dc.creatorSantisteban, Sebastián
dc.date2022-10-31T20:15:29Z
dc.date2022-10-31T20:15:29Z
dc.date2018
dc.date.accessioned2023-09-27T20:28:55Z
dc.date.available2023-09-27T20:28:55Z
dc.identifier978 958 8406-87-9
dc.identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.13018/122
dc.identifier
dc.identifierrepourl:https://repositorio.ceipa.edu.co
dc.identifierrepourl:https://repositorio.ceipa.edu.co
dc.identifierreponame: Fundación Universitaria CEIPA
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8943966
dc.descriptionThis book is the result of research carried out over six years in the doctorate in Social Studies at the Externado University of Colombia under the supervision of professors Thierry Lulle, Armando Silva and Fabiola Pardo. The text begins with the introduction to the "hypermodern" era and the problems it poses as social and cultural context in which startups arise, and their corresponding demands for creativity and entrepreneurship. Subsequently, he develops each point in depth at a crossroads between the theoretical positions -from a perspective of the imaginaries and Lacanian psychoanalysis - and the material compiled in field research. The main elements that are developed are: 1) contemporary subjectivity, 2) the entrepreneur imagined, 3) the imagined startup and 4) the imagined creativity. To the At the end, a chapter of conclusions and own reflections is presented. Due to the terminology of the topics discussed here, the Most words originating in the English language are adopted directly in the text without translation into Spanish, this to the extent that the translation often does not cover the full meaning of the original term and, furthermore, to global use of this terminology in English in the different media academic and specialized regardless of their languages originally. This work meant an exploration that started without having had a clearly defined object of study (in 2011 the startups in Bogotá were something still widely unknown), for which it was necessary to start from the definition of the objects, the construction of the categories of analysis and the constant articulation between established theories and the material collected in the work field. To this extent, it was necessary to walk and retrace several ways to explain the contribution of the research. The title changes, redefinition of categories, restructuring of the document, inclusion and exclusion of different authors, they were recurrent and a symptom of that hesitation typical of academic research and of the dialectical reflection that arises from it. It presented below is its most elaborated version so far, and yet such an investigation must be always recognize as a work in progress. We hope that This has been worth it so far.
dc.descriptionEste libro es el resultado de la investigación realizada durante seis años en el doctorado en Estudios Sociales de la Universidad Externado de Colombia bajo la dirección de los profesores Thierry Lulle, Armando Silva y Fabiola Pardo. El texto empieza con la introducción a la época “hipermoderna” y las problemáticas que supone como contexto social y cultural en el que surgen las startups, y sus correspondientes demandas por la creatividad y el emprendimiento. Posteriormente, desarrolla cada punto a profundidad en un entrecruce entre las posturas teóricas –desde una perspectiva de los imaginarios y el psicoanálisis lacaniano- y el material recopilado en la investigación de campo. Los elementos principales que se desarrollan son: 1) la subjetividad contemporánea, 2) el emprendedor imaginado, 3) la startup imaginada y 4) la creatividad imaginada. Al final, se presenta un capítulo de conclusiones y reflexiones propias. Debido a la terminología de los temas que se discuten aquí, la mayoría de las palabras originarias del idioma inglés se adoptan directamente en el texto sin traducción al español, esto en la medida en que es frecuente que la traducción no abarque el significado completo del término original y, además, al uso globalmente aceptado de esta terminología en inglés en los distintos medios académicos y especializados independientemente de sus idiomas de origen. Este trabajo significó una exploración que partió sin haber tenido un objeto de estudio claramente definido (en el año 2011 las startups en Bogotá eran algo aun ampliamente desconocido), por lo cual fue necesario empezar desde la definición de los objetos, la construcción de las categorías de análisis y la constante articulación entre teorías establecidas y el material recogido en el trabajo de campo. En esta medida, fue necesario andar y desandar varios caminos para poder explicitar el aporte de la investigación. Los cambios de título, la redefinición de las categorías, la reestructuración del documento, la inclusión y exclusión de distintos autores, fueron recurrentes y síntoma de ese titubeo propio de la investigación académica y de la reflexión dialéctica que surge de allí. Lo presentado a continuación constituye su versión más elaborada hasta ahora, y, sin embargo, una investigación de este tipo se debe reconocer siempre como un trabajo en proceso. Esperamos que este haya valido la pena hasta ahora.
dc.descriptionNo aplica
dc.formatNo aplica
dc.formatTexto
dc.formatapplication/pdf
dc.languagees
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectCreación de empresas, creatividad, innovación empresarial
dc.subjectBusiness creation, creativity, business innovation
dc.titleLas startups en Bogotá: un estudio crítico sobre los imaginarios de la creatividad y el emprendimiento en la hipermodernidad
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/book
dc.typeArtículos Impresos
dc.typeMonografía
dc.coverageFundación Universitaria CEIPA Powered by Arizona State University


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