dc.contributor | López Urbina, Juana Patricia | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0002-1293-8042 | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=NJSBNuoAAAAJ | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000121541 | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001734478 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Rodríguez Landinez, Anyi Carolina | |
dc.date.accessioned | 2023-07-05T22:33:29Z | |
dc.date.accessioned | 2023-09-06T13:32:29Z | |
dc.date.available | 2023-07-05T22:33:29Z | |
dc.date.available | 2023-09-06T13:32:29Z | |
dc.date.created | 2023-07-05T22:33:29Z | |
dc.date.issued | 2023-07-05 | |
dc.identifier | Rodríguez Landinez, A. C. (2023). Teaching and Learning EFL Competences to Deaf Students In Bachelor’s Program. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/51060 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8680013 | |
dc.description.abstract | This research project arises as a need to make visible problems related to teaching English as a
foreign language to deaf students. According to DANE, Deafness is one of the most common but
least recognized condition in Colombia. Its main objective is to reflect on the curricular aspects
that involve pre-service and in service teachers training in teaching EFL to deaf students in
Bogotá. For that, there is conducted a documentary revision and analysis of educational policies,
syllabi, and study plans of EFL bachelor’s degree programs public information. In addition,
some interviews and surveys are applied on the perspectives about training of teachers and pre service teachers and their experiences attending deaf students. According to the findings, there is
a necessity to recognize the implementation of strategies of curricular adaptation to guaranty real
classroom inclusion of deaf students, besides, it is important to understand EFL teachers training
to teach deaf students and its relation to curricular aspects of higher education institutions.
Finally, findings show that there are not well recognized, established and implemented
guidelines to teach EFL to deaf students in Colombia because teaching EFL is thought from the
generality but not from the reality of Colombian students’ backgrounds. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Licenciatura en Lengua Extranjera - Inglés | |
dc.publisher | Facultad de Educación | |
dc.relation | Arboleda, J.C. (2011). Capítulo I del libro Competencias Pedagógicas: conceptos y estrategias. En Editorial Redipe. Comprensiones y Competencias Pedagógicas. (pp. 1-16). Recuperado de http://www.gacetafinanciera.com/Pedagogia.pdf | |
dc.relation | Ávila Caica, O. L. (2011). Maestra: ¿Puedes ver lo que estoy diciendo? Una experiencia de investigación con estudiantes sordos. Perfil: problemas en el desarrollo profesional de los docentes, 13 (2), 131-146. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=169222663010 | |
dc.relation | Camacho Hermoso, M. D. L. C., & Pérez Ferra, M. (2014). Aspectos que influyen en las competencias estratégicas didáctico-curriculares para atender alumnado sordo desde la voz del profesorado. | |
dc.relation | Charmaz, K. & Thornberg, R. (2021) The pursuit of quality in grounded theory, Qualitative Research in Psychology, 18:3, 305-327, DOI: 10.1080/14780887.2020.1780357 | |
dc.relation | Congreso de Colombia (1994, 8 de febrero). Ley115 de febrero 8 de 1994 (julio12) Por la cual se expide la ley general de educación, (art. 23),1-50. | |
dc.relation | Congreso de Colombia (2013, 27 de febrero) Ley Estatutaria 1618 de 2013 por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos de las personas con discapacidad” (1-50) | |
dc.relation | Corbin, JM y Strauss, A. (1990). Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria. Qualitative Sociology, 13 (1), 3-21. https://link.springer.com/article/10.1007/bf00988593 | |
dc.relation | Echeita Sarrionandía, G., & Sandoval Mena, M. (2002). Educación inclusiva o educación sin exclusiones. Revista de educación, 327, 31-48. www.educacionyfp.gob.es/dctm/revista-de educacion/articulos327/re3270310520.pdf?documentId=0901e72b812598aa | |
dc.relation | Gairín Sallan J. G. (2011). Formación de profesores basada en competencias. Bordón: revista de pedagogía, 63(1), 93-108. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3601043.pdf | |
dc.relation | Galvis, R. V. (2007). De un perfil docente tradicional a un perfil docente basado en competencias. Acción pedagógica, 16(1), 48-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968589 | |
dc.relation | Griffee, D (2012) An Introduction to Second Language Research Methods Disgn and Data. (1st. ª ed.) TESL-EJ Publications. | |
dc.relation | Instituto Nacional para Sordos [INSOR], (2019). Plan Estratégico Institucional 2019 -2022 INSOR. [diapositivas de PowerPoint] Recuperado de http://www.insor.gov.co/home/descargar/plan_estrategico_INSOR_2019_2022V1.pdf | |
dc.relation | Observatorio ahumada2020). Pregrados de licenciatura tendrían que incluir formación en lengua de señas. Recuperado de https://www.universidad.edu.co/pregrados-de licenciatura-tendrian-que-incluir-formacion-en-lengua-de-senas | |
dc.relation | Muñoz, R. y Lezcano, F. (2012). Educación en la escuela inclusiva. Formación del profesorado y perspectivas de futuro. Buenos Aires: Grupo Editorial Lumen | |
dc.relation | Perrenoud, P. H. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. Educatio Siglo XXI, 23, 223-229. | |
dc.relation | Revista Semana. (2020). Los retos del bilingüismo. Revista Semana. Recuperado de https://www.semana.com/los-retos-del-bilinguismo/303255/ | |
dc.relation | Salazar D. M. Á . (2018). Estrategias para la inclusión de estudiantes sordos en la educación superior latinoamericana. Ratio Juris UNAULA, 13(26), 193–214. https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a9 | |
dc.relation | United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Paris. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224 | |
dc.relation | United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education. Paris. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Teaching and Learning EFL Competences to Deaf Students In Bachelor’s Program | |