dc.contributorLópez Urbina, Juana Patricia
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-1293-8042
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=NJSBNuoAAAAJ
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000121541
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001734478
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorRodríguez Landinez, Anyi Carolina
dc.date.accessioned2023-07-05T22:33:29Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:32:29Z
dc.date.available2023-07-05T22:33:29Z
dc.date.available2023-09-06T13:32:29Z
dc.date.created2023-07-05T22:33:29Z
dc.date.issued2023-07-05
dc.identifierRodríguez Landinez, A. C. (2023). Teaching and Learning EFL Competences to Deaf Students In Bachelor’s Program. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51060
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8680013
dc.description.abstractThis research project arises as a need to make visible problems related to teaching English as a foreign language to deaf students. According to DANE, Deafness is one of the most common but least recognized condition in Colombia. Its main objective is to reflect on the curricular aspects that involve pre-service and in service teachers training in teaching EFL to deaf students in Bogotá. For that, there is conducted a documentary revision and analysis of educational policies, syllabi, and study plans of EFL bachelor’s degree programs public information. In addition, some interviews and surveys are applied on the perspectives about training of teachers and pre service teachers and their experiences attending deaf students. According to the findings, there is a necessity to recognize the implementation of strategies of curricular adaptation to guaranty real classroom inclusion of deaf students, besides, it is important to understand EFL teachers training to teach deaf students and its relation to curricular aspects of higher education institutions. Finally, findings show that there are not well recognized, established and implemented guidelines to teach EFL to deaf students in Colombia because teaching EFL is thought from the generality but not from the reality of Colombian students’ backgrounds.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Licenciatura en Lengua Extranjera - Inglés
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationArboleda, J.C. (2011). Capítulo I del libro Competencias Pedagógicas: conceptos y estrategias. En Editorial Redipe. Comprensiones y Competencias Pedagógicas. (pp. 1-16). Recuperado de http://www.gacetafinanciera.com/Pedagogia.pdf
dc.relationÁvila Caica, O. L. (2011). Maestra: ¿Puedes ver lo que estoy diciendo? Una experiencia de investigación con estudiantes sordos. Perfil: problemas en el desarrollo profesional de los docentes, 13 (2), 131-146. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=169222663010
dc.relationCamacho Hermoso, M. D. L. C., & Pérez Ferra, M. (2014). Aspectos que influyen en las competencias estratégicas didáctico-curriculares para atender alumnado sordo desde la voz del profesorado.
dc.relationCharmaz, K. & Thornberg, R. (2021) The pursuit of quality in grounded theory, Qualitative Research in Psychology, 18:3, 305-327, DOI: 10.1080/14780887.2020.1780357
dc.relationCongreso de Colombia (1994, 8 de febrero). Ley115 de febrero 8 de 1994 (julio12) Por la cual se expide la ley general de educación, (art. 23),1-50.
dc.relationCongreso de Colombia (2013, 27 de febrero) Ley Estatutaria 1618 de 2013 por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos de las personas con discapacidad” (1-50)
dc.relationCorbin, JM y Strauss, A. (1990). Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria. Qualitative Sociology, 13 (1), 3-21. https://link.springer.com/article/10.1007/bf00988593
dc.relationEcheita Sarrionandía, G., & Sandoval Mena, M. (2002). Educación inclusiva o educación sin exclusiones. Revista de educación, 327, 31-48. www.educacionyfp.gob.es/dctm/revista-de educacion/articulos327/re3270310520.pdf?documentId=0901e72b812598aa
dc.relationGairín Sallan J. G. (2011). Formación de profesores basada en competencias. Bordón: revista de pedagogía, 63(1), 93-108. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3601043.pdf
dc.relationGalvis, R. V. (2007). De un perfil docente tradicional a un perfil docente basado en competencias. Acción pedagógica, 16(1), 48-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968589
dc.relationGriffee, D (2012) An Introduction to Second Language Research Methods Disgn and Data. (1st. ª ed.) TESL-EJ Publications.
dc.relationInstituto Nacional para Sordos [INSOR], (2019). Plan Estratégico Institucional 2019 -2022 INSOR. [diapositivas de PowerPoint] Recuperado de http://www.insor.gov.co/home/descargar/plan_estrategico_INSOR_2019_2022V1.pdf
dc.relationObservatorio ahumada2020). Pregrados de licenciatura tendrían que incluir formación en lengua de señas. Recuperado de https://www.universidad.edu.co/pregrados-de licenciatura-tendrian-que-incluir-formacion-en-lengua-de-senas
dc.relationMuñoz, R. y Lezcano, F. (2012). Educación en la escuela inclusiva. Formación del profesorado y perspectivas de futuro. Buenos Aires: Grupo Editorial Lumen
dc.relationPerrenoud, P. H. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. Educatio Siglo XXI, 23, 223-229.
dc.relationRevista Semana. (2020). Los retos del bilingüismo. Revista Semana. Recuperado de https://www.semana.com/los-retos-del-bilinguismo/303255/
dc.relationSalazar D. M. Á . (2018). Estrategias para la inclusión de estudiantes sordos en la educación superior latinoamericana. Ratio Juris UNAULA, 13(26), 193–214. https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a9
dc.relationUnited Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Paris. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000140224
dc.relationUnited Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education. Paris. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleTeaching and Learning EFL Competences to Deaf Students In Bachelor’s Program


Este ítem pertenece a la siguiente institución