dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-4326-0537
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0002-3799-8025
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?user=qKAjSmsAAAAJ&hl=es
dc.contributorhttps://scholar.google.es/citations?hl=es&user=Bo2EKF8AAAAJ
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000743321
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/EnRecursoHumano/query.do
dc.creatorAngulo Name, Carolina Cecilia
dc.creatorBonilla Piratova, Elsa
dc.date.accessioned2023-07-05T17:27:03Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:20:01Z
dc.date.available2023-07-05T17:27:03Z
dc.date.available2023-09-06T13:20:01Z
dc.date.created2023-07-05T17:27:03Z
dc.date.issued2023-06-20
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51042
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679907
dc.description.abstractDuring the year 2020, the international migratory phenomenon was carried out by 281 million people, that is, 3.6% of the world population (OIM, 2020). The political and economic situation that the Bolivarian Republic of Venezuela continues to experience gave rise to the external displacement of almost 6 million Venezuelans. Of these, 85% have been deployed throughout Latin America and the Caribbean, concentrating on countries such as Colombia, Peru, Ecuador, Argentina, Chile and Brazil. (p.108) This situation has made Colombia face an unprecedented process in its history, since it had always been an issuer of nationals to various countries, including the United States, Venezuela and Spain. In general, migrants face barriers to acquiring food derived from the lack of employment, support networks, among other situations that prevent them from enjoying them in sufficient quality and quantity. This is the reason why migration and the right to food are especially important in the public policy of the Colombian state. Due to the above, the Colombian State has had to make a series of regulatory and institutional adjustments in order to improve the institutional response in order to guarantee, as much as possible, the right to food of the migrant population. This guide is urgent as a product of the institutional research project Fodein 2022 entitled Migration and Economic, Social, Cultural and Environmental Rights: Cultural diversity of migration and the right to Food in Colombia, as a tool that facilitates the social appropriation of knowledge of who advise migrants in the legal offices of the different locations of the Santo Tomás University.
dc.relationCamargo Coronel, D. P., (2022). Pedagogía de la alimentación tradicional*. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, 54(100), . https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6934
dc.relationCentro de Monitoreo de Desplazamiento Interno, IDMC (2023) Informe global sobre desplazamiento interno. 11 de mayo. Disponible en https://www.internal-displacement.org/globalreport/grid2023/
dc.relationEducar a los consumidores [Consulta junio 5 de 2023). Extraído de https://educarconsumidores.org/ciudadaniaalimentaria/#:~:text=%E2%80%93%20%E2%80%9CLa%20ciudadan%C3%ADa %20alimentaria%20implica%2C,que%20se%20integran%20productores%20y
dc.relationGarzón Medina, C., & Barreto, I. (2013). Prácticas Alimentarias y Significados de Alimentos Light de Familias de un Sector Urbano de Bogotá. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/23917
dc.relationMigración Colombia. Visibles.[Consulta 6 de junio 2023] Disponible en https://www.migracioncolombia.gov.co/visibles
dc.relationName, C & Usta, U. (2020). Una mirada global y regional al derecho a la alimentación. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.10282.64968, https://repository.usta.edu.co/handle/11634/27072?show=full
dc.relationOrganización Mundial para las Migraciones (2020). Informe sobre las migraciones en el Mundo. Disponible en https://www.iom.int/es/sobre-lamigracion.
dc.relationOrganización Internacional de las Migraciones (2006). Glosario sobre la migración. Disponible en https://www.corteidh.or.cr/sitios/observaciones/11/anexo4.pdf
dc.relationOrganización Internacional de las Migraciones, Consejo Economico y Social Comision de Derechos humanos, E/CN.4/2001/53. Disponible en https://documents-ddsny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G01/110/38/PDF/G0111038.pdf?OpenElement
dc.relationOrganización de las Naciones Unidas. Consejo Económico y Social, Comité PIDESC, E/C.12/1999/5, CESCR Observación general No 12. https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2001/1450.pdfParra
dc.relationPeralta Torres, N. F. (2022). Protección jurídica de la producción de alimentos en Colombia
dc.relationRamos, Y. G. (2021). Responsabilidad estatal en la producción y uso de alimentos transgénicos o genéticamente modificados. Iter Ad Veritatem, 16, 83. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/36785?show=full
dc.relationRAMÍREZ GALVIS, M. A. Vivir sin hambre en Colombia. El derecho humano a la alimentación desde una perspectiva de soberanía alimentaria en Colombia. 2019. Universidad Santo Tomás, [s. l.], 2019. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/17585
dc.relationUnidad de Victimas (2023) Registro Único de víctimas. Disponible en https://cifras.unidadvictimas.gov.co/Cifras/#!/hechos
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleGuía en migración y Derechos Sociales Económicos y Culturales y del Ambiente: Diversidad Cultural de la Migración y el Derecho a la Alimentación en Colombia.


Este ítem pertenece a la siguiente institución