Agenda 2030: educación superior, calidad e innovación

dc.creatorVarona Domínguez, Freddy
dc.creatorRodríguez Pérez, Mireya Virgen
dc.date2022-12-09
dc.date.accessioned2023-09-26T17:50:39Z
dc.date.available2023-09-26T17:50:39Z
dc.identifierhttps://revista.ieproes.edu.sv/index.php/Investiga/article/view/554
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8846180
dc.descriptionThis theoretical article was carried out from an epistemological perspective. The methodology of comparative-critical study of texts, and the historical-logical and conjugation of the universal and the particular methods were used. A varied and recently published bibliography was used. The objective consisted in specifying some theoretical aspects of the innovation category, in its relation to the increase in the quality of higher education. The text established links between the 2030 Agenda for Sustainable Development and the purpose of achieving an innovative university. Special attention was given to the linear models of innovation and interlinking. The current international demand for innovative universities was addressed, and it was emphasized that, to achieve this condition, not only internal changes are sufficient, but also the development of students' critical thinking is necessary. Among its conclusions are that, although innovation is the creation or modification of a product, what defines its essence is its introduction into a market. The innovative essence of the university lies in the fact that it deploys its scientific results in society.en-US
dc.descriptionEste artículo teórico se realizó desde la perspectiva epistemológica. Se emplearon la metodología de estudio crítico-comparativo de textos, y los métodos histórico-lógico y conjugación de lo universal y lo particular. Fue utilizada una bibliografía variada y de reciente publicación. El objetivo consistió en precisar algunos aspectos teóricos de la categoría innovación, en su relación con el aumento de la calidad de la educación superior. En el texto se establecieron nexos entre la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible y el propósito de lograr una universidad innovadora. Se les brindó una atención especial a los modelos lineal de innovación y de enlaces en cadena. Se abordó la exigencia actual, a nivel internacional, para lograr universidades innovadoras; y se destacó que, para obtener tal condición, no bastan solo sus cambios internos, sino también que es necesario el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes. Entre sus conclusiones están que, aunque la innovación es creación o modificación de un producto, lo que define su esencia es su introducción en un mercado. La esencia innovadora de la universidad está en que despliega sus resultados científicos en la sociedad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto Especializado de Profesionales de la Salud, El Salvadores-ES
dc.relationhttps://revista.ieproes.edu.sv/index.php/Investiga/article/view/554/75
dc.rightsDerechos de autor 2022 Freddy Varona Domínguez, Mireya Virgen Rodríguez Pérezes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceHealth and Development Journal; Vol. 6 No. 2: july-december 2022; 40-56en-US
dc.sourceRevista Salud y Desarrollo; Vol. 6 Núm. 2: julio-diciembre 2022; 40-56es-ES
dc.source2791-0369
dc.source2307-3624
dc.subjectAgenda 2030es-ES
dc.subjectuniversidad innovadoraes-ES
dc.subjectpensamiento críticoes-ES
dc.subjectAgenda 2030en-US
dc.subjectinnovative universityen-US
dc.subjectcritical thinkingen-US
dc.titleAgenda 2030: higher education, quality and innovationen-US
dc.titleAgenda 2030: educación superior, calidad e innovaciónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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