dc.contributor | Martínez González, Marina Begoña | |
dc.contributor | Gelves Ospina, Melissa | |
dc.creator | Alfaro Álvarez, Judys | |
dc.date | 2021-04-27T14:58:14Z | |
dc.date | 2021-04-27T14:58:14Z | |
dc.date | 2020 | |
dc.date.accessioned | 2023-10-03T19:02:59Z | |
dc.date.available | 2023-10-03T19:02:59Z | |
dc.identifier | Alfaro, J. (2020). Funciones ejecutivas de niños entre 8 y 12 años que legitiman y no legitiman el uso de la violencia al afrontar conflictos simulados. Trabajo de Maestría. Recuperado de https://hdl.handle.net/11323/8204 | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/11323/8204 | |
dc.identifier | Corporación Universidad de la Costa | |
dc.identifier | REDICUC - Repositorio CUC | |
dc.identifier | https://repositorio.cuc.edu.co/ | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9167122 | |
dc.description | This research was oriented to determine if there are differences in the performance of executive functions in children that legitimize and do not legitimize the use of violence when facing simulated conflicts. An explanatory study was carried out with a 2 x 4 factorial design. The Student's t-test was used for the analysis. The sample consisted of 130 children (80 boys and 50 girls), between 8 and 12 years old, public school students from the municipality of Soledad. For the evaluation of executive functions, the Children's Neuropsychological Evaluation Battery ENI was used, subtests of executive functions and the Posner task was administered for the inhibitory control measure. The legitimation of the violence was evaluated through the video game Leyendas de Almar. The main results pointed out that there is no statistically significant relationship in the performance of executive functions of children who agree with those who do not agree to face conflicts. However, in some subcomponents of executive functions performance was slightly higher in children who responded aggressively compared to those who did not. It is concluded that, although the executive functions mediate the willingness to justify the use of violence, the way of dealing with conflicts does not depend exclusively on a special performance of these functions. However, there are environmental variables that may influence decision making in everyday conflict situations. | |
dc.description | La presente investigación se orientó a determinar si existen diferencias en el desempeño de
las funciones ejecutivas de niños que legitiman y no legitiman el uso de la violencia al
afrontar conflictos simulados. Se llevó a cabo un estudio de alcance explicativo con diseño
factorial de 2 x 4. Para el análisis se implementó la prueba T de Student. Participaron 130
niños (80 niños y 50 niñas), entre los 8 y 12 años, estudiantes de una escuela pública, del
municipio de Soledad. Para la evaluación de las funciones ejecutivas se utilizó la Batería de
Evaluación Neuropsicológica Infantil ENI, subpruebas de funciones ejecutivas, y se
administró la tarea de Posner para la medida de control inhibitorio. La legitimación de la
violencia fue evaluada mediante el videojuego Leyendas de Almar. Los principales
resultados señalan que no existe una diferencia estadísticamente significativa en el
desempeño de las funciones ejecutivas de los niños que agreden frente a los que no agreden
para afrontar los conflictos presentados. Sin embargo, en algunos subcomponentes de las
funciones ejecutivas el desempeño fue ligeramente superior en los niños que respondieron
agresivamente en comparación con los que no lo hacían. Se concluye que, si bien la
disposición a justificar el uso de la violencia está mediada por las funciones ejecutivas, la
forma de afrontar los conflictos no depende exclusivamente de un desempeño en particular de
estas funciones, sino que existen variables ambientales que pueden llegar a incidir en la toma
de decisiones en situaciones de conflictos cotidianos. | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Corporación Universidad de la Costa | |
dc.publisher | Maestría en Psicología | |
dc.relation | Alarcón-Rubio, D., Sánchez-Medina, J., y Prieto-García, J. (2014). Assessment of the
development of executive function in school children: Use of the dimensional
change card sort (DCCS) test in a spanish sample. Revista De Educación, (363), 83-
100. doi:10.4438/1988-592X-RE-2012-363-171 | |
dc.relation | Allan, N. P., & Lonigan, C. J. (2011). Examining the dimensionality of effortful control in
preschool children and its relation to academic and socioemotional indicators.
Developmental Psychology, 47, 905–915. doi:10.1037/a0023748 | |
dc.relation | Almodovar, M. B., Triana, A. E., Montesinos, A. D., y Plá, M. M. (2015). Violencia
intrafamiliar y trastornos psicológicos en niños y adolescentes del área de salud de
Versalles, Matanzas. Revista Médica Electrónica, 37(3), 237-245. | |
dc.relation | American Psychiatric Association (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los
Trastornos Mentales (DSM-5), 5ª Ed. Madrid: Editoral Médica Panamericana. | |
dc.relation | Anderson, C. A., y Bushman, B. J. (2002). Human Aggression. Annual Review of
Psychology, 53(1), 27–51. doi:10.1146/annurev.psych.53.100901.135231 | |
dc.relation | Anderson, P. J. (2008). Towards a developmental model of executive function. In V.
Anderson, R. Jacobs, y P. J. Anderson (Eds.), Executive functions and the frontal
lobes: A lifespan perspective. New York: Psychology Press. | |
dc.relation | Anderson, V. A., Anderson, P., Northam, E., Jacobs, R., y Mikiewicz, O. (2002).
Relationships between cognitive and behavioral measures of executive function in
children with brain disease. Child Neuropsychology, 8(4), 231–240. | |
dc.relation | Anderson, V., Godfrey, C., Rosenfeld, J. V., y Catroppa, C. (2012). 10 years outcome from
childhood traumatic brain injury. International Journal of Developmental
Neuroscience, 30(3), 217–224. | |
dc.relation | Anderson, C. A., Lindsay, J. J., y Bushman, B. J. (1999). Research in the psycho-logical
laboratory: Truth or triviality? Current Directions in Psychology Science, 8(1), 3–9. | |
dc.relation | Arán, F. V. (2011). Funciones Ejecutivas en niños escolarizados: efectos de la edad y del
estrato socioeconómico. Avances en Psicología Latinoamericana, 29(1), 98 – 113. | |
dc.relation | Aranda, D. F., Montero, P. J. R., Munevar, P. A., Goyeneche, C. E. P., Vargas, V., Medina,
E. C., y Donado, L. D. (2017). Análisis ético-descriptivo del comportamiento social
del bullying: un fenómeno epidemiológico susceptible de ser moldeado
matemáticamente para su prevención e intervención. Boletín Redipe, 6(2), 139-173. | |
dc.relation | Argandar, G. D. (2017). El uso prolongado de videojuegos violentos influye en la percepción
de la violencia de adultos jóvenes. PSIENCIA: Revista Latinoamericana de Ciencia
Psicológica, 9(2), 2. | |
dc.relation | Arias, E. (2018). Un acercamiento a lo radical de la convivencia. Cultura. Educación y
Sociedad 9(1), 59-68. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/
cultedusoc.9.1.2018.04 | |
dc.relation | Ascorra, P., Vásquez, P., Passalacqua, N., Carrasco, C., López, V., Núñez, C., & Álvarez
Figueroa, M. (2017). Discursos en torno a la administración del conflicto y su
relación con la convivencia escolar. Cultura Educación y Sociedad, 8(2), 21-42.
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.02 | |
dc.relation | Bandura, A. (1990). Mechanisms of moral disengagement in terrorism. Recuperado de
https://bit.ly/30iKa8ybandura | |
dc.relation | Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpretation of inhumanities. Personality
and social Psycholgy Review, 3(3), 193-209. DOI: 10.1207/s15327957pspr0303_3 | |
dc.relation | Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal
of Moral Education, 31(2), 101-119. http://dx.doi.org/10.1080/0305724022014322 | |
dc.relation | Bandura, A., (1991). Social cognitive theory of moral thought and action. Handbook of Moral
Behavior and Development, 1, 45-103. Recuperado de https://bit.ly/2FOgaHY | |
dc.relation | Bandura, A., Barbanelli, C., Caprara, G. V. y Pastorelli, C. (1996). Mechanism of moral
disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Personality and Social
Psychology Review, 71(2), 364-374. DOI: 10.1037/0022-3514.71.2.364 | |
dc.relation | Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., y Hill, J. (2001). The “Reading the mind in the eyes” test
revised version: A study whit normal adults, and adults with Asperger Syndrome or
High-Functioning autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 241-252. | |
dc.relation | Barreto, I., Borja, H., Serrano, Y. y López, W. (2009). La legitimación como proceso en la
violencia política, medios de comunicación y construcción de culturas de paz.
Universitas Psychologica, 8(3), 737-748. Recuperado de https://bit.ly/2TnwcAP | |
dc.relation | Bathelt, J., Holmes, J., Astle, D. E., Holmes, J., Gathercole, S., Astle, D., Kievit, R. (2018).
Data-Driven Subtyping of Executive Function–Related Behavioral Problems in
Children. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry,
57(4), 1-30. | |
dc.relation | Bauermeister, J. J. (2014). Hiperactivo, Impulsivo, Distraído¿Me conoces?, Tercera edición:
Guía Acerca del Déficit Atencional (TDAH) Para Padres, Maestros y Profesionales.
Nueva York, Estados Unidos: Guilford Publications. | |
dc.relation | Bausela, E. (2014). La atención selectiva modula el procesamiento de la información y la
memoria implícita [Selective attention modulates information processing and
implicit memory]. Acción Psicológica, 11(1), 21-34.
http://dx.doi.org/10.5944/ap.1.1.13789 | |
dc.relation | Berlin, H. A., Rolls, E. T., y Kischka, U. (2004). Impulsivity, time perception, emotion and
reinforcement sensitivity in patients with orbitofrontal cortex lesions. Brain, 127(5),
1108-1126. | |
dc.relation | Berlin: Springer., http://dx.doi.org/10.1007/978-3-7091-1268-7 | |
dc.relation | Blair, C. (2002). School readiness integrating cognition and emotion in a neurobiological
conceptualization of children’s functioning at school entry. The American
Psychologist, 57(2), 111–127. | |
dc.relation | Blanco, A., Caballero, A., y De La Corte, L. (2005). Psicología de los Grupos. Madrid:
Pearson/Prentice Hall. | |
dc.relation | Block, J. (2007). Lessons from columbine: Virtual and real rage. American Journal of
Forensic Psychiatry, 28(2), 5–33. | |
dc.relation | Boccardi, M., Frisoni, G. B., Hare, R. D., Cavedo, E., Najt, P., Pievani, M., Tiihonen, J.
(2011). Cortex and amygdala morphology in psychopathy. Psychiatry Research:
Neuroimaging, 193, 85–92, http://dx.doi.org/10.1016/j.pscychresns.2010.12.013 | |
dc.relation | Boes, A. D., Grafft, A. H., Joshi, C., Chuang, N. A., Nopoulos, P., y Anderson, S. W. (2011).
Behavioral effects of congenital ventromedial prefrontal cortex malformation. BMC
neurology, 11(1), 151. | |
dc.relation | Bono-Cabré, R. (2012). Diseños cuasi-experimentales y longitudinales. Dipòsit Digital de la
UB. Recuperado de: http://hdl.handle.net/2445/30783 | |
dc.relation | Botero, J. C., Medina, C. M., Rizzo, A. A., Aristizabal, A. C., y Zuluaga, E. H. (2016).
Relationship between social cognition and executive functions in children with
oppositional defiant disorder. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación
Psicológica, 2(42), 49-58. doi:10.21865/RIDEP42-4 | |
dc.relation | Botero, J. C., Pérez, M. C., Medina, C. M., y Rizzo, A. A. (2015). Cognición social en
personas con trastorno antisocial de la personalidad: una revisión teórica. Revista
Lasallista de Investigación, 12(1), 254-262. | |
dc.relation | Bronfenbrenner, U. (1979). Contexts of child rearing: Problems and prospects. American
Psychologist, 34(10), 844–850. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.844 | |
dc.relation | Brothers, L. (1990). The neural basis of primate social communication. Motivation and
emotion, 14(2), 81-91. | |
dc.relation | Butman, J. y Allegri, R.F. (2001). A cognição social e o córtex cerebral. Psicología. Reflexão
e Crítica, 14 (2), 275-279. | |
dc.relation | Calderón, P. (2009). Teoría de conflictos de Johan Galtung. Revista Paz y Conflictos, 2, 75. | |
dc.relation | Cardozo-Rusinque, A. A., Martínez-González, M. B., Peña-Leiva, A. A., Avedaño-Villa, I., y
Crissien-Borrero, T. J. (2019). Factores psicosociales asociados al conflicto entre
menores en el contexto escolar. Educação & S De Jesús ociedade, 40. DOI:
10.1590/ES0101-73302019189140 | |
dc.relation | Coccaro, E. F., Fanning, J. R., Phan, K. L., y Lee, R. (2015). Serotonin and impulsive
aggression. Violence in Psychiatry, 145.
http://dx.doi.org/10.1017/S1092852915000310 | |
dc.relation | Cuevas, M., y Castro, L. (2009). Efectos emocionales y conductuales de la exposición a
violencia en niños y adolescentes en Colombia. Behavioral Phychology, 17(2), 277-
297. | |
dc.relation | Cruz, M. (2015). La niñez en la escuela: Una historia de poder, control y desarrollo. Cultura
Educación y Sociedad 6(1), 127-139. | |
dc.relation | De Jesús, V. y Téllez-Alanís, B. (2016). Autorreporte de exposición a la violencia y
desempeño ejecutivo en niños escolares de 6- 8 años. Revista
PsicologiaCientifica.com, 11 (11). Recuperado de https://bit.ly/2RgQJ7v | |
dc.relation | Dennen, V. (1980). Problems in the Concepts and Definitions of Aggression, Violence, and
Some Related Terms: Pt.1. Default journal. Recuperado de https://bit.ly/383eWoz | |
dc.relation | Departamento Nacional de Planeación. (2015). Plan Nacional de desarrollo 2014-2018
(tomo I). https://bit.ly/2sudSLm | |
dc.relation | Detert, J., Treviño, L. y Sweitzer, V. (2008). Moral disengagement in ethical decision
making: A study of antecendents and outcomes. Journal of Applied Psychology,
93(2), 374-391. DOI: 10.1037/0021-9010.93.2.374 | |
dc.relation | Diamond, A. (2006). The early development of executive functions. Lifespan cognition:
Mechanisms of change, 210, 70-95. | |
dc.relation | Duke, A. A., Bègue, L., Bell, R., y Eisenlohr-Moul, T. (2013). Revisiting the serotonin–
aggression relation in humans: A meta-analysis. Psychological bulletin, 139(5),
1148. http://dx.doi.org/10.1037/a0031544 | |
dc.relation | Echavarría, L. (2017). Modelos explicativos de las funciones ejecutivas. Revista de
Investigación en Psicología, 20(1), 237-247. | |
dc.relation | Elsaesser, C., Kennedy, T. M., & Tredinnick, L. (2020). The role of relationship proximity to
witnessed community violence and youth outcomes. Journal of Community
Psychology, 48(2), 562-575. https://doi.org/10.1002/jcop.22275 | |
dc.relation | Ermer, E., Cope, L. M., Nyalakanti, P. K., Calhoun, V. D. y Kiehl, K. A. (2012).
Aberrantparalimbic gray matter in criminal psychopathy. Journal of Abnormal
Psychology,121, 1649–1658, http://dx.doi.org/10.1037/a0026371 | |
dc.relation | Espy, K. A., Sheffield, T. D., Wiebe, S. A., Clark, C. A. C., y Moehr, M. J. (2011). Executive
control and dimensions of problema behaviors in preschool children. Journal of
Child Psychology and Psychiatry, 52(1), 33–46. | |
dc.relation | Fernández, I. (2009). Justificación y legitimación de la violencia en la infancia: un estudio
sobre la legitimación social de las agresiones en los conflictos cotidianos entre
menores (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. | |
dc.relation | Fernández, C., Domínguez, R. Revilla, J. C. y Anagnostou, A. (2004). Formas de
legitimación de la violencia en TV. Política y Sociedad, 41(1), 183-199. | |
dc.relation | Fischer, J., Aydin, N., Kastenmuller, A., Frey, D., y Fischer, P. (2012). The delin-quent
media effect: Delinquency-reinforcing video games increase player’s atti-tudinal and
behavioural inclination toward delinquent behaviour. Psychology of Popular Media
Culture, 1, 201–205. | |
dc.relation | Fischer, P., Kastenmuler, A., y Greitemeyer, T. (2010). Media violence and the self: The
impact of personalized gaming characters in aggressive video games on aggressive
behaviour. Journal of Experimental Social Psychology, 46, 192–105. | |
dc.relation | Flórez, J., y Ostrosky-Solís, F. (2008). Neuropsicología de Lóbulos Frontales, Funciones
Ejecutivas y Conducta Humana. Neuropsicología, Neuropsiquiatría y
Neurociencias, 8(1), 47-58. Recuperado de: https://bit.ly/2Kpek5n | |
dc.relation | Frith, C. y Frith U. (2007). Social Cognition in Humans. Current Biology 17, 724-732, | |
dc.relation | Funes, M. y Lupiáñez, J. (2003). La teoría atencional de Posner: una tarea para medir las
funciones atencionales de Orientación, Alerta y Control Cognitivo y la interacción
entre ellas. Psicothema, 15(2), 260-266. Recuperado de https://bit.ly/2FOarlJ | |
dc.relation | Fung, A. L. C., Tsang, E. Y. H., Zhou, G., Low, A. Y. T., Ho, M. Y., y Lam, B. Y. H. (2019).
Relationship between peer victimization and reactive–proactive aggression in school
children. Psychology of Violence, 9(3), 350–358. | |
dc.relation | Fuster, J. (2002). Frontal lobe and cognitive development. Jornal of Neurocitology, 31, 373-
285. Recuperado de https://bit.ly/2RkrOzF | |
dc.relation | Galán-Jiménez, J. S. F. (2018). Exposure to violence in teenagers: Desensitization,
legitimation and naturalization. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 14(1), 55-
67. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2018.0001.04 | |
dc.relation | Galdames, S. y Arón, A. M. (2007). Construcción de una Escala Para Medir Creencias
Legitimadoras de Violencia en la Población Infantil. Psykhe, 16(1), 15-25. DOI:
10.4067/S0718-22282007000100002 | |
dc.relation | Galtung, J. (1990). Cultural violence. Journal of peace research, 27(3), 291-305. Recuperado
de https://bit.ly/2FM6tKn | |
dc.relation | Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución.
Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. España:
GernikaLumo: Gernika Gogoratuz. | |
dc.relation | García, L. y Niño, S. (2018). Percepciones sobre convivencia escolar y bullying en una
institución educativa de Bogotá. Cultura. Educación y Sociedad 9(1), 45-58. DOI:
http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.03 | |
dc.relation | García, L., Mendoza, C., Olivares, K., García, M. y García, M. (2015). Descripción de
funciones neuropsicológicas y de inteligencia en chicos en conflicto con la ley
relacionados con bullying. Revista Intercontinental de Psicología y Educación,
17(2),39-62. https://bit.ly/2TrpSYu | |
dc.relation | Grande-García, I. (2009a). Neurociencia social: una breve introducción al estudio de las
bases neurobiológicas de la conducta social. Psicología y Ciencia Social, 11(1 y 2),
13-23. Recuperado de https://bit.ly/30msOri | |
dc.relation | Grande-García, I. (2009b). Neurociencia social: El maridaje entre la psicología social y las
neurociencias cognitivas. Revisión e introducción a una nueva disciplina. Anales de
Psicología, 25 (1), 1-20. | |
dc.relation | Guimond, F.-A., Brendgen, M., Correia, S., Turgeon, L., y Vitaro, F. (2018). The moderating
role of peer norms in the associations of social withdrawal and aggression with peer
victimization. Developmental Psychology, 54(8), 1519–
1527. https://doi.org/10.1037/dev0000539 | |
dc.relation | Gunter, B. (2016). ¿Pueden los videojuegos influir en los niveles de violencia real? ¿Jugar
videojuegos hace que los jugadores sean más violentos?, 147-164. doi: 10.1057 /
978-1-137-57985-0_6 | |
dc.relation | Haller, J. (2014). Neurobiological Bases of Abnormal Aggression and Violent Behaviour. | |
dc.relation | Hancock, M., Tapscott, J. L., y Hoaken, P. N. (2010). Role of executive dysfunction in
predicting frequency and severity of violence. Aggressive Behavior, 36(5), 338-349.
https://doi.org/10.1002/ab.20353 | |
dc.relation | Haste, H. (1987). La adquisición de las normas. En J. Bruner y H. Haste (comp.), La
elaboración del sentido: la construcción del mundo por el niño. Barcelona: Paidós. | |
dc.relation | Hornak, J., Bramham, J., Rolls, E. T., Morris, R. G., O’Doherty, J., Bullock, P. R., y Polkey,
C. E. (2003). Changes in emotion after circumscribed surgical lesions of the
orbitofrontal and cingulate cortices. Brain, 126(7), 1691-1712. | |
dc.relation | Hoyos, O., Olmos, K. y De Los Reyes, C (2013). Flexibilidad Cognitiva y Control
Inhibitorio: Un acercamiento clínico a la comprensión del maltrato entre iguales por
abuso de poder. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 22(3),219-227.
https://bit.ly/39yrKEo | |
dc.relation | Hurtado, C. A. y Serna A. J. (2012). Neuropsicología de la violencia. Revista
PsicologiaCientifica.com, 14(14). Recuperado de https://bit.ly/2QPZqGI | |
dc.relation | Ibáñez, A., Escobar, M. J., Riveros, R. y Barutta, J. (Comps.) (2009). La neurociencia social
en Sudamérica: una aproximación multinivel a perspectivas biológicas y sociales.
Santiago de Chile: J. C. Sáez Editor | |
dc.relation | Instituto Nacional de Medicina Legal. (2018). Forensis, Datos para la Vida. Recuperado de
https://bit.ly/2t1Q1Tz | |
dc.relation | Introzzi, I., Canet-Juric, L., Montes, S., López, S., & Mascarello, G. (2015). Procesos
Inhibitorios y flexibilidad cognitiva: evidencia a favor de la Teoría de la Inercia
Atencional. International Journal Of Psychological Research, 8(2), 60-74 | |
dc.relation | Johnson, V. A., Kemp, A. H., Heard, R., Lennings, C. J., & Hickie, I. B. (2015). Childhoodversus adolescent-onset antisocial youth with conduct disorder: Psychiatric illness,
neuropsychological and psychosocial function. PloS one, 10(4). | |
dc.relation | Kim, J., Kim, Y. K., y Farber, N. B. (2019b). Multiple forms of early violent socialization
and the acceptance of interpersonal violence among chinese college students.
Violence and Victims, 34(3), 474-491. https://doi.org/10.1891/0886-6708.VV-D-17-
00071 | |
dc.relation | Kim, J., Lee, B., & Farber, N. B. (2019a). Where do they learn violence? the roles of three
forms of violent socialization in childhood. Children and Youth Services Review,
107, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104494 | |
dc.relation | Lanz, P. M., Bohorodzaner, S., y Kampfner, E. (2010). Violencia y videojuegos en
adolescentes chilenos y mexicanos. Revista Chilena de Neuropsicología, 5(3), 199-
206. | |
dc.relation | Lazarus, R. S. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Evaluación, afrontamiento
y consecuencias adaptativas. Nueva York: Martínez Roca. | |
dc.relation | Lee, H., Kim, Y., y Terry, J. (2020). Adverse childhood experiences (ACEs) on mental
disorders in young adulthood: Latent classes and community violence exposure.
Preventive Medicine, 134. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2020.106039 | |
dc.relation | Ley 1620. Ministerio de educación, Bogotá, Colombia, 15 de marzo de 2013. | |
dc.relation | Lezak, M. (1982). The problem of assessing executive functions. International Journal of
Psychology, 17(2-3), 281–297. | |
dc.relation | Martínez-González, M. B. y Amar A. J. (2017). ¿Quién es el malo del paseo? Barranquilla,
Colombia: Universidad del Norte. | |
dc.relation | Martínez-González, M. B., Robles-Haydar, C. A., Amar-Amar, J. J., Jabba-Molinares, D.,
Ariza, J. G. P., y Abello-Llanos, R. (2019). Role-playing game as a computer-based test
to assess the resolution of conflicts in childhood. Interciencia, 44(6), 355-361. | |
dc.relation | Martínez-González, M. B., Robles-Haydar, C. A., Amar-Amar, J. J., y Crespo-Romero, F. A.
(2016). Crianza y desconexión moral en infantes: Su relación en una comunidad
vulnerable de Barranquilla. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y
Juventud, 4(1), 315-330. | |
dc.relation | Martínez-González, M., Robles, C., Utria, L., y Amar, J. (2014). Legitimación de la violencia
en la infancia: un abordaje desde el enfoque ecológico de Bronfenbrenner.
Psicología desde el Caribe, 31 (1), 133-160. | |
dc.relation | Matthies, S., Rüsch, N., Weber, M., Lieb, K., Philipsen, A., Tuescher, O., Van Elst, L.T.
(2012). Small amygdala - high aggression? The role of the amygdala in modu-lating
aggression in healthy subjects. The World Journal of Biological Psychiatry,13, 75–
81, http://dx.doi.org/10.3109/15622975.2010.541282 | |
dc.relation | Mattlin, J.A., Wethington, E., y Kessler, R.C. (1990). Situational determinants of coping and
coping effectiveness. Journal of Health and Social Behavior, 31(1), 103-122.
Recuperado de https://doi.org/10.2307/2137048 | |
dc.relation | Mena, M., y Huneeus, M. (2017). Convivencia Escolar para el aprendizaje y buen trato de
todos: Hacia una mejor comprensión del concepto. Cultura Educación y Sociedad, 8
(2), 9–20. | |
dc.relation | Milgram, S. (1963). Behavioral study of obedience. The Journal of Abnormal and Social
Psychology, 67(4), 371-378. DOI: 10.1037/h0040525 | |
dc.relation | Mitchell, D. G., Avny, S. B., y Blair, R. J. R. (2006). Divergent patterns of aggressive and
neurocognitive characteristics in acquired versus developmental psychopathy.
Neurocase, 12(3), 164-178. | |
dc.relation | Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M., Witzki, A. y Howerter, A. (2000). The Unity and
Diversity of Executive Functions and their contributions to Complex "Frontal Lobe"
Tasks: A Latent Variable Analysis. Cognitive Psychology, 41(1), 49-100. | |
dc.relation | Moliner, M. (1986). Diccionario del uso del español. Madrid: Gredos | |
dc.relation | Moreno, V. y Téllez, M. (2016). Autorreporte de exposición a la violencia y desempeño
ejecutivo en niños escolares de 6- 8 años. Revista PsicologiaCientifica.com, 11 (11).
Recuperado de https://bit.ly/2FTVtud | |
dc.relation | Morgan, A. B., y Lilienfeld, S. O. (2000). A meta-analytic review of the relation between
antisocial behavior and neuropsychological measures of executive function. Clinical
psychology review, 20(1), 113-136. DOI: https://doi.org/10.1016/S0272-
7358(98)00096-8 | |
dc.relation | Moriguchi, Y. (2014). The early development of executive function and its relation to social
interaction: a brief review. Frontiers In Psychology, 5. doi:
10.3389/fpsyg.2014.00388 | |
dc.relation | Moyer, K. E. (1987). Violence and aggression: A physiological perspctive. Nueva York: A
PWPA Book. | |
dc.relation | Ng, Y. T., Hastriter, E. V., Wethe, J., Chapman, K. E., Prenger, E. C., Priga-tano, G. P., y
Kerrigan, J. F. (2011). Surgical resection of hypothalamichamartomas for severe
behavioral symptoms. Epilepsy & Behavior, 20, 75-
78,http://dx.doi.org/10.1016/j.yebeh.2010.10.027 | |
dc.relation | Ochsner, K. N. y Gross, J. J. (2004). Thinking makes it so: a social cognitive neuroscience
approach to emotion regulation. En R. F. Baumeister y K. D. Vohs (Eds.), Handbook
of self-regulation: research, theory, and practice. Nueva York: The Guilford Press
Recuperado de https://bit.ly/2QUdAqA | |
dc.relation | Ogilvie, J. M., Stewart, A. L., Chan, R. C., y Shum, D. H. (2011). Neuropsychological
measures of executive function and antisocial behavior: A meta‐
analysis. Criminology, 49(4), 1063-1107. DOI: 10.1111/j.1745-9125.2011.00252.x | |
dc.relation | ONG Internacional Bullying Sin Fronteras. (2018). Estudio del Observatorio Internacional
de Bullying Sin Fronteras: Estadísticas de Bullying para Colombia 2018.
Recuperado de https://bit.ly/2ReoNBc | |
dc.relation | Organización de las Naciones Unidas. (2010). Elementos esenciales de planificación para la
eliminación contra la violencia de mujeres y niñas. Recuperado de
https://bit.ly/2QPighc | |
dc.relation | Organización mundial de la salud. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud.
Recuperado de https://bit.ly/30lBBJV | |
dc.relation | Organización mundial de la salud. (2016). Informe sobre la situación mundial de la
prevención de la violencia 2014. Recuperado de https://bit.ly/30falgp | |
dc.relation | Ortega-Escobar, J. y Alcázar-Córcoles, M. (2016). Neurobiología de la agresión y la
violencia. Anuario de Psicología Jurídica, 26 (1), 60-69.
https://doi.org/10.1016/j.apj.2016.03.001. | |
dc.relation | Patarroyo-Herrera, L. P. (2014). Perfil neuropsicológico y de inteligencia emocional de niños
y niñas que han experimentado maltrato infantil o violencia intrafamiliar –VIF-
(Tesis de máster). Universidad Internacional de la Rioja, Tolima, Colombia.
Recuperado de https://bit.ly/30lzWE8 | |
dc.relation | Pineda, D. A. (2000). Executive function and its disorders. [La función ejecutiva y sus
trastornos]. Revista De Neurología, 30(8), 764-768. | |
dc.relation | Pineda-Alucema, W., Aristizábal, E., Rubio, R. y Ossa, J. (2019). Adaptación al español de
cuatro instrumentos para evaluar la teoría de la mente en niños y adolescentes.
Psicogente, 22(42), 1-27. https://doi.org/10.17081/psico.22.42.3546 | |
dc.relation | Poland, S. E., Monks, C. P., y Tsermentseli, S. (2015). Cool and hot executive function as
predictors of aggression in early childhood: Differentiating between the function and
form of aggression. British Journal of Developmental Psychology, 34(2), 181–197. | |
dc.relation | Portellano, J. y García J. (2014). Neuropsicología de la atención, las funciones ejecutivas y la
memoria. Síntesis. | |
dc.relation | Quadros, I. M., Takahashi, A., y Miczek, K. A. (2010). Serotonin and aggression. In
Handbook of Behavioral Neuroscience 21,687-713. http://dx.doi.org/10.1016/s1569-
7339(10)70106-5 | |
dc.relation | Raine, A. (2018). Antisocial personality as a neurodevelopmental disorder. Annual review of
clinical psychology, 14, 259-289. | |
dc.relation | Ramos-Galarza, C., Jadán-Guerrero, J., Paredes-Núñez, L., Bolaños-Pasquel, M., SantillánMarroquín, W., & Pérez-Salas, C. (2017). Funciones ejecutivas y conducta de
estudiantes secundarios ecuatorianos. Revista Mexicana de Neurociencia, 18(6), 32-
40. | |
dc.relation | Restrepo, B.J., Ruiz, P. M., Arana, M. C., y Alviz, R. A. (2015). Cognición social en
personas con trastorno antisocial de la personalidad: una revisión teórica. Revista
Lasallista de Investigación,12 (1), 254-262. https://bit.ly/30mmKPJ | |
dc.relation | Rivera, R. (2018). Funciones ejecutivas y cognición social en adolescentes agresores,
víctimas y espectadores en contexto de bullying. Revista de Psicología, 8(1), 39-66. | |
dc.relation | Robles, F. (1984). Diccionario de español de sinónimos y antónimos. Madrid: Aguilar. | |
dc.relation | Rudebeck, P., Bannerman, D., y Rushworth, M. (2008). The contribution of distinct
subregions of the ventromedial frontal cortex to emotion, social behavior, and
decision making. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 8(4), 485-497.
doi: 10.3758/cabn.8.4.485. | |
dc.relation | Sano, K., Mayanagi, Y., Sekino, H., Ogashiwa, M. y Ishijima, B. (1970). Results of
stimulation and destruction of the posterior hypothalamus in man. Journal of
Neurosurgery, 33, 689-707. https://doi.org/10.3171/jns.1970.33.6.0689 | |
dc.relation | Scharfetter, C. (1988). Introducción a la psicopatología general (pp. 323-324). Madrid:
Morata. | |
dc.relation | Schoemaker, K., Bunte, T., Wiebe, S. A., Espy, K. A., Dekovic, M., y Matthys, W. (2012).
Executive function deficits in preschool children with ADHD and DBD. Journal of
Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 53(2), 111–119. | |
dc.relation | Siegel, A., y Douard, J. (2011). Who's flying the plane: Serotonin levels, aggression and free
will. International journal of law and psychiatry, 34(1), 20-29.
http://dx.doi.org/10.1016/j.ijlp.2010.11.004 | |
dc.relation | Sipal, R. F., y Bayhan, P. (2010). Assessing the link between executive functions and
aggressive behaviours of children who are deaf: impact of early special education. Electronic
Journal of Reserch in Educational Psychology, 8(3), 991-1014. | |
dc.relation | Soma, K. K., Scotti, M. A., Newman, A. E., Charlier, T. D. y Demas, G. E. (2008). Novel
mechanisms for neuroendocrine regulation of aggression. Front Neuroendocrinol,
29(4), 476-489. DOI: 10.1016/j.yfrne.2007.12.003 | |
dc.relation | Stelzer, F., Cervigni, A., y Martino, P. (2011). Desarrollo de las funciones ejecutivas en niños
preescolares: una revisión de algunos de sus factores moduladores. Liberabit, 17(1),
93-100. Recuperado de https://bit.ly/2QWlQGz | |
dc.relation | Stoet, G. (2010). PsyToolkit - A software package for programming psychological
experiments using Linux. Behavior Research Methods, 42(4), 1096-1104. | |
dc.relation | Stoet, G. (2017). PsyToolkit: A novel web-based method for running online questionnaires
and reaction-time experiments. Teaching of Psychology, 44(1), 24-31. | |
dc.relation | Szczepanski, S. M., y Knight, R. T. (2014). Insights into human behavior from lesions to the
prefrontal cortex. Neuron, 83(5), 1002-1018. | |
dc.relation | Takahashi, A., Quadros, I. M., de Almeida, R. M., y Miczek, K. A. (2011). Brain serotonin
receptors and transporters: initiation vs. termination of escalated aggression.
Psychopharmacology, 213(2-3), 183-212. http://dx.doi.org/10.1007/s00213-010-
2000-y | |
dc.relation | Tirapu-Ustárroz, J., Cordero-Andrés, P., Luna-Lario, P., y Hernáez-Goñi P. (2017). Propuesta
de un modelo de funciones ejecutivas basado en análisis factoriales. Rev Neurol,
64(2), 75-84. Recuperado de https://bit.ly/2NorKOb | |
dc.relation | UNICEF. (2005). Derechos de la infancia. Catalunya. Grup d'educació. Recuperado de
https://bit.ly/3899Qa6 | |
dc.relation | Utendale, W. T., Hubert, M., Saint-Pierre, A. B., & Hastings, P. D. (2011). Neurocognitive
development and externalizing problems: The role of inhibitory control deficits from
4 to 6 years. Aggressive Behavior, 37, 476–488. doi:10.1002/ab.20403 | |
dc.relation | Varela-Garay, R. M., Ávila, E. M., y Martínez, B. (2013). Violencia escolar: un análisis
desde los diferentes contextos de interacción. Psychosocial Intervention, 22(1), 25-
32. https://dx.doi.org/10.5093/in2013a4 | |
dc.relation | Verlinden, M., Veenstra, R., Ghassabian, A., Jansen, P. W., Hofman, A., Jaddoe, V. W. V.,
Tiemeier, H. (2014). Executive functioning and non-verbal intelligence as predictors
of bullying in early elementary school. Journal of Abnormal Child Psychology, 42,
953–966. doi:10.1007/s10802-013-9832-y | |
dc.relation | Wingfield, J. C., Moore, I. T., Goymann, W., Wacker, D. W. y Sperry, T. (2006). Contexts
and ethology of vertebrate aggression: Implications for the evolution of hormonebehavior interaction. En R. J. Nelson (ed.), Biology of aggression. Nueva York:
Oxford University Press. | |
dc.relation | Yang, Y., Raine, A., Narr, K. L., Colletti, P. y Toga, A. W. (2009). Localization of
deformations within the amygdala in individuals with psycho-pathy. Archives of
General Psychiatry, 66, 986–994,
http://dx.doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2009.110 | |
dc.relation | Zimbardo, P. (2007). The Lucifer effect:Understanding how good people turn evil. Random
House. | |
dc.relation | Zych, I., y Llorent, V. J. (2018). Affective Empathy and Moral Disengagement Related to
Late Adolescent Bullying Perpetration. Ethics & Behavior, 29(7), 547-
556. https://doi.org/10.1080/10508422.2018.1521282 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.subject | Executive functions | |
dc.subject | Legitimation of violence | |
dc.subject | Childhood | |
dc.subject | Coping with conflicts | |
dc.subject | Funciones ejecutivas | |
dc.subject | Legitimación de la violencia | |
dc.subject | Infancia | |
dc.subject | Afrontamiento de conflictos | |
dc.title | Funciones ejecutivas de niños entre 8 y 12 años que legitiman y no legitiman el uso de la violencia al afrontar conflictos simulados | |
dc.type | Trabajo de grado - Maestría | |
dc.type | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type | Text | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | http://purl.org/redcol/resource_type/TM | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | |
dc.type | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |