The influence of parental style on purchasing intentions in the child consumer

dc.creatorGiraldo Pérez, Wilson
dc.creatorOTERO GÓMEZ, MARÍA CRISTINA
dc.date2020-06-05T15:36:07Z
dc.date2020-06-05T15:36:07Z
dc.date2019-08-23
dc.date.accessioned2023-10-03T18:59:15Z
dc.date.available2023-10-03T18:59:15Z
dc.identifierGiraldo Pérez, W., & Otero Gómez, M. (2019). La influencia del estilo parental en las intenciones de compra en el consumidor infantil. ECONÓMICAS CUC, 40(2), 139-152. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.09
dc.identifier0120-3932, 2382-3860 electrónico
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/11323/6337
dc.identifierhttps://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.09
dc.identifier10.17981/econcuc.40.2.2019.09
dc.identifier2382-3860
dc.identifierCorporación Universidad de la Costa
dc.identifier0120-3932
dc.identifierREDICUC - Repositorio CUC
dc.identifierhttps://repositorio.cuc.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9166689
dc.descriptionThis article aims to analyse the relationship between parental style and purchasing intentions in infants, based on aspects such as communication and influ-ence. A quantitative correlational study was carried out with the participation of 90 children living in an intermediate city in Colombia, whose data were processed in the SPSS software. The results of the correlations show that in general the independent variable parental style has a positive relationship with the dependent variable purchase intention of minors. When the analysis is performed exclusively for the authoritarian style, a negative correlation is presented.
dc.descriptionEste artículo tiene como objetivo analizar las relaciones entre el estilo parental con las intenciones de compra en infantes, a partir de aspectos como la comunicación y la influencia. Se realizó un estudio cuantitativo correlacional, que contó con la participación de 90 niños y niñas residentes en una ciudad intermedia de Colombia, cuyos datos fueron procesados en el software SPSS. Los resultados de las correlaciones demuestran que en general la variable independiente estilo parental, tiene una relación positiva con la variable dependiente intención de compra de los menores. Cuando se realiza el análisis exclusiva-mente para el estilo autoritario, se presenta una correlación negativa.
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costa
dc.relationECONÓMICAS CUC; Vol. 40, Núm. 2 (2019)
dc.relationECONÓMICAS CUC
dc.relationECONÓMICAS CUC
dc.relationAsociación Latinoamericana de Profesores de medicina Familiar. (2005). Conceptos básicos para el estudio de las familias. Archivos en Medicina Familiar, 7(1), 15–19. recuperado de http://www. redalyc.org/pdf/507/50712789003.pdf
dc.relationBaumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Mono- graphs, 75(1), 43–88.
dc.relationBaumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on child behavior. Child Development, 37(4), 887–907. https://doi. org/10.2307/1126611
dc.relationBertol, K. E., Broilo, P. L., Espartel, L. B. & Basso, K. (2017). Young children’s influence on family consumer behavior. Qualitative Market Research: An International Journal, 20(4), 452–468. https://doi.org/10.1108/Qmr-07-2016- 0057
dc.relationBlanco,r.,Umayahara,m.yreveco,O.(2004). Participación de las familias en la educación infantil Latinoamericana. [Online]. recuperado de http://unesdoc.unesco. org/images/0013/001390/139030s.pdf
dc.relationCarlson, L., Grossbart, S. & Stuenkel, J. K. (1992). The role of parental socialization types on differential family communication patterns regarding consumption. Journal of Consumer Psychology, 1(1), 31–52. https://doi.org/10.1016/S1057- 7408(08)80044-7
dc.relationCaruana, A. & Vassallo, r. (2003). Children's perception of their influence over purchases: The role of parental communication patterns. Journal of Consumer Marketing, 20(1), 55–66. https://doi. org/10.1108/07363760310456955•
dc.relationCastillejo, J. L., Colom, A. J., Pérez-Geta, P. mª Alonso, Neira, T. rodríguez, Sarramona, J., Touriñán, J. m. y Vázquez, G. (2011). Educación para el consumo. Educación XX1, 14(1), 35–58. https:// doi.org/10.5944/educxx1.14.1.262
dc.relationCastro, I. A., Calderón, J. & Ayala, G. (2017). Who is influencing whom? Latino parent–child request interac- tions and product purchases in food retail environments. Social Marketing Quarterly, 23(2), 155–168. https:// doi.org/10.1177/1524500416686038
dc.relationChandon, P., morwitz, V. & reinartz, W. (2005). Do intentions really predict behavior? Self-generated validity effects in survey research. Journal of Marketing, 69(2), 1–14. https://doi. org/10.1509/jmkg.69.2.1.60755
dc.relationChu, Ch.-W. & Lu, H.-P. (2007). Factors influencing online music purchase intention in Taiwan: An empirical study based on the value- intention framework. Internet Research, 17(2), 139–155. https://doi. org/10.1108/10662240710737004
dc.relationDikčius, V., Pikturnienė, I., Šeimienė, E., Pakalniškienė, V., Kavaliauskė, M. & reardon, J. (2019). Who convinces whom? Parent and child perceptions of children’s engagement in parental purchase decisions. Journal of Promotion Management, 25(2), 252–269. https://doi.org/10.1080/10496491.2018 .1443306
dc.relationEbbeck, m. & Gokhale, N. (2004). Childrearing practices in a selected sample of parents with children in childcare in Singapore. Contemporary Issues in Early Childhood, 5(2), 194–206. https://doi.org/10.2304/ciec.2004.5.2.6
dc.relationEvans, J. L. y myers, r. G. (1994). Childrearing practices: creating programs where traditions and modern practices meet. The consultative group on early childhood care and development. [Online]. recuperado de http://www. ecdgroup.com/download/cc115aci.pdf
dc.relationEvans, J. & Chandler, J. (2006). To buy or not to buy: Family dynamics and children’s consumption. Sociological Research Online, 11(2), 1–12. https:// doi.org/10.5153/sro.1397
dc.relationFernández, G. C., rodríguez, m. C. & Peña, C. J. (2017). Parental control in interpersonal acceptance-rejection theory: a study with a Spanish sample using parents’ version of parental acceptation rejection/control questionnaire. Annals of Psychology, 33(3), 652–659. https:// doi.org/10.6018/analesps.33.3.260591
dc.relationGarcía, L. r. (2010). Estilos educativos en el sistema familiar. [Online]. recuperado de http://www.eduinnova.es/feb2010/ Estilos_educativos_familiar.pdf
dc.relationGiraldo, P. W. y Otero, G. C. (2018). Efectos en la intención de compra a partir del valor de marca, la actitud hacia el dinero y el estilo parental. Espacios, 39(26), 10–22.
dc.relationGirardi, C. y Velasco, L. J. (2006). Padres autoritarios y democráticos y características de personalidad de estudiantes de licenciatura y posgrado. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 8(1), 25–46.
dc.relationGunnar, m., Schuhen, m., Steinmann, S. & Schramm-Klein, H. (2016). How children make purchase decisions: Behavior of the cued processors. Young Consumers, 17(2), 111–126. https://doi. org/10.1108/YC-10-2015-00563
dc.relationHernández, J. J. (2007). Toma de decisiones públicas desde las perspectivas del proceso tecnocrático y la participación ciudadana: caso venezolano. Revista Venezolana de Gerencia, 12(40), 553– 571. https://doi.org/10.31876/revista. v12i40.10476
dc.relationHung, K. P., Chen, A. H., Peng, N., Hackley, C. Tiwsakul, r. A. & Chou, Ch. (2011). Antecedents of luxury brand purchase intention. Journal of Product & Brand Management, 20(6), 457–467. https:// doi.org/10.1108/10610421111166603
dc.relationIzzedin, B. r. y Pachajoa, L. A. (2009). Pautas, prácticas y creencias acerca de crianza... ayer y hoy. Liberabit, 15(2), 109–115.
dc.relationJiménez, m. J. (2010). Estilos educativos parentales y su implicación en diferentes trastornos. [Online]. recuperado de https://www.fapacealmeria.es/wp- content/uploads/2016/12/ESTILOS- EDUCATIVOS.pdf
dc.relationKakkos, N., Trivellas, P. & Sdrolias, L. (2015). Identifying drivers of purchase intention for private label brands. Pre- liminary evidence from Greek consumers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 522–528. https://doi. org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1232
dc.relationKhare, A. (2014). money attitudes, materialism, and compulsiveness: scale development and validation. Journal of Global Marketing, 27(1), 30–45. https:// doi.org/10.1080/08911762.2013.850140
dc.relationKochanska, G., Kuczynski, L. & Radke, m. (1989). Correspondence between mothers‘self-reported and observed childrearing practices. Child Development, 60(1), 56–63. https://doi. org/10.2307/1131070
dc.relationKotaman, H. (2013). Freedom and child rearing: critic of parenting practices from a new perspective. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82(3), 39–50. https://doi.org/10.1016/j.sb- spro.2013.06.222
dc.relationLee, K. Ch. & Collins, B. A. (2000). Fam- ily decision making and coalition patterns. European Journal of Marketing, 34(9/10), 1181–1198. https://doi. org/10.1108/03090560010342584
dc.relationLópez, C. K. y Trujillo, A. M. (2012). Estado del arte de la relación entre estilos parentales y el temperamento entre niños y adolescentes. [Tesis de posgrado]. Universidad de la Sabana, Bogotá, D.C., Colombia.
dc.relationMartínez, N. G. y Sebastián, m. A. (2010). marketing infantil. En J. Sánchez y T. Pintado (Coord), Nuevas tendencias en comunicación (pp. 97–143). madrid: ESIC.
dc.relationNadeau, J. & Bradley, m. (2012). Observing the influence of affective states on parent–child interactions and in‐ store purchase decisions. Journal of consumer behavior, 11(2), 105–114. https://doi.org/10.1002/cb.386
dc.relationNeeley, S. & Coffey, T. (2007). Understanding the ‘four-eyed four-legged’ consumer: a segmentation analysis of US moms. Journal of Marketing Theory and Practice, 15(3), 251–261. https://doi.org/10.2753/ mTP1069- 6679150305
dc.relationNetemeyer, R., Krishnan, B., Pullig, Ch., Wang, G., Yagci, m., Dean, D., ricks, J. & Wirth, F. (2004). Developing and validating measures of facets of customer-based brand equity. Journal of Business Research, 57(2), 209– 224. https://doi.org/10.1016/S0148- 2963(01)00303-4•
dc.relationNicholls, J. A. F. (1997). Time and companionship: key factors in Hispanic shopping behavior. Journal of Consumer Marketing, 14(2-3), 194–205. https:// doi.org/10.1108/07363769710166783
dc.relationOtero, m. y Giraldo, W. (2017). Consumo de productos infantiles en la base de la pirámide poblacional: análisis de los mecanismos influyentes. Económicas CUC, 38(1), 165–184. http:// dx.doi.org/10.17981/econcuc.38.1.08
dc.relationPérez, P. m. (dir). (2010). Infancia y Familia. Valores y estilo de educación (6-14 años). Valencia: Universitat de València.
dc.relationPromotosh, B. & Sajedul, I. (2011). Young consumers’ purchase intentions of buying green products. A study based on the theory of planned behavior. (Thesis master). Umeå School of Business, Umeå, Sweden. Available from http://umu.diva-portal.org/smash/re- cord.jsf?pid=diva2%3A427264&dsw id=-5589
dc.relationPugh, A. (2004). Windfall child rearing low-income care and consumption. Journal of Consumer Culture, 4(2), 229–249. https://doi. org/10.1177/1469540504043683
dc.relationRobayo, O. J. (2012). Las marcas y el pro- ceso de socialización del consumo en niños y adolescentes: el caso colombia- no. Redmarka Revista Académica de Marketing Aplicado, 5(8), 21–51.
dc.relationSchlosser, A. E., White, T. B. & Lloyd, S. m. (2006). Converting web site visitors into buyers: how web site investment increases consumer trusting beliefs and online purchase intentions. Journal of Marketing, 70, 133–148. https:// doi.org/10.1509%2Fjmkg.70.2.133
dc.relationSimkin, H. y Becerra, G. (2013). El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, Docencia y Tecnología, 24(47), 119–142.
dc.relationSisiruca, m. y Salazar, C. (2014). Valores éticos de la responsabilidad social in- terna en centros de producción audio- visual. Económicas CUC, 35(1), 79–90.
dc.relationSolís, C. P. y Díaz, r. m. (2007). relaciones entre creencias y prácticas de crianza de padres con niños pequeños. Anales de Psicología, 23(2), 177–184.
dc.relationTuñón, I. (2010). Determinantes de las oportunidades de crianza y socialización en la niñez y en la adolescencia. revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 903- 920. recuperado de http://biblioteca. clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde- umz/20140326011351/art.IaninaTu- non.pdf
dc.relationTur, V. y ramos, I. (2008). Marketing y niños. Pozuelo de Alarcón, madrid: ESIC.
dc.relationValladares, G. A. (2008). La familia. Una mirada desde la Psicología. MediSur, 6(1), 4–13.
dc.relationWimalasiri, J. S. (2004). A cross-national study on children’s purchasing behavior and parental response. The Journal of Consumer Marketing, 21(4), 274–284. https://doi. org/10.1108/07363760410542183
dc.relationWisenblit, J. Z., Priluck, r. & Pirog, S. F. (2013). The influence of parental styles on children’s consumption. Journal of Consumer Marketing, 30(4), 320–324. https://doi.org/10.1108/JCm-02-2013- 0465
dc.relation2
dc.relation40
dc.relationRevista Económicas CUC
dc.rightsCC0 1.0 Universal
dc.rightshttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.sourceECONÓMICAS CUC
dc.sourcehttps://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/2488
dc.subjectChild consumer
dc.subjectParental style
dc.subjectPurchase intention
dc.subjectMarketing
dc.subjectConsumidor infantil
dc.subjectEstilo parental
dc.subjectIntención de compra
dc.subjectMarketing
dc.titleLa influencia del estilo parental en las intenciones de compra en el consumidor infantil
dc.titleThe influence of parental style on purchasing intentions in the child consumer
dc.typeArtículo de revista
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.typeText
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typehttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.typehttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa


Este ítem pertenece a la siguiente institución