dc.relation | American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education. (2014). The standards for educational and psychological testing. American Psychological Association. https://www.apa.org/science/ programs/testing/standards Ato, M., López-García, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511 Angulo, R., & Albarracín, A. P. (2018). Validez y confiabilidad de la escala rasgo de metaconocimiento emocional (tmms-24) en profesores universitarios. Revista Lebret, (10), 61-72. https://dx.doi.org/10.15332/rl.v0i10.2197 Antonio-Agirre, I., Axpe, I., & Septien, A. (2020). La influencia del estatus socioeconómico y cultural en la relación entre el autoconcepto y la inteligencia emocional percibida en la adolescencia. European Journal of Education and Psychology, 13(1), 33-48. https://doi. org/10.30552/ejep.v13i1.291 Augusto-Landa, J. M., Aguilar-Luzón, M. C., & Salguero, M. F. (2008). El papel de la iep y del optimismo/pesimismo disposicional en la resolución de problemas sociales: un estudio con alumnos de trabajo social. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(15), 363-382. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1282 Avilés, P., Cova, F., Bustos, C., & García, F. E. (2014). Afrontamiento y rumiación frente a eventos adversos y crecimiento postraumático en estudiantes universitarios. Liberabit, 20(2), 281-292. http://ojs3.revistaliberabit. com/publicaciones/revistas/liberabit20_2/9_aviles.pdf Barraza-López, R. J., Muñoz-Navarro, N. A., & Behrens-Pérez, C. C. (2017). Relación entre inteligencia emocional y depresión-ansiedad y estrés en estudiantes de medicina de primer año. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 55(1), 18- 25. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272017000100003 Byrne, B. M. (2016). Structural equation modeling with Amos. Basic concepts, applications, and programming (3.a ed.). Routledge. Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 56-73. https://doi.org/10.5944/ reop.vol.25.num.3.2014.13858 Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2.a ed.). Lawrence Erlbaum. Costa, H., Ripoll, P., Sánchez, M., & Carvalho, C. (2013). Emotional intelligence and self-efficacy: Effects on psychological well-being in college students. The Spanish Journal of Psychology, 16, Artículo e50. https://doi. org/10.1017/sjp.2013.39 De Torres, I., Bustos, F., Arango-Lasprilla, J. C., & Fernández-Berrocal, P. (2022). Emotional intelligence abilities of caregivers of patients with acquired brain injury and cognitive impairment: Are they related to overload or resilience? Ansiedad y Estrés, 28, 55-61. https:// doi.org/10.5093/anyes2022a6 Delgado-Gómez, M. S., Gómez-Díaz, M., Gómez-Sánchez, R., & Reche-García, C. (2019). Relación entre inteligencia emocional y riesgo psicopatológico en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 12(3), 39-46. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300039 Díaz-Castela, M. del M., Halle, W. W., Muela, A. A., Espinosa-Fernández, K., Klimstra, T., & García-López, L. J. (2013). The measurement of perceived emotional intelligence for Spanish adolescents with social anxiety disorder symptoms. Anales de Psicología, 29(2), 509- 515. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.2.144271 Domínguez-Lara, S., Navarro-Loli, J. S., Ariza-Cruz, C., Medrano, L. A., & Manrique-Millones, D. (2022). Análisis psicométrico del Cuestionario de Regulación Conductual de las Emociones en universitarios peruanos. Acta Colombiana de Psicología, 25(1), 72-86. https:// www.doi.org/10.14718/ACP.2022.25.1.6 Espinoza-Venegas, M., Sanhueza-Alvarado, O., Ramírez Elizondo, N., & Sáez-Carrillo, K. (2015). Validación de constructo y confiabilidad de la escala de inteligencia emocional en estudiantes de enfermería. Revista LatinoAmericana de Enfermagem, 23(1), 139-147. https://.doi. org/10.1590/0104-1169.3498.2535 Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2005a). Inteligencia emocional percibida y diferencias individuales en el meta-conocimiento de los estados emocionales: una revisión de los estudios con el tmms. Ansiedad y Estrés, 11(2-3), 101-122. https://emotional.intelligence.uma.es/documentos/PDF10.pdf Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2005b). Perceived emotional intelligence and life satisfaction: Predictive and incremental validity using the Trait Meta-Mood Scale. Personality and Individual Differences, 39(5), 937-948. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.03.012 Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2006a). Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 9(1), 45-51. https://doi.org/10.1017/ S1138741600005965 Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2006b). Validity and reliability of Spanish versions of the Ruminative Responses Scale-Short form and the Distraction Responses Scale in a sample of Spanish high school and college students. Psychological Reports, 98(1), 141-150. https://doi.org/10.2466/pr0.98.1.141-150 Extremera, N., Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., & Cabello, R. (2006). Inteligencia emocional, estilos de respuesta y depresión. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 191- 205. https://emotional.intelligence.uma.es/documentos/ PDF26estilos_respuesta_depresion.pdf Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94(3), 751-755. http://dx.doi.org/10.2466/ pr0.94.3.751-755 Fernández-Berrocal, P., Ramos, N., & Extremera, N. (2001). Inteligencia emocional, supresión crónica de pensamientos y ajuste psicológico. Boletín de Psicología, 70, 79-95. https://www.researchgate.net/publication/253234666_ Inteligencia_Emocional_supresion_cronica_de_pensamientos_y_ajuste_psicologico Garrido- Hernansaiz, H., Rodríguez-Rey, R., Nieto, C., & Alonso-Tapia, J. (2022). Construction and evidence of validity regarding the emotion self-regulation questionnaire. Personality and Individual Differences, 193, Artículo 111610. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111610 Gómez-Baya, D., & Mendoza, R. (2018). Trait emotional intelligence as a predictor of adaptive responses to positive and negative affect during adolescence. Frontiers in Psychology, 9, Artículo 2525. https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2018.02525 González, R., Custodio, J. B., & Pablo, F. J. (2020). Propiedades psicométricas del Trait Meta-Mood Scale-24 en estudiantes universitarios argentinos. Psicogente, 23(44), 1-26. https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3469 Guil, R., Gómez-Molinero, R., Merchán-Clavellino, A., & Gil-Olarte, P. (2021). Lights and shadows of trait emotional intelligence: Its mediating role in the relationship between negative affect and state anxiety in university students. Frontiers in Psychology, 11, Artículo 615010. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.615010 Guil, R., Morales-Sánchez, L., Ruiz-González, P., GómezMolinero, R., & Gil-Olarte, P. (2022). The key role of emotional repair and emotional clarity on depression among breast cancer survivors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, Artículo 4652. https://doi.org/10.3390/ijerph19084652 Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate data analysis (8.a ed.). Cengage. Hernández-Martínez, A., García, R., Valencia, A. I., & Ortega, N. A. (2016). Validación de la Escala de Respuestas Rumiativas para población mexicana. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, 6(2), 66-74. http://www.journals.unam.mx/index.php/rlmc/article/ view/58075/51394 Hervás, G. (2008). Adaptación al castellano de un instrumento para evaluar el estilo rumiativo: la Escala de Respuestas Rumiativas. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 13(2), 111-121. https://doi. org/10.5944/rppc.vol.13.num.2.2008.4054 Hervás, G., & Vásquez, C. (2006). Explorando el origen emocional de las respuestas rumiativas: el papel de la complejidad emocional y la inteligencia emocional. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 279-292. https://www.researchgate.net/publication/232586656 Iani, L., Quinto, R. M., Lauriola, M., Crosta, M. L., & Pozzi, G. (2019). Psychological well-being and distress in patients with generalized anxiety disorder: The roles of positive and negative functioning. PLoS one, 14(11), Artículo e0225646. https://doi.org/10.1371/journal. pone.0225646 Jiménez, A. M., De la Barrera, U., Schoeps, K., & MontoyaCastilla, I. (2022). Emotional factors that mediate the relationship between emotional intelligence and psychological problems in emerging adults. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 30(1), 249-267. https://doi.org/10.51668/bp.8322113n Maria, A.-S., Bourdier, L., Duclos, J., Ringuenet, D., & Berthoz, S. (2016). Propriétés psychométriques de la version française d´une échelle de mesure de l´intelligence émotionnelle perçue: la Trait Meta-Mood Scale (tmms). La Revue Canadienne de Psychiatrie, 61(10), 652-662. http://dx.doi.org/10.1177/0706743716639936 Martín-Albo, J., Núñez, J. L., & León, J. (2010). Analysis of the psychometric properties of the Spanish version of the Trait Meta-Mood Scale in a sports context. Psychological Reports, 106(2), 477-489. https://doi. org/10.2466/pr0.106.2.477-489 Martinez-Pons, M. (1997). The relation of emotional intelligence with selected areas of personal functioning. Imagination, Cognition and Personality, 17(1), 3-14. http://doi.org/10.2190/68vd-dfxb-k5aw-pqay Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8(4), 290-300. https://doi. org/10.1177/1754073916639667 Mayer, J., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 3-31). Basic Books. Menéndez-Aller, Á., Cuesta, M., Postigo, Á., GonzálezNuevo, C., García-Fernández, J., & García-Cueto, E. (2023). Validation of the Acceptance and Action Questionnaire-II in the general Spanish population. Current Psychology, 42, 12096-12103. https://doi.org/10. 1007/s12144-021-02447-3 Miguel-Rojas, J., Vilchez-Quevedo, E., & Reyes-Bossio, M. (2018). Espiritualidad e inteligencia emocional en estudiantes universitarios de la ciudad de Ayacucho. Interacciones, 4(2), 131-141. http://doi. org/10.24016/2018.v4n2.104 Morales, F. M. (2017). Relaciones entre afrontamiento del estrés cotidiano, autoconcepto, habilidades sociales e inteligencia emocional. European Journal of Education and Psychology, 10(2), 41-48. http://dx.doi. org/10.1016/j.ejeps.2017.04.001 Nolen-Hoeksema, S. (1987). Sex differences in unipolar depression: Evidence and theory. Psychological Bulletin, 101(2), 259-282. https://doi. org/10.1037/0033-2909.101.2.259 Ocaña, J., García, G. A., & Cruz, O. (2019). Propiedades psicométricas del Trait Meta-Mood Scale tmms-24 en adolescentes de Chiapas, México. European Scientific Journal, 15(16), 280-294. https://dx.doi.org/10.19044/ esj.2019.v15n16p280 Palmer, B., Gignac, G., Bates, T., & Stough, C. (2003). Examining the structure of the Trait MetaMood Scale. Australian Journal of Psychology, 55(3), 154-159. http:// doi.org/10.1080/0004953042000298612 Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J., Lozano, L. M., Muñiz, J., & García Cueto, E. (2014). Assessing perceived emotional intelligence in adolescents: New validity evidence of Trait Meta-Mood Scale-24. Journal of Psychoeducational Assessment, 32(8), 737-746. https:// doi.org/10.1177/0734282914539238 Pena, M., & Losada, L. (2017). Test anxiety in Spanish adolescents: Examining the role of emotional attention, and ruminative self-focus and regulation. Frontiers in Psychology, 8, Artículo 1423. http://doi.org/10.3389/ fpsyg.2017.01423 Pérez-Fuentes, M. C., Molero, M. M., Gásquez, J. J., Oropesa, N. F., Simón, M. M., & Saracostti, M. (2019). Selfexpressive creativity in the adolescent digital domain: personality, self-esteem, and emotions. International Journal of Research in Public Health, 16(22), Artículo 4527. http://doi.org/10.3390/ijerph16224527 Prieto-Díez, F., Postigo, Á., Cuesta, M., & Muñiz, J. (2022). Work engagement: Organizational attribute or personality trait? Journal of Work and Organizational Psychology, 38(2), 85-92. https://doi.org/10.5093/jwop2022a7 Rivera-Véliz, A. J., & Araujo-Robles, E. D. (2020). Relación entre inteligencia emocional y riesgo de adicción a redes sociales en estudiantes de educación superior no universitaria de Lima Metropolitana. Revista Psicológica Herediana, 13(1), 1-11. https://doi.org/10.20453/rph. v13i1.3848 Roso-Bas, F., Pades, A., & García-Buades, E. (2016). Emotional variables, dropout and academic performance in Spanish nurse students. Nurse Education Today, 37, 53-58. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2015.11.021 Rupinski, M. T., & Dunlap, W. P. (1996). Approximating Pearson product-moment correlations from Kendall´s Tau and Spearman´s Rho. Educational and Psychological Measurement, 56(3), 419-429. http://doi. org/10.1177/0013164496056003004 Salguero, J. M., Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2013). A meta-mood model of rumination and depression: Preliminary test in a non-clinical population. Scandinavian Journal of Psychology, 54(2), 166-172. http://doi.org/10.1111/sjop.12026 Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait MetaMood Scale. En J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure & health (pp. 125-154). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10182-006 Thayer, J. F., Rossy, L. A., Ruiz-Padial, E., & Johnson, B. H. (2003). Gender differences in the relationship between emotional regulation and depressive symptoms. Cognitive Therapy and Research, 27, 349-364. https:// doi.org/10.1023/A:1023922618287 Thompson, R. J., Mata, J., Jaeggi, S. M., Buschkuehl, M., Jonides, J., & Gotlib, I. H. (2011). Concurrent and prospective relations between attention to emotion and affect intensity: An experience sampling study. Emotion, 11(6), 1489-1494. https://doi.org/10.1037/a0022822 Treynor, W., González, R., & Nolen-Hoeksema, S. (2003). Rumination reconsidered: A psychometric analysis. Cognitive Therapy and Research, 27(3), 247-259. http:// doi.org/10.1023/A:1023910315561 Ucedo, V. H., & Cambillo, E. (2021). Validación de la estructura interna del cuestionario de Satisfacción Laboral de Warr, Cox y Wall, mediante el método de estimación de Mínimos Cuadrados de Libre Escala. Pesquimat, 24(1), 23-35. http://dx.doi.org/10.15381/pesquimat. v24i1.20548 Vergara, A. I., Alonso-Alberca, N., San-Juan, C., Aldás, J., & Vozmediano, L. (2015). Be water: Direct and indirect relations between perceived emotional intelligence and subjective well-being. Austalian Journal of Psychology, 67(1), 47-54. https://doi.org/10.1111/ajpy.12065 Veytia, M., Fajardo, R., Guadarrama, R., & Escutia, N. (2016). Inteligencia emocional: factor positivo ante la depresión en adolescentes de bachillerato. Informes Psicológicos, 16(1), 35-50. http://dx.doi.org/10.18566/ infpsicv16n1a02 Westland, J. C. (2019). Structural equation models. From paths to networks (2.a ed.). Springer. Zanon, C., Dellazzana-Zanon, L. L., & Menga, E. (2018). Adaptaçao e evidências de validade da Escala de Resposta Ruminativa no Brasil. Avaliaçao Psicológica, 17(2), 170- 179. http://dx.doi.org/10.15689/ap.2018.1702.13559.02 | |