dc.creator | Gallardo Gómez, Eiber Hernán | |
dc.date | 2021-12-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-06T17:25:42Z | |
dc.date.available | 2023-09-06T17:25:42Z | |
dc.identifier | https://revistas.unicomfacauca.edu.co/ojs/index.php/Perspectives/article/view/385 | |
dc.identifier | 10.57173/rp.v13n1a5 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8691590 | |
dc.description | Student desertion, as a multi-causal phenomenon, has aroused the interest of different independent researchersand governmental institutions, who have tried to prevent it through structured and dynamic management models, in an understanding from the macro to the micro (hierarchical order). , that is, from the institutional to the subjectual. Based on the above, the research contrasts this way of approaching the phenomenon, starting from the subject and his experiential circumstance (vital experiences), that is, the student in relation to The Other (the institutionality represented in the university) and The Others. (academic peers, teachers, guardians) in the immediate context of the classroom, rescuing resilient and motivating elements that enabled permanence and graduation in higher education. The objective of the research was aimed at understanding the influence of vital experiences on the permanence and graduation of students and graduates of the Comfacauca University Corporation, during the second period of 2018. The methodology used was qualitative, the hermeneutic type design (approach narrative-interpretative) and the technique, the semi-structured interview. Nine (9) subjects participated, according to the role they played as actors in the academic process in higher education. The categories that emerged from the research were two, according to each of the participating population groups: from the teaching group the category “The Other Affiliate and Ethical” emerged and from the students “Alternations”. In this way, the two perspectives end up converging on the idea that life experiences have a significant influence on permanence and graduation in higher education. | en-US |
dc.description | La deserción estudiantil, como fenómeno multicausal, ha suscitado el interés de diferentes investigadores independientes e instituciones del orden gubernamental, quienes han intentado prevenirla por medio de modelos de gestión, estructurados y dinamizados, en una comprensión desde lo macro a lo micro (orden jerárquico), esto es, desde lo institucional hacia lo subjectual. A partir de lo anterior, la investigación contrasta esta forma de abordaje del fenómeno, partiendo desde el sujeto y su circunstancia experiencial (experiencias vitales), es decir, el estudiante en relación con Lo Otro (la institucionalidad representada en la universidad) y Los Otros (pares académicos, docentes, acudientes) en el contexto inmediato del aula, rescatando elementos resilientes y motivantes que posibilitaron la permanencia y graduación en la educación superior. El objetivo de la investigación estuvo direccionado a comprender la influencia de las experiencias vitales en la permanencia y graduación de estudiantes y egresados de la Corporación Universitaria Comfacauca, durante el segundo periodo de 2018. La metodología empleada fue cualitativa, el diseño de tipo hermenéutico (enfoque narrativo-interpretativo)y la técnica, la entrevista semiestructurada. Se contó con la participación de nueve (9) sujetos, según el rol que desempeñaban como actores del proceso académico en educación superior. Las categorías que emergieron a partir de la investigación fueron dos, según cada uno de los grupos poblacionales participantes: desde el grupo docentes emergió la categoría “El Otro Filial y Ético” y desde los estudiantes “Alternancias”. De este modo, las dos perspectivas terminan por converger en la idea de que las experiencias vitales influyen de manera significativa, en la permanencia y graduación en educación superior. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Sello Editorial Unicomfacauca | es-ES |
dc.relation | https://revistas.unicomfacauca.edu.co/ojs/index.php/Perspectives/article/view/385/313 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Eiber Hernán Gallardo Gómez | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Perspectives; Vol. 13 No. 1 (2021): Perspectivas ; 62-72 | en-US |
dc.source | Perspectivas; Vol. 13 Núm. 1 (2021): Perspectivas ; 62-72 | es-ES |
dc.source | 2500-7319 | |
dc.source | 2011-7345 | |
dc.subject | Deserción | es-ES |
dc.subject | permanencia | es-ES |
dc.subject | experiencias vitales | es-ES |
dc.subject | educación superior | es-ES |
dc.subject | Desertion | en-US |
dc.subject | permanence | en-US |
dc.subject | vital experiences | en-US |
dc.subject | higher education | en-US |
dc.title | Re-configuración del concepto de “deserción estudiantil”, a partir de las experiencias vitales: una perspectiva desde la diversidad para la permanencia y graduación en educación superior | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |