¿LongForm o Microcontenido? análisis de soportes para materiales didácticos digitales

dc.creatorGomes, Nicole Santana
dc.creatorMartins, Ronei Ximenes
dc.creatorAzevedo, Daniela
dc.date2021-09-24T17:48:00Z
dc.date2021-09-24T17:48:00Z
dc.date2021
dc.date.accessioned2023-09-28T20:08:49Z
dc.date.available2023-09-28T20:08:49Z
dc.identifierGOMES, N. S.; MARTINS, R. X.; AZEVEDO, D. LongForm or Microcontent? An analysis of supports for digital content courseware. Revista de Educación a Distancia, [S. l.], v. 21, n. 65, 2021. DOI: 10.6018/red.422371.
dc.identifierhttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48239
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9045582
dc.descriptionThe use of digital educational resources has expanded considerably, including in the context of the COVID-19 pandemic. In the educationalmaterials used in these resources, the Microcontent (MC) format predominates, with its fragmented and small information units. So, we ask: can the LongForm (LF) format, which allows the presentation of dense and extensive content, be a viable alternative to MC, when applied to complex educational content, specific to undergraduate courses? The LF, hypothetically, can offer better support for higher distance education courses. To answer the question, an educational activity, elaborated in both formats, was applied to 67 students from a university of Minas Gerais state, in Brazil. The observation of student activity revealedtheir preferences: MC has shown to be good for building learning with smaller materials in both size and content complexity, but LF wasmore appropriatedwhen dealing with complex, dense, multimedia-requiring contents to facilitate understanding. It was confirmed that the LF presents itself as a viable alternative for online studying because it is constituted by a single virtual space where larger texts and varied multimedia resources can be inserted to enrich the educational material and to offer the fullcontent for students.
dc.descriptionResumen Este artículo compara el formato de Microcontenido (MC), de unidades de información, pequeñas y fragmentadas, con el formato LongForm (LF) con contenido profundo y extenso, como soporte para materiales didácticos para cursos presenciales o no. El objetivo es encontrar alternativas que no simplifiquen el contenido o generen daños al proceso educativo. Se aplicó una actividad en ambos formatos a 67 estudiantes de una Universidad de Minas Gerais, que reveló las preferencias de los participantes: el MC demostró ser bueno para la construcción de materiales didácticos de menor tamaño y baja densidad de contenido. El formato LF es apropiado para contenido complejo. Éste se presenta como una alternativa viable para cursos en línea ya que está constituido por un único espacio virtual donde se pueden introducir textos más grandes y diversos recursos multimedia para facilitar la comprensión y enriquecer el contenido. Por otro lado, el formato MC está indicado para situaciones que ofrecen materiales didácticos en línea para hacer revisiones, presentación inicial y temas poco densos en extensión y en profundidad conceptual.
dc.formatapplication/pdf
dc.languageen_US
dc.publisherUniversidad de Murcia
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rightsacesso aberto
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceRevista de Educación a Distancia
dc.subjectMobile Learning
dc.subjectInstructional materials
dc.subjectDistance Education
dc.subjectTecnología educativa
dc.subjectMaterial didáctico
dc.subjectEducación a distancia
dc.titleLongForm or Microcontent? An analysis of supports for digital content courseware
dc.title¿LongForm o Microcontenido? análisis de soportes para materiales didácticos digitales
dc.typeArtigo


Este ítem pertenece a la siguiente institución