dc.contributorSuárez Ramírez, Ingrid Rocío
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-0792-9667
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0001-8549-4000
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorMora Cifuentes, Carlos Eduardo
dc.creatorPeña Triviño, Edwin Alberto
dc.date.accessioned2023-07-06T14:37:07Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:34:15Z
dc.date.available2023-07-06T14:37:07Z
dc.date.available2023-09-06T13:34:15Z
dc.date.created2023-07-06T14:37:07Z
dc.date.issued2023-07-04
dc.identifierMora Cifuentes, C. E, y Peña Triviño, E. A. (2023). Caracterización del ambiente bilingüe de aprendizaje híbrido en un programa de nivel tecnólogo en el SENA, de acuerdo con las necesidades de los aprendices y los requerimientos del mercado laboral. [Trabajo de maestría, Universidad Santo Tomás]. Repositorio institucional.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51072
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8680026
dc.description.abstractLearning environments at SENA - Centro de Gestión Administrativa are characterized by working learning activities that are closely linked with the work context and the required skills for a person to successfully face the different situations that the XXI century brings. Nevertheless, from the bilingualism area, it has been noticed a low performance in the communicative competence in the foreign language. Therefore, it is necessary to reflect on the learning environment and the dynamics presented there. During the research process, it has been possible to establish the need to include ITC in the learning process, to generate activities that come from digital scenarios that place the contents in interactive experiences, that promote meaningful and collaborative learning. Likewise, it is vital to relate contents of other areas from the formative program with the formative sessions to boost horizontal connectedness into the process and to develop the communicative competence in foreign language, in order to contextualize the activities with the labor world. Finally, this research exercise will propose an improvement plan that will reconfigure the learning environment from an epistemological point of view, that will not only include the physical setting, but also will consider the dynamics, the behaviors and the school climate. Additionally, this improvement plan must include a holistic view of the bilingualism process that includes a multicultural perspective of the process.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Ambientes Bilingües de Aprendizaje
dc.publisherFacultad Educación
dc.relationAcosta Cifuentes, M., & Osuna Zabaleta, J. M. (2015). SIGNIFICACIÓN DEL PLAN DE MEJORAMIENTO INSTITUCIONAL EN LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA RURAL LUIS ANTONIO DUQUE PEÑA DE LA CIUDAD DE GIRARDOT - CUNDINAMARCA.
dc.relationÁlvarez, R., Amaya, T., & Sarmiento, R. (2021). Incorporación Y Apropiación De Las TIC En Los Procesos De Enseñanza Y Aprendizaje En El Nivel De Educación Media. Scientia et Technica, 26(1), 37–48. https://www.redalyc.org/journal/849/84966670005/movil/
dc.relationBarrot, J. (2018). Knowledge Channel View project A research about Facebook and language learning View project. Article in Journal of Language Identity & Education ·. https://doi.org/10.1080/15348458.2018.1528547
dc.relationBattelle for Kids. (2020). Battelleforkids.org. https://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources
dc.relationBerasaluze, A. Epelde-Juaristi, M., Ariño-Altuna, M. y Ovejas-Lara, R. (2022). ¿Cómo abordar dificultades del trabajo social en los servicios sociales? Una Investigación-AcciónParticipación (IAP) sustentada en la supervisión. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 29(2), 259-281. https://doi.org/10.14198/ALTERN.20849
dc.relationChacón, M. (2010). Inglés con fines específicos. Revista Espiga, 20. https://www.redalyc.org/pdf/4678/467847232012.pdf
dc.relationCheng, W. & Suen, A. (2014). Development of students’ ESP competence in the hotel industry. English Language Education Publishing.
dc.relationCorrea, E. (2017). El Inglés en la Educación Superior: Su necesidad de mejorar la aplicación en Colombia. Universidad Militar Nueva Granada
dc.relationDávila, C. (2009) Impacto socioeducativo que produce en la Universidad Nacional de Loja, los niveles de dominio del Idioma Inglés por parte de sus docentes (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de Loja, Loja: Ecuador.
dc.relationDelve. (2022). Essential Guide to Coding Qualitative Data | Delve. Delve. https://delvetool.com/guide
dc.relationDiaz, L., Torruco, U., Martínez, M., & Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733228009.pdf
dc.relationv
dc.relationEsteba, J. (2018). La importancia del inglés en el mundo laboral. RRHH Digital. Periódico online de Recursos Humanos.
dc.relationGalvis, V., García, D., & Mora, C. (2022). PROYECTO SENNOVA 2022. www.youtube.com. https://www.youtube.com/watch?v=sIywmezghmc
dc.relationGolowko, N., Kopia, J., & Foerster, U. (2017). Comparative Study on Quality Management at German Private Universities.
dc.relationGonzález, N., Zerpa, N., Gutiérrez, D., & Pirela, C. (2007). La investigación educativa en el hacer docente. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102315.pdf
dc.relationGuerrero Pérez, M. C., Ortiz-Clavijo, L. F., & Moreno Jiménez, S. J. (2022). Diseño de ambientes de aprendizaje híbridos como estrategia de fortalecimiento de competencias STEAM y capacidades para la cuarta revolución industrial (4RI). Encuentro 53 SENNOVA Del Oriente Antioqueño, 7(1), 61–75. https://doi.org/10.23850/26652447/7/1/3840
dc.relationHatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Suny Press. State University of New York Press, Albany. ISBN 0-7914-5504-1
dc.relationHolgueras, A., Guerra, J. D., & Rosado, N. (2023). argumentación escrita al inicio de la carrera. Perfiles Educativos, 45(179), 94–112. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.179.60705
dc.relationHolgueras, A., Guerra, J. D., & Rosado, N. (2023). argumentación escrita al inicio de la carrera. Perfiles Educativos, 45(179), 94–112. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.179.60705
dc.relationJenkins, J. (2006). Current Perspectives on Teaching World Englishes and English as a Lingua Franca. TESOL Quarterly, 40(1), 157. https://doi.org/10.2307/40264515
dc.relationLey 1651 de 2013 Por medio de la cual se modifican los artículos 13, 20, 21, 22, 30 y 38 de la Ley 115 de 1994 y se dictan otras disposiciones-ley de bilingüismo. Julio 12 de 2013. D.O. 48849
dc.relationLeung, C. (2005). Convivial communication: recontextualizing communicative competence. International Journal of Applied Linguistics, 15 (2), pp. 119-144
dc.relationMacintyre, P. D., Clément, R., DörnyeI, Z., & Noels, K. A. (1998). Conceptualizing Willingness to Communicate in a L2: A Situational Model of L2 Confidence and Affiliation. The Modern Language Journal, 82(4), 545–562. https://doi.org/10.1111/j.1540- 4781.1998.tb05543.x
dc.relationMayring, P., Fenzl, T. (2019). Qualitative Inhaltsanalyse. In: Baur, N., Blasius, J. (eds) Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21308-4_42
dc.relationMendioroz Lacambra, A. M., López-Flamarique, M., & Asiáin-Ansorena, A. (2022). Entrevista histórico-etnográfica. Perfiles Educativos, 44(177), 130–146. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.177.59878
dc.relationMendoza, A., Moya, B., Ortega, M., Cervantes, R., & Gómez, R. (2016). DISEÑO DE UN PLAN DE MEJORAMIENTO INSTITUCIONAL ORIENTADO A LA RE-SIGNIFICACIÓN DEL MODELO PEDAGÓGICO SOCIAL COGNITIVO. Universidad del Norte.
dc.relationMinisterio de Educación Nacional. (2004). PLANES DE MEJORAMIENTO INSTITUCIONAL Analizar, definir, organizar. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. www.mineducacion.gov.co. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87254.html
dc.relationMinisterio de Educación Nacional. (2008). Guía para el mejoramiento institucional https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-177745_archivo_pdf.pdf
dc.relationMinistero de Educación Nacional. (2009). Retos y estrategias para la pertinencia educativa Al tablero, No.52, 16. https://www.mineducacion.gov.co/1621/propertyvalues41323_tablero_pdf.pdf
dc.relationMinisterio de Educación Nacional. (2004). PLANES DE MEJORAMIENTO INSTITUCIONAL Analizar, definir, organizar. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87254.html
dc.relationMinisterio de Educación Nacional. (2014). PROGRAMA NACIONAL 2015 - 2019. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf
dc.relationNewmann, F., Marks, H. & Gamoran, A. (1996) Authentic Pedagogy and Student Performance. American Journal of Education, Vol. 104, No. 4, pp. 280-31
dc.relationOECD (2017). The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264277274-en
dc.relationOECD (2017). The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264277274-en
dc.relationOrtega, C. (2018). Análisis de datos de una investigación cualitativa. QuestionPro. https://www.questionpro.com/blog/es/analisis-de-datos-de-una-investigacioncualitativa/
dc.relationPáez, D. (2012). Dirección General Sistema de Gestión de la Calidad MODELO PEDAGÓGICO DE LA FORMACIÓN PROFESIONAL INTEGRAL DEL SENA
dc.relationP21 | Battelle for Kids. (2023). Battelleforkids.org. https://www.battelleforkids.org/networks/p21
dc.relationPinto, A. R., George, C. E., & Cortés, O. F. (2022). Brecha digital en la formación inicial docente: desafíos en los ambientes de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 en La Guajira (Colombia). Formación Universitaria, 15(5), 49–60. https://doi.org/10.4067/s0718-50062022000500049
dc.relationQuecedo, R. & Castaño, C. (2002). Introducción a la Metodología de Investigación Cualitativa. Universidad del País Vasco.
dc.relationRekalde , I., Vizcarra, M., & Macazaga, A. (2014). La Observación Como Estrategia De Investigación Para Construir Contextos De Aprendizaje Y Fomentar Procesos Participativos. Educación XX1, 17(1).
dc.relationRodríguez, S y Araque Torres, D. (2020). Maestría en ambientes bilingües de aprendizaje. Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.01748
dc.relationSalguero, R. (2021, February 18). ▷ La educación en el siglo XXI | Retos y desafíos. The Globe Formación. https://www.theglobeformacion.com/blog/educacion-siglo-xxiretos-desafios/
dc.relationServicio Nacional de Aprendizaje SENA. (2017). CIRCULAR 237 DE 2017. Normograma.sena.edu.co. https://normograma.sena.edu.co/normograma/docs/circular_sena_0237_2017.htm#:~:te xt=El%20Programa%20de%20Biling%C3%BCismo%20es
dc.relationSuárez, C., & García, L. (2022). Presentación. Sinéctica, 58. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2022)0058/001
dc.relationSuárez-Guerrero, C., & Ruvalcaba, L. G. G. (2022). Ambientes híbridos de aprendizaje. Sinéctica, 58. https://www.redalyc.org/journal/998/99870812001/html/
dc.relationUniversia. (2020). Www.universia.net. https://www.universia.net/pe/actualidad/estudiar-en-el-extranjero/importancia-inglesmundo-laboral-842796.html
dc.relationXhomaqi, B., Todd, A., Boivin, P., Ramírez, J. B., Surian, A., Markauskaite, L., ... & Detienne, L. (2019). 21st century learning environments: LLLP-Position Paper-2019
dc.relationhttps://www.youtube.com/watch?v=9qBkKJeiUBE&ab_channel=EdwinPe%C3%B1a
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleCaracterización del ambiente bilingüe de aprendizaje híbrido en un programa de nivel tecnólogo en el SENA, de acuerdo con las necesidades de los aprendices y los requerimientos del mercado laboral.


Este ítem pertenece a la siguiente institución