dc.contributorRuiz González, Lady Johanna
dc.contributorSierra Delgadillo, Viviana
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorPedraza Ortiz, Diego Alejandro
dc.date.accessioned2023-07-05T16:11:17Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:40:29Z
dc.date.available2023-07-05T16:11:17Z
dc.date.available2023-09-06T13:40:29Z
dc.date.created2023-07-05T16:11:17Z
dc.date.issued2023-06-29
dc.identifierPedraza Ortiz, D. A. (2023). Adaptación del cuestionario kiddy-kindlr para niños de 4 a 6 años incorporando una metodología lúdico pedagógica. [Trabajo de grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio institucional.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51035
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8680080
dc.description.abstractThis project is aimed at modifying the Kiddy-KINDLR questionnaire in the age of boys and girls from 4 to 6 years old, its objective is the creation of a playful pedagogical manual and thus incorporate a numerical score according to the Likert scale that helps to improve the analysis of the results of the population attending the nido del gufo library in the town of Suba in Bogotá, the questionnaire handles six topics which are complemented by two questions, the division of these topics focuses on: Body, mind, self-esteem, family, friends and school. The rights of children, in addition to the quality and lifestyles of the child population, are issues that have been booming in our society due to the great importance of comprehensive education and the healthy development of children in our country. . Based on the International Declaration of the Rights of Children and the Convention on the Rights of Children in Colombia carried out in 1989 and ratified through Law 12 of 1991 from which governments develop policies for the childhood and adolescence it is determined in principle number two that every boy and girl will enjoy special protection and will have opportunities and services, provided by law and by other means, so that they can develop physically, mentally, morally, spiritually and socially in a healthy and normal way, as well as in conditions of freedom and dignity. As to for this reason, this study has managed to identify a knowledge gap regarding the measurement and evaluation of the healthy lifestyles of children in Colombia, due to the fact that the instruments designed and validated so far do not fully correspond to the needs. quality of life for this population. So this study will provide a theoretical value to the development of future assessments in children in our society. The incorporation of scoring in this questionnaire confirms that after completing the questionnaire, each item can be analyzed separately or, in some cases, the responses to each item are added together to obtain a total score for a group of items. For this reason Likert-type scales are a type of summative scales, an important distinction is made in the Likert scale, the scale is the sum of the responses of the items in the questionnaire. Likert-type items are accompanied by a visual analogue scale, The likert-type item to refer to each item individually.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Cultura Física, Deporte y Recreación
dc.publisherFacultad de Cultura Física, Deporte y Recreación
dc.relationAntillanca, O. F. D. (2016). Niño, juego y dimensión lúdica: primeros niveles bio-epistémicos de limitación. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 2(2), 94-105.
dc.relationCastellar Arrieta, G. M., González Escorcia, S. L., & Santana Ramírez, Y. (2015). Las actividades lúdicas en el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños de preescolar del instituto madre Teresa de Calcuta (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena).
dc.relationDíaz Cruzado, J., & Troyano Rodríguez, Y. (2013). El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo. III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre (2013),
dc.relationDuarte Aguirre, J. I. Ludificación o gamificación.
dc.relationEspinosa, R. S. C. (2017). GAMIFICACION EN ESCENARIOS EDUCATIVOS. REVISANDO LITERATURA PARA ACLARAR CONCEPTOS. Experiencias de gamificación en aulas, 15, 11-17.
dc.relationEspinosa, R. S. C. (2017). GAMIFICACIÓN EN ESCENARIOS EDUCATIVOS. REVISANDO LITERATURA PARA ACLARAR CONCEPTOS. Experiencias de gamificación en aulas, 15, 11-17. pg. 12
dc.relationFomentando la Creatividad. Creación de Escenarios de Aprendizaje Basado en Juegos, en http:// www.ub.edu/euelearning/proactive/documents/ handbook_creative_gbl_es.pdf Gamificación. Edu Trends. Recuperado de: observatorio.itesm.mx
dc.relationGarcía et al, 2009, pp. 788-789. De Vol. 1 Núm. 2 (2021) El bienestar emocional en las niñas y los niños
dc.relationGiebenhain, H. (1981). Concepto general sobre la teoría pedagógica en recreación. Educación Física y Deporte, 3(1), 24-35.
dc.relationGuerra Michilena, S. R. (2018). Sistema de aprendizaje interactivo enfocado al desarrollo de la percepción y comprensión del entorno en los niños de 4 a 5 años en el centro de desarrollo infantil “La Primavera” (Bachelor's thesis).
dc.relationInstrumentos de calidad de vida relacionada con la salud en la edad pediátrica. Revisión sistemática de la literatura: actualización. Barcelona: Agencia d’Avaluació de Tecnologia i Recerca Mèdiques; 200
dc.relationLapetra Costa, S., & Guillén Correas, R. (2005). La motricidad de las actividades físico-deportivas en la naturaleza: la función recreativa de su práctica en la sociedad contemporánea. Apunts. Educació física i esports.
dc.relationLévi-Strauss, C. (2010). La familia. Lecturas de antropología social y cultural. La cultura y las culturas, 195.
dc.relationLópez, G., & Guiamaro, Y. (2016). El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas. Ixaya. Revista Universitaria de desarrollo social, (10), 31-55.
dc.relationLópez-Pereyra, M., Armenta-Hurtarte, C., Gómez Vega, M. del P., & Puerto Díaz, O. (2021). El bienestar emocional en las niñas y los niños. Revista Internacional De Educación Emocional y Bienestar, 1(2), 53–70. https://doi.org/10.48102/rieeb.2021.1.2.14
dc.relationLópez-Pereyra, M., Armenta-Hurtarte, C., Gómez Vega, M. del P., & Puerto Díaz, O. (2021). El bienestar emocional en las niñas y los niños. 1(2), 53–70. A partir de Cepa, 2016, pp. 76-77 y Gallardo, 2007, p. 153
dc.relationMartínez Lozano, J. J., Vergel Ortega, M., & Zafra Tristancho, S. L. (2016). Ambiente de aprendizaje lúdico de matemáticas para niños de la segunda infancia. Logos Ciencia & Tecnología, 7(2 (2016)), 10-17.
dc.relationMieles, M. D. Acosta, A. (2012). Calidad de vida y derechos de la infancia: un desafío presente. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (1), pp. 205-217
dc.relationOsinski, I. C., & Bruno, A. S. (1998). Categorías de respuesta en escalas tipo Likert. Psicothema, 623-631.
dc.relationPanqueva, A. (1998). Educación para el siglo XXI apoyada en ambientes educativos interactivos, lúdicos, creativos y colaborativos. Revista Informática Educativa–UNIANDES–LIDIE, 11(2), 169-192.
dc.relationPareja, I. D. U. (1997). Iniciación deportiva y praxiología motriz. Educación física y deporte, 19(2), 69-74.
dc.relationPiratova, D., Ruiz, L., Sierra V., Acosta L., Fonseca F., Castro, C. & Romero, J. 2022 Posada González, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica. Instituto de Investigación en Educación (IEDU). Proyecto Gamificación para la promoción de hábitos y estilos de vida saludable en niños y niñas vinculados al CPS de Suba de la Universidad Santo Tomás
dc.relationSalguero, A. R. C. (2009). Experiencia recreativa con pequeños materiales alternativos y recreativos: las grandes conquistas. Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud, 1(1), 1-17.
dc.relationTituaña Villagómez, J. A. (2022). La Ludificación como herramienta didáctica en el desarrollo del aprendizaje social de los niños (Bachelor's thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena. 2022).
dc.relationUrzúa, A., Cortés, E., Prieto, L., Vega, S., & Tapia, K. (2009). Autoreporte de la calidad de vida en niños y adolescentes escolarizados. Revista chilena de pediatría, 80(3), 238-244.
dc.relationZapata, F., & Rondán, V. (2016). La investigación-acción participativa. Instituto de Montaña. Perú, 1-58.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleAdaptacion del cuestionario kiddy-kindlr para niños de 4 a 6 años de edad incorporando una metodología lúdico pedagógica


Este ítem pertenece a la siguiente institución