Executive Function evaluation in children with learning disabilities through a tablet assessment battery
Evaluación de Funciones Ejecutivas en niños con dificultades de aprendizaje a través de una batería en formato digital
dc.creator | Pujals, María | |
dc.creator | Fonseca, Liliana Estela | |
dc.date | 2023-05-12T21:54:51Z | |
dc.date | 2023-05-12T21:54:51Z | |
dc.date | 2020-12-10 | |
dc.date.accessioned | 2023-10-03T18:55:35Z | |
dc.date.available | 2023-10-03T18:55:35Z | |
dc.identifier | Pujals, M., & Fonseca, L.-E. (2020). Executive Function evaluation in children with learning disabilities through a tablet assessment battery: Evaluación de la función ejecutiva en niños con dificultades de aprendizaje mediante una batería de evaluación con tabletas. Journal of Applied Cognitive Neuroscience, 1(1), 58–68. https://doi.org/10.17981/JACN.1.1.2020.06 | |
dc.identifier | https://hdl.handle.net/11323/10118 | |
dc.identifier | 10.17981/JACN.1.1.2020.06 | |
dc.identifier | 2745-0031 | |
dc.identifier | Corporación Universidad de la Costa | |
dc.identifier | REDICUC - Repositorio CUC | |
dc.identifier | https://repositorio.cuc.edu.co/ | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9166209 | |
dc.description | Executive functions are a set of psychological processes that are necessary for the cognitive control of behavior: selecting and successfully monitoring behaviors that facilitate the attainment of certain goals. These skills are necessary to guide learning of new information. Core executive function (CEF) are inhibitory control, working memory and cognitive flexibility. They regulate and control other skills and behaviors, and also have influence on more basic skills such as attention, memory systems, and praxis. Executive functions allow setting goals and carrying them out through planning and monitoring, keeping inhibited thoughts, behaviors and emotions that interfere. This research consists of determining neuropsychological EF profiles in different clinical populations evaluated with tablet-based test. Two batteries developed by CEDETI UC were applied: Yellow Red and TENI (Infant Neuropsychological Assessment Test). The sample consists of 175 argentine children, between 7 and 12 years old, divided in two groups, clinical and control. The obtained scores show the importance of distinguishing profiles between these three CEF within the clinical population comparing with a typical developing group. The overall index obtained differentiates the groups best. Children with dyscalculia, autistic spectrum disorder and borderline intellectual disability obtain significantly lower scores having greater difficulties in EF. | |
dc.description | Las funciones ejecutivas permiten plantear metas y llevarlas a cabo a través de la planificación y el monitoreo de su desarrollo, manteniendo inhibidos pensamientos, comportamientos y emociones que interfieren. Son habilidades necesarias para guiar los procesos que permiten el aprendizaje de nueva información y están constituidas por el control inhibitorio, la memoria de trabajo y la flexibilidad cognitiva. Controlan y regulan otras habilidades y conductas, e influyen en habilidades más básicas como la atención, los sistemas de memoria y las praxias. Este trabajo de investigación consite en determinar perfiles neuropsicológicos en diferentes poblaciones clínicas a través de la aplicación de baterías de evaluación neuropsicológica en formato digital, que evalúan distintas funciones ejecutivas. Se aplicaron dos baterías desarrolladas por CEDETi UC: Yellow Red, y TENI (Test de Evaluación Neuropsicológica Infantil). La muestra consta de 175 niños de ambos sexos, entre 7 y 12 años, divididos dos grupos, clínico y control. Los puntajes obtenidos permiten determinar perfiles neuropsicológicos dentro de la población clínica. El índice global obtenido es el que mejor diferencia los grupos. Los niños con discalculia, trastorno del espectro autista e inteligencia límite obtienen puntajes significativamente más descendidos presentando mayores dificultades en las funciones ejecutivas. | |
dc.format | 11 páginas | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Corporación Universidad de la Costa | |
dc.publisher | Colombia | |
dc.relation | Journal of Applied Cognitive Neuroscience | |
dc.relation | Alloway, T. P. (2010). Working memory and executive function profiles of individuals with borderline intellectual functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 54(5), 448–456. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2010.01281.x | |
dc.relation | Blair, C. (2002). School readiness: Integrating cognition and emotion in a neurobiological conceptualization of children’s functioning at school entry. American psychologist, 57(2), 111–127. https://doi.org/10.1037//0003-066X.57.2.111 | |
dc.relation | Bonifacci, P. & Snowling, M. J. (2008). Speed of processing and reading disability: A cross-linguistic investigation of dyslexia and borderline intellectual functioning. Cognition, 107(3), 999–1017. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2007.12.006 | |
dc.relation | Braver, T. S. & Barch, D. M. (2002). A theory of cognitive control, aging cognition, and neuromodulation. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 26(7), 809–817. https://doi.org/10.1016/S0149-7634(02)00067-2 | |
dc.relation | Burgess, P. W. & Simons, J. S. (2005). Theories of frontal lobe executive function: clinical applications. In: P. W. Halligan & D. T. Wade, The effectiveness of rehabilitation for cognitive deficits (Chap. 18). New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198526544.003.0018 | |
dc.relation | Carriedo, N., Corral, A., Montoro, P. R., Herrero, L. & Rucián, M. (2016). Development of the updating executive function: From 7-year-olds to young adults. Developmental Psychology, 52(4), 666–678. https://doi.org/10.1037/dev0000091 | |
dc.relation | Champod, A. S. & Petrides, M. (2007). Dissociable roles of the posterior parietal and the prefrontal cortex in manipulation and monitoring processes. Proceedings of the National Academy of Sciences, 104(37), 14837–14842. https://doi.org/10.1073/pnas.0607101104 | |
dc.relation | Colombo, J. y Lipina, S. (2005). Hacia un programa público de estimulación cognitiva. Buenos Aires: Paidós. Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E. y Arribas, D. (2007). Prolec-r. Evaluación de los procesos lectores–revisado. Madrid: TEA. | |
dc.relation | Defior, S. & Serrano, F. (2011). La conciencia fonémica, aliada de la adquisición del lenguaje escrito. Revista de logopedia, foniatría y audiología, 31(1), 2–13. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(11)70165-6 | |
dc.relation | Diamond, A. (2016). Why improving and assessing executive functions early in life is critical. In: J. A. Griffin, P. McCardle & L. S. Freund (Eds.), Executive function in preschool-age children (pp. 11–43). Washington, D. C.: American Psychological Association. | |
dc.relation | Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135–168. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750 | |
dc.relation | Diamond, A. (2012). Activities and Programs That Improve Children’s Executive Functions. Current Directions in Psychological Science, 21(5), 335–341. https://doi.org/10.1177/0963721412453722 | |
dc.relation | Diamond, A. (2006). The early development of executive functions. In: E. Bialystok & F. I. M. Craik, Lifespan cognition: Mechanisms of change, (pp. 70–95). New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195169539.003.0006 | |
dc.relation | Espy, K. A., McDiarmid, M. M., Cwik, M. F., Stalets, M. M., Hamby, A. & Senn, T. E. (2004). The contribution of executive functions to emergent mathematic skills in preschool children. Developmental neuropsychology, 26(1), 465–486. https://doi.org/10.1207/s15326942dn2601_6 | |
dc.relation | Fonseca, G. P., Rodríguez, L. C. y Parra, J. H. (2016). Relación entre funciones ejecutivas y rendimiento académico por asignaturas en escolares de 6 a 12 años. Hacia la promoción de la salud, 21(2), 41–58. Available: http://190.15.17.25/promocionsalud/index.php?option=com_content&view=article&id=113 | |
dc.relation | Friedman, N. P. & Miyake, A. (2004). The relations among inhibition and interference control functions: a latentvariable analysis. Journal of Experimental Psychology: General, 133(1), 101–135. https://doi.org/10.1037/0096-3445.133.1.101 | |
dc.relation | Gathercole, S. E., Alloway, T. P., Kirkwood, H. J., Elliott, J. G., Holmes, J. & Hilton, K. A. (2008). Attentional and executive function behaviours in children with poor working memory. Learning and individual differences, 18(2), 214–223. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2007.10.003 | |
dc.relation | Gotham, K., Pickles, A. & Lord, C. (2009) Standardizing ADOS Scores for a Measure of Severity in Autism Spectrum Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(5), 693–705. https://doi.org/10.1007/s10803-008-0674-3 | |
dc.relation | Grañana, N., Richaudeau, A., Gorriti, C. R., O’Flaherty, M., Scotti, M. E., Sixto, L., Alegri, R. y Fejerman, N. (2011). Evaluación de déficit de atención con hiperactividad: la escala SNAP IV adaptada a la Argentina. Revista Panamericana de Salud Pública, 29(5), 344–349. Disponible en https://iris.paho.org/handle/10665.2/9530 | |
dc.relation | Lipina, S. (2008). Vulnerabilidad social y desarrollo cognitivo. Aportes de las Neurociencias Cuadernos de Cátedra. Buenos Aires: UNSAM. | |
dc.relation | Lipina, S. J. y Segretin, M. S. (2015). 6000 días más: evidencia neurocientífica acerca del impacto de la pobreza infantil. Psicología Educativa, 21(2), 107–116. http://dx.doi.org/10.1016/j. pse.2015.08.003 | |
dc.relation | Miller, E. K. & Cohen, J. D. (2001). An integrative theory of prefrontal cortex function. Annual review of neuroscience, 24(1), 167–202. https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.24.1.167 | |
dc.relation | McGowan, A. L., Bretzin, A. C., Savage, J. L., Petit, K. M., Parks, A. C., Covassin, T. & Pontifex, M. B. (2018). Preliminary evidence for differential trajectories of recovery for cognitive flexibility following sports-related concussion. Neuropsychology, 32(5), 564–574. https://doi.org/10.1037/neu0000475 | |
dc.relation | Orbach, L., Herzog, M. & Fritz, A. (2020). State-and trait-math anxiety and their relation to math performance in children: The role of core executive functions. Cognition, 200, 104271. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2020.104271 | |
dc.relation | Portellano, J. A. (2005). Introducción a la neuropsicología. Madrid: McGrawHill. | |
dc.relation | Posner, M. & Petersen, S. (1990). The attention system of the human brain. Annual review of neuroscience, 13(1), 25–42. https://doi.org/10.1146/annurev. ne.13.030190.000325 | |
dc.relation | Reyes, S., Barreyro, J. P. e Injoque-Ride, I. (2015). El rol de la función ejecutiva en el rendimiento académico en niños de 9 años. Neuropsicologia Latinoamericana, 7(2), 42–47. Disponible en https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/229 | |
dc.relation | Risso, A., García, M., Montserrat, D., Brenlla, J., Peralbo, M. & Barca, A. (2015), Relaciones entre funciones ejecutivas, lenguaje y habilidades matemáticas. Revista de estudios e investigación, Extr(9), 72–78. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.09.577 | |
dc.relation | Rosas, R., Espinoza, V. y Garolera, M. (2020). Evidencia intercultural de un test basado en Tablet para medir las funciones ejecutivas de niños entre 6 y 10 años: resultados preliminares. Papeles de investigación, (12), 1–25. Recuperado de http://descargas.cedeti. cl/2020/04/YELLOW-RED-INTERNACIONAL.pdf | |
dc.relation | Rosas, R., Ceric, F., Aparicio, A., Arango, P., Arroyo, R., Benavente, C., Escobar, P., Olguín, P., Pizarro, M., Paz, M., Tenorio, M. y Véliz, S. (2015). ¿Pruebas tradicionales o evaluación invisible a través del juego?: Nuevas fronteras de la evaluación cognitiva. Psykhe, 24(1), 1–11. https://doi.org/10.7764/psykhe.24.1.724 | |
dc.relation | Santa-Cruz, C. & Rosas, R. (2017). Mapping of Executive Functions/Cartografía de las Funciones Ejecutivas. Estudios de Psicología, 38(2), 284–310. https://doi.org/10.1080/02109395.2017.1311459 | |
dc.relation | Tenorio, M., Arango, P., Aparicio, A. D. y Rosas, R. (2012). TENI. Test de evaluación neuropsicológica infantil. [Manual de Administración y Corrección]. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile-Cedeti UC. | |
dc.relation | Wechsler, D. & Corral, S. (2015). WISC-IV: Escala de Inteligencia de Wechsler para niños-IV. Madrid: Pearson. | |
dc.relation | Wilkinson, F., Helman, W. P. & Ross, A. B. (1993). Quantum yields for the photosensitized formation of the lowest electronically excited singlet state of molecular oxygen in solution. Journal of Physical and Chemical Reference Data, 22(1), 113–262. https://doi. org/10.1063/1.555934 | |
dc.relation | Zanto, T., Rubens, M., Thangavel, A. & Gazzaley, A. (2011). Causal role of the prefrontal cortex in top-down modulation of visual processing and working memory. Nature Neuroscience, 14(5), 656–661. https://doi.org/10.1038/nn.2773 | |
dc.relation | 68 | |
dc.relation | 58 | |
dc.relation | 1 | |
dc.relation | 1 | |
dc.rights | Copyright (c) 2020 Journal of Applied Cognitive Neuroscience | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.source | https://revistascientificas.cuc.edu.co/JACN/article/view/3343 | |
dc.subject | Executive functions | |
dc.subject | Neuropsychological assessment | |
dc.subject | Learning disabilities | |
dc.subject | Tablet | |
dc.subject | Funciones ejecutivas | |
dc.subject | Evaluación neuropsicológica | |
dc.subject | Dificultades de aprendizaje | |
dc.title | Executive Function evaluation in children with learning disabilities through a tablet assessment battery | |
dc.title | Evaluación de Funciones Ejecutivas en niños con dificultades de aprendizaje a través de una batería en formato digital | |
dc.type | Artículo de revista | |
dc.type | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.type | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.type | Text | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | http://purl.org/redcol/resource_type/ART | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |