The scientific vulgarization in Mexico: the “la leyenda ó novelita” of José Joaquín Arriaga (1831-1896)

dc.creatorFonseca, Maria Rachel de Gomensoro Fróes da
dc.date2019-01-21T16:10:30Z
dc.date2019-01-21T16:10:30Z
dc.date2018
dc.date.accessioned2023-09-27T00:13:20Z
dc.date.available2023-09-27T00:13:20Z
dc.identifierFONSECA, Maria Rachel de Gomensoro Fróes da. La vulgarización científica en México: "la leyenda ó novelita" de José Joaquín Arriaga (1831-1896). Revista Inclusiones - Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, v. 5, n.4, p. 9-34, 2018.
dc.identifierhttps://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/31190
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8898664
dc.descriptionIn the last decades of the 19th century, education was a central concern in Mexican society, when it attempted to restructure its base for the purpose of teaching sciences, considered the engine of the major transformations that the country needed, like in industry and public health. During this period, journalism has expanded significantly and reached a great variety of topics, reaching all social groups and stimulating reading. Many magazines and periodicals were well defined and specialized subjects and were aimed at a select audience, the intellectual elite and various other sectors of society, including the workers and the children. In this context, literary newspapers of children played an important role in the popularization of scientific knowledge, putting numerous scientific knowledge accessible to the children. The so-called “vulgarizadores” of sciences sought to communicate their knowledge to the public in general, especially to the working classes and the children. They were imbued with the idea of a science for everyone and the conviction that science was an instrument for knowledge of new nations and for the formation of persons. Here we highlight La Ciencia Recreativa, publication dedicated to children and the working class, published between 1871 and 1879 by the topographer José Joaquín Arriaga (1831-1896), who tried to spread the scientific knowledge of cosmography, mineralogy, meteorology, physics, botany, zoology, geography and industrial agriculture
dc.descriptionEn las últimas décadas del siglo XIX la educación fue preocupación central en la sociedad mexicana, cuando se intentó reestructurar su base con el propósito de la enseñanza de las ciencias, considerado el motor de las principales transformaciones que el país necesitaba, como en la industria y la salud pública. En ese periodo, el periodismo ha ampliado significativamente y alcanzó gran variedad temática, llegando a todos los grupos sociales y estimulando la lectura. Muchas revistas y publicaciones periódicas tenían temas bien definidos y especializados y fueron dirigidas a un público selecto de la élite intelectual y a varios para otros sectores de la sociedad, incluyéndolos trabajadores y niños. En ese contexto, los periódicos literarios de niños desempeñaron un papel importante en la vulgarización del conocimiento científico, poniendo numerosos conocimientos científicos al alcance de los niños. Los llamados “vulgarizadores” de las ciencias intentaron comunicar su conocimiento al público en general, sobre todo a las clases trabajadoras y a los niños. Estaban imbuidos de la idea de una ciencia para todos y la convicción de que la ciencia cada vez más era un instrumento para el conocimiento de las nuevas naciones y la formación de las personas. Aquí destacamos La Ciencia Recreativa, publicación dedicada a los niños y a las clases trabajadoras, publicada entre 1871 y 1879 por el topógrafo y agrimensor José Joaquín Arriaga (1831-1896), que trató de generalizar los conocimientos científicos de la cosmografía, mineralogía, meteorología, física, botánica, zoología, geografía y agricultura industrial
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.rightsopen access
dc.subjectHistory of science
dc.subjectScience popularizarion
dc.subjectJosé Joaquín Arriaga
dc.subjectHistoria de las ciencias
dc.subjectDivulgación científica
dc.subjectJosé Joaquín Arriaga
dc.subjectJornais como Assunto/história
dc.subjectMateriais Educativos e de Divulgação
dc.subjectHistória do Século XIX
dc.subjectMéxico
dc.titleLa vulgarización científica en México: “la leyenda ó novelita” de José Joaquín Arriaga (1831-1896)
dc.titleThe scientific vulgarization in Mexico: the “la leyenda ó novelita” of José Joaquín Arriaga (1831-1896)
dc.typeArticle


Este ítem pertenece a la siguiente institución