylor, B. C. (2011). Qualitative communication research methods. Thousand Oaks, California, USA: Sage Publications, Inc | |
dc.relation | Merino, M., & Vargas, D. (2013). How consumers perceive globalization: A multilevel approach. Journal of Business Research, 66(3), 431–438. doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.04.010 | |
dc.relation | Moeller, S., Joseph, A., Lau, J., & Carbo, T. (2010). Towards Media and Information Literacy Indicators. World, (November). | |
dc.relation | Murawski, M., & Bick, M. (2017). Digital competences of the workforce – a research topic? Business Process Management Journal, 23(3), 721–734. doi:https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2016-0126 | |
dc.relation | Orozco Murillo, R. (2016). Profesionalización y capacitación de periodistas y comunicadores en un contexto de cambios tecnológicos. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 5(9). | |
dc.relation | Páramo, P. (Ed.). (2011). La investigación en ciencias sociales: Estrategias de investigación. Colombia: UniPiloto. Pérez-Alonso, B. (2012). Competencias y roles del comunicador social en la era digital. Ciencias de La Información, 43(3), 55–58 | |
dc.relation | Pérez Serrano, G., & De-Juanas Oliva, A. (2014). Educación y jóvenes en tiempos de cambio. Madrid, España: UNED. | |
dc.relation | Pozos Pérez, K. V., & Mas Torelló, O. (2012). The Digital Competence as a Cross-cutting Axis of Higher Education Teachers’ Pedagogical Competences in the European Higher Education, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 1112–1116. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.257 | |
dc.relation | Prensky, M. (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. doi:https://doi. org/10.1108/10748120110424816 | |
dc.relation | Prensky, M. (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants Part 2: Do They Really Think Differently? On the Horizon, 9(6), 1-6. doi:https://doi.org/10.1108/10748120110424843 | |
dc.relation | Ramírez Plascencia, D. (2016). De la guerra al amor: el proceso de adopción de Internet en el contexto latinoamericano, 1995-2015. Balajú. Revista de Cultura y Comunicación de La Universidad Veracruzana, 4(3), 65–89 | |
dc.relation | Rojas, E. F., & Poveda, L. (2015). Estado de la Banda Ancha en América Latina y el Caribe 2015. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://bit.ly/3gJ7rrj | |
dc.relation | Rojas, E. F., Poveda, L., & Grimblatt, N. (2016). Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe 2016. Naciones Unidas. https://bit.ly/3eaSvjG | |
dc.relation | Rojas, H., & Puig-i-Abril, E. (2009). Mobilizers Mobilized: Information, Expression, Mobilization and Participation in the Digital Age. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 902–927. doi:https://doi. org/10.1111/j.1083-6101.2009.01475.x | |
dc.relation | Samuel, R. J., & Zaitun, A. B. (2007). Do Teachers have Adequate ICT Resources and the Right ICT Skills in Integrating ICT Tools in the Teaching and Learning of English Language in Malaysian Schools? The Electronic Journal | |
dc.relation | Sánchez-Duarte, E. (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Revista Electrónica Educare, XII, 155–162. doi:https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.13 | |
dc.relation | Scolari, C. A. (2016). Alfabetismo transmedia: estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. Telos, (193), 13-23. | |
dc.relation | Shakya, S., & Rauniar, D. (2002). Information technology education in Nepal: An inner perspective. Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, 8, 1–11. https://doi.org/10.1002/j.1681-4835.2002. tb00049.x. | |
dc.relation | Sheffield, R., Blackley, S., & Moro, P. (2018). A professional learning model supporting teachers to integrate digital technologies. Issues in Educational Research, 28(2), 487–510. | |
dc.relation | Statista. (n.d.). • Daily internet usage by age and device 2014 | Statistic. Retrieved November 1, 2017, from https://bit.ly/31XFKXs | |
dc.relation | Subrahmanyam, K., & Lin, G. (2007). Adolescents on the net: Internet use and well-being. Adolescence, 42(168), 659–677. | |
dc.relation | Sunkel, G., & Trucco, D. (Eds.) (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina: Algunos casos de buenas prácticas. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). | |
dc.relation | Sunkel, G., Trucco, D., & Espejo, A. (2014). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe: Una mirada multidimensional. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). | |
dc.relation | Trucco, D. (2010). Educación y desigualdad en America Latina. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). | |
dc.relation | UNESCO. (2008). Policy Framework. ICT Competency Standards for Teachers. Paris, France: UNESCO. https://bit. ly/2DniDLN | |
dc.relation | Wang, Q., Myers, M. D., & Sundaram, D. (2013). Digital Natives and Digital Immigrants. Business & Information Systems Engineering, 5(6), 409–419. doi:https://doi.org/10.1007/s12599-013-0296-y | |
dc.relation | Wellman, B., Haase, A. Q., Witte, J., & Hampton, K. (2001). Does the Internet Increase, Decrease, or Supplement Social Capital? American Behavioral Scientist, 45(3), 436–455. doi:https://doi.org/10.1177/00027640121957286 | |
dc.relation | Yin, R. K. (2003). Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks, California, USA: Sage Publications, Inc. | |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | |
dc.rights | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.source | Education in the Knowledge Society | |
dc.source | https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202120/22637 | |
dc.subject | Digital competences | |
dc.subject | Communication | |
dc.subject | Information & communication technologies | |
dc.subject | Latin america universities | |
dc.subject | Students | |
dc.subject | Competencias digitales | |
dc.subject | Comunicación | |
dc.subject | Tecnologías de información y comunicación | |
dc.subject | América latina universidades | |
dc.subject | Estudiantes | |
dc.title | Assessment of digital competences in communication students across four latin american universities | |
dc.title | Competencias digitales en estudiantes de comunicación a través de cuatro universidades latinoamericanas | |
dc.type | Artículo de revista | |
dc.type | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.type | Text | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/submittedVersion | |
dc.type | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | |
dc.type | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |