Pedagogical model for the teaching of the international standards of audit and assurance of information in a virtual learning environment

dc.creatorReyes Maldonado, Nydia Marcela
dc.creatorchaparro garcia, fernando
dc.creatorSalas Ávila, José Augusto
dc.date2020-06-15T03:26:20Z
dc.date2020-06-15T03:26:20Z
dc.date2018-09-12
dc.date.accessioned2023-10-03T19:05:05Z
dc.date.available2023-10-03T19:05:05Z
dc.identifierReyes Maldonado, N., Chaparro García, F., & Salas Ávila, J. (2018). Modelo pedagógico para la enseñanza de las normas internacionales de auditoría y aseguramiento de la información en un ambiente virtual de aprendizaje. ECONÓMICAS CUC, 39(2), 39-62. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.03
dc.identifier0120-3932, 2382-3860 electrónico
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11323/6363
dc.identifierhttps://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.03
dc.identifier10.17981/econcuc.39.2.2018.03
dc.identifier2382-3860
dc.identifierCorporación Universidad de la Costa
dc.identifier0120-3932
dc.identifierREDICUC - Repositorio CUC
dc.identifierhttps://repositorio.cuc.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9167496
dc.descriptionThe convergence to the International Financial Reporting Standards - IFRS - in Colombia brought important challenges for the accounting profession, mainly concerning the paradigm shift of the users of the information and their need to obtain reliable and relevant financial information for their Investment and Financing decision-making. In effect, the objective of this research was to design a pedagogical model applied to the teaching of International Standards on Auditing and Information Assurance, which would respond to the needs of future accountants to be able to provide assurance that the financial statements are under IFRS. In this regard, it was started by identifying the competences that future financial auditors should develop, to determine the contents to be taught, which were complemented by the incorporation of active teaching-learning methodologies that obey the new pedagogical models with a competency-based approach. The result of this research is summarized in a pedagogical model applied in the design and structuring of the course “Financial Assurance”, proposing the use of the case method and collaborative learning as applicable strategies in virtual learning environments.
dc.descriptionLa convergencia a las Normas Internacionales de Información Financiera –NIIF– en Colombia, trajo retos importantes para la profesión contable, principalmente con respecto al cambio de paradigma de los usuarios de la información y su necesidad de obtener información financiera fiable y relevante para la toma de decisiones de inversión o financiación. En efecto, el objetivo de esta investigación fue diseñar un modelo pedagógico aplicado a la enseñanza de las Normas Internacionales de Auditoría y Aseguramiento de la Información, que respondiera a las necesidades de los futuros contadores de poder dictaminar estados financieros bajo NIIF. Al respecto, se partió de identificar las competencias que deben desarrollar los futuros auditores financieros, para luego determinar los contenidos a enseñar, los cuales se complementaron con la incorporación de metodologías activas de enseñanza-aprendizaje que obedecen a los nuevos modelos pedagógicos con enfoque de competencias. El resultado de esta investigación se resume en un modelo pedagógico aplicado en el diseño y estructuración de la asignatura “Aseguramiento Financiero”, donde se propone el uso del método de casos y el aprendizaje colaborativo como estrategias aplicables en los ambientes virtuales de aprendizaje.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costa
dc.relationECONÓMICAS CUC; Vol. 39, Núm. 2 (2018)
dc.relationECONÓMICAS CUC
dc.relationECONÓMICAS CUC
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dc.relation2
dc.relation39
dc.relationRevista Económicas CUC
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.sourceECONÓMICAS CUC
dc.sourcehttps://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/1698
dc.subjectAudit
dc.subjectEducation
dc.subjectCompetencies
dc.subjectInternational Auditing Standards
dc.subjectAuditoría
dc.subjectEducación
dc.subjectCompetencias
dc.subjectNormas Internacionales de Auditoría
dc.titleModelo pedagógico para la enseñanza de las normas internacionales de auditoría y aseguramiento de la información en un ambiente virtual de aprendizaje
dc.titlePedagogical model for the teaching of the international standards of audit and assurance of information in a virtual learning environment
dc.typeArtículo de revista
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.typeText
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.typehttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa


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