dc.contributorSuàrez Ramírez, Ingrid
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorMateus Balaguer, Martha Johanna
dc.creatorRuiz, Martha Liliana
dc.creatorYossa Valencia, Leidy Johanna
dc.date.accessioned2023-07-05T14:29:58Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:34:05Z
dc.date.available2023-07-05T14:29:58Z
dc.date.available2023-09-06T13:34:05Z
dc.date.created2023-07-05T14:29:58Z
dc.date.issued2023-06-28
dc.identifierMateus Balaguer, M. J., Ruiz, M. L., Yossa Valencia, L. J. (2023). Resignificación de un ambiente bilingüe de aprendizaje con metodología híbrida frente a los desafíos de la educación del siglo XXI.[Trabajo de grado, Maestría en Ambientes Bilingües de Aprendizaje]. Universidad Santo Tomás. Colombia.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51027
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8680024
dc.description.abstractThis research project focuses on the re-signification of a bilingual learning environment with a hybrid methodology oriented to the teaching and learning of English as a foreign language in a higher education institution, therefore the main objective is to address the educational challenges of the 21st century from the Learning Environments axis and provide key recommendations to achieve an effective implementation and strengthen such an environment. The research adopted a qualitative approach, through an intervention study with a pedagogical and exploratory research intention, as it is a design based on needs and problems identified in context. The findings of this study contribute to current efforts to align foreign language teaching with the emerging challenges of today's society, seeking to transform this reality at the micro, meso and macro levels, thus enhancing the development of 21st century skills for meaningful learning.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Ambientes Bilingües de Aprendizaje
dc.publisherFacultad Educación
dc.relationAraque, D. (2021). Understanding learning environments. Module 1. Understanding learning environments in a changing society: concepts and considerations. Universidad Santo Tomas.
dc.relationAraque, D. (2021). Challenges in 21st Century Education. Module 1. Clues to tackle educational challenges. Universidad Santo Tomas.
dc.relationAraque, D. (2022). Los Smart Classroom y Ambientes de Aprendizaje Híbridos ¿ Dónde está la innovación?. Sol de Aquino, (21), 58-61. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/soldeaquino/article/view/7812
dc.relationAraya-Fernández, E. y González, G. (2019). Propuesta para el fortalecimiento de habilidades técnicas, blandas y complementarias, y su impacto en el currículo TIC desde una perspectiva laboral, profesional y de gestión académica. Revista electrónica Calidad en la educación superior, 10(2), 112-141. https://doi.org/10.22458/caes.v10i2.1907
dc.relationArnove, R. (2021). Globalisation, Education and Policy Reforms in Latin America. En J. Zajda (Ed.), Third international handbook of globalisation, education and policy research. (79-90).Springer International Publishing.
dc.relationAusubel, D., Novak, D., y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo (2a. ed.). Trillas.
dc.relationBates, T., y Sangrà, A. (2012). La gestión de la tecnología en la educación superior: Estrategias para transformar la enseñanza y el aprendizaje. Octaedro-Universitat de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/144060
dc.relationBates, A. (2019). Building an effective learning environment: Teaching in a Digital Age-Second edition.Pressbooks. https://pressbooks.bccampus.ca/teachinginadigitalagev2/front-matter/introduction/
dc.relationBecerra,I. y Segovia,Y. (2020). Models of didactic integration with ICT mediation: some innovation challenges in teaching practices (Modelos de integración didáctica con mediación TIC: algunos retos de innovación en las prácticas de enseñanza). Culture and Education, 32(3), 399-440. 10.1080/11356405.2020.1785140
dc.relationBergmann, J., y Sams, A. (2012). Flip Your Classroom; reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education. https://static1.squarespace.com/static/53aadf1de4b0a0a817640cca/t/61128aa06a7bd2503b8be00f/1628605090027/03.+Edu+Trends+-+Aprendizaje+invertido.pdf
dc.relationBonilla, C. & Tejada, I. (2016). Unanswered questions in Colombia's foreign language education policy. Profile Issues in Teachers Professional Development, 18(1), 185-201. https://doi.org/10.15446/profile.v18n1.51996
dc.relationConsejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/207011
dc.relationCruz, F. (2013). Accounting for Difference and Diversity in Language Teaching and Learning in Colombia. Educación y educadores, 16(1), 80-92. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2444/3040
dc.relationDe Mejía, A. (2006). Bilingual education in Colombia: Towards a recognition of languages, cultures and identities. Colombian applied linguistics journal, 8,152-168. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-46412006000100008&script=sci_arttext&tlng=en
dc.relationDe Zubiría Samper, J. (2019). Los retos a la educación en el siglo XXI.
dc.relationDussel, I. (2020). La formación docente y los desafíos de la pandemia. Revista Científica EFI· DGES, 6(10), 13-25.
dc.relationEducause. (2022). Horizon Report Teaching and Learning Edition. https://www.educause.edu/horizon-report-teaching-and-learning-2022
dc.relationEduTrends. (2014). Aprendizaje invertido. Observatorio de Innovación Educativa. https://observatorio.tec.mx/edu-reads/aprendizaje-invertido/
dc.relationGarcía, O., y Lin, A. (2016). Translanguaging in Bilingual Education. Bilingual and Multilingual Education. Springer International Publishing. 10.1007/978-3-319-02324-3_9-1.
dc.relationGuerra-Báez, S.(2019). Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicología Escolar e Educacional, 23. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464
dc.relationGómez, S.(2017). Review and Analysis of the Colombian Foreign Language Bilingualism Policies and Plans. HOW, 24(1), 139-156. https://doi.org/10.19183/how.24.1.343
dc.relationHatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Suny Press.State University of New York Press.
dc.relationHernández, R., Fernández, C., y Baptista, C. (2014). Metodología de la investigación. (6ta ed.). Interamericana Editores S.A.
dc.relationLey No. 1651. Ley de bilingüismo: por medio de la cual se modifican los artículos 13, 20, 21, 22, 30 y 38 de la Ley 115 de 1994 y se dictan otras disposiciones. (12 de julio de 2013). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=53770
dc.relationLong, T., Cummins, J., & Waugh, M. (2017). Use of the flipped classroom instructional model in higher education: instructors’ perspectives. Journal of Computing in Higher Education, 29(2), 179-200. 10.1007/s12528-016-9119-8
dc.relationLopez, J. (2021). Policies in Bilingualism and Learning environments. Module 2. Language Education Policy:Initial concepts and analysis basic criteria.Universidad Santo Tomás.
dc.relationMinisterio de Educación Nacional [MEN]. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: Inglés. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-115174_archivo_pdf.pdf
dc.relationOECD (2017). The OECD Handbook for Innovative Learning Environments. OECD, Publishing, Paris. The principles of learning to design learning environments. //doi.org/10.1787/9789264277274-en
dc.relationOECD (2019). OECD Future of education and skills 2030 : OCDE Learning Compass 2030 a series of concept notes. OECD, Publishing, Paris. The principles of learning to design learning environments. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/
dc.relationOrozco, P. (2016). Ecosistemas bilingües de aprendizaje: innovación en el aprendizaje del inglés. Revista de Lenguas Modernas, (24). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/24686
dc.relationRevista Portafolio. (2019). Nivel de inglés de Colombia, uno de los más bajos de América Latina. https://www.portafolio.co/economia/nivel-de-ingles-de-colombia-uno-de-los-mas-bajos-de-america-latina-535494
dc.relationRodriguez, D. (2022). Colombia sigue sin aprobar el nivel de inglés. https://www.portafolio.co/economia/finanzas/colombia-sigue-sin-aprobar-el-nivel-de-ingles-574614
dc.relationRodríguez López, D. (2016). Formación docente en lectura crítica mediante el uso del modelo de gestión PHVA como respuesta al horizonte institucional de la IED Juana Escobar [Tesis de Maestría, Maestría en Educación con Énfasis en Gestión Educativa] Universidad Libre. Colombia. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/9607?show=full
dc.relationRodríguez, S y Araque Torres, D. (2020). Maestría en ambientes bilingües de aprendizaje. Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.01748
dc.relationScott, L. (2017). 21st Century Skills Early Learning. http://www.p21.org/storage/documents/EarlyLearning_Framework/P21_ELF_Framework_Final.pdf
dc.relationSichra, I. (2016). Políticas lingüísticas en familias indígenas: cuando la realidad supera la imaginación. UniverSOS, 13, 135-151. https://www.researchgate.net/publication/313263035_Politicas_linguisticas_en_familias_indigenas_cuando_la_realidad_supera_la_imaginacion
dc.relationTinoco, N. (2014). Ensayo sobre el diseño de ambientes de aprendizaje. Vida Científica Boletín de la Escuela Preparatoria, 4. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/download/1865/5728?inline=1
dc.relationUNESCO (2014). Innovación Educativa. Serie:herramientas de apoyo para el trabajo docente. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005
dc.relationUNESCO (2021). La plataformización de la educación: un marco para definir las nuevas orientaciones de los sistemas educativos híbridos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377733_spa
dc.relationUNESCO (2022). La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe: informe regional de monitoreo ODS4-Educación 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382636
dc.relationZapata, A. (2016). Ciclo de la calidad PHVA. Universidad Nacional de Colombia.
dc.relationZavala, V. (2018). Language as social practice: deconstructing boundaries in intercultural bilingual education. Trabalhos em Linguística Aplicada, 57, 1313-1338.
dc.relationhttps://youtu.be/oAf4J88MzPQ
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleResignificación de un ambiente bilingüe de aprendizaje con metodología híbrida frente a los desafíos de la educación del siglo XXI


Este ítem pertenece a la siguiente institución