dc.creatorGarbiras Díaz, Natalia
dc.creatorWeintraub, Michael
dc.creatorFergusson Talero, Leopoldo
dc.creatorGarcía Duque, Juana Catalina
dc.creatorBalcells, Laia
dc.date.accessioned2023-08-02T20:30:05Z
dc.date.accessioned2023-09-06T23:09:29Z
dc.date.available2023-08-02T20:30:05Z
dc.date.available2023-09-06T23:09:29Z
dc.date.created2023-08-02T20:30:05Z
dc.date.issued2023-08
dc.identifier1657-7191
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/1992/69115
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8726253
dc.description.abstractSince the end of the Cold War, international third parties such as the United Nations (UN) have become frequent guarantors of peace agreements. Existing studies document that third parties provide assurances that help maintain peace, yet these studies nearly exclusively marshal evidence at the macro-level and focus on elites rather than foot soldiers. Also, their focus is often on the immediate aftermath of war, rather than how third parties affect agreement implementation. Using a novel phone survey of 4,435 ex-combatants from the FARC-EP, Colombia¿s largest rebel group, and an embedded survey experiment, we examine the role of third parties in providing guarantees to foot soldiers during the implementation of the Colombian peace agreement, five years after its signing. We find no evidence that the UN Verification Mission in Colombia increased: confidence among ex-combatants that the government would fulfill its commitment to implement the peace agreement, confidence that the FARC would do the same, perceptions of physical safety, positive perceptions of ex-combatants¿ future economic prospects, nor trust in institutions more generally. We discuss possible explanations for these null findings and the study¿s relevance to debates about conflict termination, peace agreement implementation, and international intervention.
dc.description.abstractDesde el final de la Guerra Fría, terceros internacionales como la Organización de las Naciones Unidas (ONU) se han convertido en frecuentes garantes de los acuerdos de paz. Los estudios existentes documentan que estos garantes brindan garantías que ayudan a mantener la paz; sin embargo, estos estudios reúnen evidencia casi exclusivamente a nivel macro y se enfocan en las élites en lugar de en los combatientes rasos. Además, a menudo se centran en las consecuencias inmediatas de la guerra, en lugar de como los garantes afectan la implementación del acuerdo. Utilizando una encuesta telefónica novedosa de 4.435 excombatientes de las FARC-EP, el grupo rebelde más grande de Colombia, y un experimento de encuesta, examinamos el papel de los terceros en la provisión de garantías a los guerrilleros durante la implementación del acuerdo de paz colombiano, cinco años después de su firma. No encontramos evidencia de que la Misión de Verificación de la ONU en Colombia aumentara: la confianza entre los excombatientes de que el gobierno cumpliría su compromiso de implementar el acuerdo de paz, la confianza de que las FARC harían lo mismo, las percepciones de seguridad física, las percepciones positivas de los excombatientes las perspectivas económicas futuras de los combatientes, ni la confianza en las instituciones en general. Discutimos las posibles explicaciones de estos hallazgos nulos y la relevancia del estudio para los debates sobre la terminación de conflictos, la implementación de acuerdos de paz y la intervención internacional.
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad de los Andes
dc.publisherFacultad de Economía
dc.relationDocumentos CEDE;2023-17
dc.relationhttps://ideas.repec.org/p/col/000089/020811.html
dc.rightshttps://repositorio.uniandes.edu.co/static/pdf/aceptacion_uso_es.pdf
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.titleDo Third-Party Guarantors Reassure Foot Soldiers?
dc.typeDocumento de trabajo


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