dc.contributorGutiérrez Díaz, Diana Lorena
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-1165-745X
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?hl=es&pli=1&user=_kTbP2cAAAAJ
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000172932
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorAya Jaramillo, Juan Sebastian
dc.date.accessioned2023-07-06T17:04:11Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:45:18Z
dc.date.available2023-07-06T17:04:11Z
dc.date.available2023-09-06T13:45:18Z
dc.date.created2023-07-06T17:04:11Z
dc.date.issued2023-06-28
dc.identifierAya Jaramillo, S. (2023). Comprensión del proceso de cualificación y desarrollo productivo de Brasil. [Articulo académico, Universidad Santo Tomás]. Repositorio
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51098
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8680111
dc.description.abstractThe purpose of this article is to explain how the process of qualification and productive development in Brazil is based on the higher education offered by Brazilian universities, specifically the large prestigious universities such as the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, which will be taken as an example thanks to the academic mission and visit made to that institution in the year 2022 by the Faculty of International Business. During the visit, a lecture on digital marketing and higher education in Brazil was received, highlighting how quality in higher education serves as marketing for countries to have international recognition. Explaining why in the ranking of the consulting firm QS there are two Brazilian universities among the top ten in Latin America. And also presenting its business incubator program where the university sponsors projects that have students or entrepreneurs through consulting and financial aid for the development of companies and that these go to market or continue in the industrial park of Rio de Janeiro.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Negocios Internacionales
dc.publisherFacultad de Negocios Internacionales
dc.relationBanco Mundial (2023). Gasto en investigación y desarrollo (% del PIB). https://datos.bancomundial.org/indicador/GB.XPD.RSDV.GD.ZS?locations=BR
dc.relationBekerman, M., & Dalmasso, G. (2014). Políticas productivas y competitividad industrial: El caso de Argentina y Brasil. Brazilian Journal of Political Economy, 34, 158-181. https://www.scielo.br/j/rep/a/gyBRRRCYTrZVcLW3CyBxD9w/?lang=es&format=pdf
dc.relationBriasco, I. (2012). Brail: sistema nacional de cualificaciones profesionales. Eurosocial. http://sia.eurosocial-ii.eu/files/docs/1412243498-Informe%20SNCP%20BRASIL.pdf
dc.relationFerraz, J. C. (2010). El desarrollo de Brasil en perspectiva, política de desarrollo productivo y el BNDES. https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/bitstream/1408/6736/1/Jo%C3%A3o%20Carlos%20Ferraz_El%20desarrollo%20de%20Brasil%20en%20perspectiva_pol%C3%ADtica%20de%20desarrollo%20productivo%20y%20el%20BNDES.pdf
dc.relationInstituto Genesis (2023). Información general del Instituto Genesis PUC-RIO. http://www.genesis.puc-rio.br/lang/espanhol/
dc.relationLópez Leyva, S. (2016). Competitividad de la educación superior en cuatro países de América Latina: perspectiva desde un ranking mundial. Revista de la educación superior, 45(178), 45-59. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v45n178/0185-2760-resu-45-178-00045.pdf
dc.relationMinistério da Educação. (2023). Información general del Ministerio da Educação. https://www.gov.br/mec/pt-br
dc.relationMinistério do Trabalho e Emprego. (2023). Información general del Ministério do Trabalho e Emprego. https://www.gov.br/trabalho-e-emprego/pt-br
dc.relationMugnaini, R., Damaceno, R. J. P., Digiampietri, L. A., & Mena-Chalco, J. P. (2019). Panorama da produção científica do Brasil além da indexação: uma análise exploratória da comunicação em periódicos. Transinformação, 31. https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190033
dc.relationOrganización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2023). Movilidad de estudiantes internacionales. Recuperado el 16 de mayo de 2023 de: https://data.oecd.org/students/international-student-mobility.htm
dc.relationOrdorika, I., & Rodríguez Gómez, R. (2010). El ranking Times en el mercado del prestigio universitario. Perfiles educativos, 32(129), 8-29. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v32n129/v32n129a2.pdf
dc.relationUN Migration. (2023). Número de estudiantes internacionales en la educación terciaria, por país Brasil. Migration Data Portal. Recuperado el 16 de mayo de: https://www.migrationdataportal.org/es/international-data?i=stud_in_&t=2013&cm49=76
dc.relationScopus (2023). Datos y métricas de Scopues Brasil. Recuperado el 17 de mayo de: nesco-scopus-com.craiustadigital.usantotomas.edu.co/results/results.uri?sort=plf-f&src=s&st1=Publicaciones+anuales+Brasil&sid=41827696c419015ec7785726ec24fc50 &sot=b&sdt=cl&sl=33&s=ALL%28Science%29&origin=resultslist&editSaveSearch=&s essionSearchId=41827696c419015ec7785726ec24fc50&limit=10&cluster=scoaffilctry%2 C%22Brazil%22%2Ct&yearFrom=1995&yearTo=2020
dc.relationStallivieri, L. (2007). El sistema de educación superior de Brasil: características, tendencias y perspectivas. Universidades, (34), 47-61. https://www.redalyc.org/pdf/373/37303406.pdf
dc.relationUnesco (2023). Perfil de educación Brasil. Recuperado el 17 de mayor de 2023, de: https://siteal.iiep.unesco.org/pais/brasil
dc.relationYahoo Finance (2023). Las mejores universidades latino-americanas, según la consultora britânica QS. https://es-us.finanzas.yahoo.com/noticias/cuales-son-las-mejoresuniversidades-latinoamericanas-200418727.html
dc.relationZouain, D. M., & Silveira, A. C. D. (2006). Aspectos estratégicos do modelo de gestão em incubadoras de empresas de base tecnológica. Cadernos Ebape. BR, 4, 01-14. https://www.scielo.br/j/cebape/a/HNZkGdJqVsQXNFfQKTmk36L/?lang=pt
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleComprensión del proceso de cualificación y desarrollo productivo de Brasil


Este ítem pertenece a la siguiente institución