dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorÁlvarez Castellanos, Pedro de Jesús
dc.creatorBurbano Vargas, Esperanza
dc.creatorLópez de Guarnizo, Dabeiba
dc.creatorMira Atehortúa, Liliana Patricia
dc.creatorMosquera Rivas, Juan Onofre
dc.creatorNiño López, Luis Fernando
dc.creatorQuiroga Ariza, Ángel Miguel
dc.creatorRoa Pineda, Jacqueline
dc.creatorRodríguez Lizcano, Adriana
dc.creatorValencia Abadía, Víctor Rafael Francisco
dc.creatorVargas Vargas, Carlos Gabriel
dc.date.accessioned2023-08-02T14:18:47Z
dc.date.accessioned2023-09-06T13:18:24Z
dc.date.available2023-08-02T14:18:47Z
dc.date.available2023-09-06T13:18:24Z
dc.date.created2023-08-02T14:18:47Z
dc.date.issued2023-08-02
dc.identifierÁlvarez-Castellanos, P. [y otros nueve autores]. (2008). Formación de la conciencia moral de los estudiantes de la VUAD. [Trabajo de Maestría, Universidad Santo Tomás. Repositorio Institucional]
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51605
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679890
dc.description.abstractThis is a descriptive investigation that aims to establish the level of development of the moral conscience of the students of the Santo Tomás University in the university attention centers of Cúcuta, Duitama, Medellín, Neiva, Quibdó and Yopal in which a level of Conventional character characterized by the fact that the person lives according to what is expected of her, against which a pedagogical proposal is proposed that allows to form their awareness until taking it to a post-conventional level characterized by being aware of diversity and the importance of the social contract and universal ethical principles. The method basically consists of three stages: a first of analysis and theoretical reflection; a second stage constitutes the approach to the reality of the university community where the different levels of moral development of the subjects are evident. From the data collected, an analysis of being with what should be is developed. The analyzes showed that conscience is a proper and exclusive faculty of the human being, that Education is the adequate tool to promote the process of development of moral conscience and for this reason it is the responsibility of this to promote spaces for reflection and apply Formation of Moral Conscience actions leading to their graduates being located in professional performance from the perspective of a post conventional level.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherMaestría Educación
dc.publisherFacultad Educación
dc.relationAA.VV, (1985). Autocontrol y educación. Valencia: Nau Llibres.
dc.relationBarry, K.B. (1976). Conducting moral discussions in the classroom, in Social education, 40.
dc.relationBatto, A. (1971). El pensamiento de Jean Piaget. Argentina: Emece Editores.
dc.relationBilbeny, N. (1997). La revolución en la ética. Hábitos y creencias en la sociedad digital. Barcelona: Anagrama.
dc.relationBrezinka, W., La habilidad (moral) como objetivo de la educación, en F. Santolaria y J.A. Jordán (comps.), La educación moral, hoy. Cuestiones y perspectivas; Barcelona, PPU, 1987.
dc.relationCalvacoli, G, (1992). II Concetto di coscienza in S. Tommaso, “Divas Thomas”, 2 (1992), en Sastoque L. (2001). Fundamentos Teológicos de Moral Cristiana,(pp. 58-61). Chiquinquirá : Biblioteca Dominicana del Santuario.
dc.relationCortina, A. (1996). “El quehacer ético. Guía para la educación moral”. Madrid: Ed. Santillana.
dc.relationDeuofour, L. (1992). Diccionario de Teología, Madrid: Ed. Espasa.
dc.relationDeuofour, L. (1992). Diccionario de Teología. Madrid: Ed. Espasa-Calpe.
dc.relationDíaz, A., M. J. & Medrano, C. (1994) Educación y razonamiento moral. Bilbao: Mensajero.
dc.relationFerrater Mora, J. (1975). Diccionario de Filosofía. B. Aries: Suramericana
dc.relationFerrater Mora, J. (1975). Diccionario de Filosofía, B. Aries: Suramericana.
dc.relationFreire, P. (1972). La educación como práctica de la libertad (7ª ed.). Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores
dc.relationFreire, P. (1977). Pedagogía del oprimido. Montevideo: Ed. Tierra Nueva.
dc.relationFreire, P. (1977). Pedagogía del oprimido. Montevideo: Ed. Tierra Nueva,
dc.relationFreire, P. (1982). Pedagogía del oprimido. México: Editorial Siglo XXI.
dc.relationFreire, P. (1993). Pedagogía de la Esperanza. México: Siglo XXI editores.
dc.relationFreire, P. (1997). Pedagogía de la Indignación, México: Siglo XXI editores.
dc.relationFreire, P. Pedagogía de la indignación, Madrid: Morata
dc.relationFreire, P. Pedagogía del oprimido. Montevideo: Editorial Tierra Nueva
dc.relationG.F.J.C. (1988). Educación y País, Buenos Aires: Editorial Humanitas.
dc.relationGaldona, J. (1997). La transversalidad del currículo: la formación de la estructura ética de la persona. En: Info DEIE, 2. Uruguay.
dc.relationGilligan, C. (1982). In a different voice: Psychological Theory and Women's Development. Cambridge: Harvard Univ
dc.relationGiroux, H. (1992). La escuela y la lucha por la ciudadanía. México: Siglo XXI,
dc.relationGoñi, A. (1996). Psicología de la educación sociopersonal. Madrid.
dc.relationHersh, R., Paolito, D., Reimer, J., Piaget. (1998). Una Introducción Conceptual a Kohlberg. En: El Crecimiento Moral de Piaget a Kohlberg. Madrid: Nancea.
dc.relationKlausmeier (1977). Psicología educativa, México: Harla S.A.
dc.relationKohberg, L., Cañon, C. & otros. (1985). El sentido de lo humano, Valores, Psicología y Educación. Bogotá : Editorial Gaceta
dc.relationKohlberg, L. (1985). Estadios Morales y Moralización, La vía Cognitivo-evolutiva. En: Psicologia del desarrollo, Barcelona: Editores Desclée de Brouwer S. A.
dc.relationKohlberg, L. (1987). El enfoque cognitivo-evolutivo de la educación moral, en F. Santolaria y J.A. Jordán, (Comps.). La educación moral, hoy. Cuestiones y perspectivas. Barcelona : PPU
dc.relationLapsley, D. (1996). Moral Psychology, Boulder, Colorado: Westview Press.
dc.relationMacintyre, A. (2001). Tras la Virtud. Barcelona: Ed.Crítica.
dc.relationMartínez, E. (2004). Ser y Educar. Bogotá : Editorial USTA.
dc.relationMondolfo, R. (1941). Moralistas Griegos La conciencia Moral, de Homero a Epicuro, Buenos Aires: Imán, Buenos Aires.
dc.relationMondolfo, R. (1941). Moralistas Griegos, La conciencia Moral, de Homero a Epicuro, Buenos Aires.: Imán.
dc.relationMorin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro Bogotá: Editorial Magisterio, colección Mesa Redonda.
dc.relationPantoja, L. (1986). La autorregulación científica de la conducta. Bilbao : Universidad de Deusto.
dc.relationPerez Delgado, E.; Frías, D.; Pons, G. (1994) El cuestionario de problemas morales (DIT) de J. Rest (l979) y su estructura, El cuestionario de problemas sociomorales (DIT) de J. Rest y su uso informatizado. Pérez, Delgado, E y Soler, M. J. (Cords). Valencia, Nau.
dc.relationPérez Delgado, E.; Gimeno, A.; Pñover, J.C. (1989). El razonamiento moral y su medición a través del Defining Issues Test (DIT) de J. Rest. Revista de Psicología de la Educación, 2, pp. 95-111
dc.relationPeters, R. S. (1984). Desarrollo moral y educación moral. México: Fondo de Cultura Económica, México
dc.relationPiaget, J. (1971). El criterio moral en el niño Barcelona: Fontanella,
dc.relationPiaget, J. (1977). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanela.
dc.relationRest, J. (1986). Moral Development. Advances in Research and Theory. New York: Praeger.
dc.relationRest, J. (1986). Moral Development. Advances in Research and Theory. New York: Praeger
dc.relationRoqueñi J. M. (2005). Educación de la Afectividad, una propuesta desde el pensamiento de Tomás de Aquino. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, S.A.
dc.relationRubio Carracedo, J. (1987). El hombre y la ética, Barcelona.
dc.relationSastoque Poveda, L.F. (2005). Implementación de nuevas tecnologías para la vicerrectoría general de Universidad a distancia, Bogotá : Documento.
dc.relationSastoque, L. (2001). Fundamentos Teológicos de Moral Cristiana., Chiquinquirá : Biblioteca Dominicana del Santuario.
dc.relationSimón, R. (1984). Curso de filosofía Tomista, Barcelona: Ed. Herder,
dc.relationSimón, R. (1984). Curso de filosofía Tomista, Barcelona: Ed. Herder.
dc.relationSuárez Medina, G. Alfonso, (2006). Conciencia Moral, estudio del desarrollo de la conciencia moral y propuesta para su formación en la educación superior. Artículo de investigación universidad de La salle.
dc.relationTorralba, F. & Rodríguez L. (2007). Bilbao: Editorial Milenio.
dc.relationTrapero M. C. (1993). "Los valores en el clima de clase". Montevideo: Ed. Monteverde.
dc.relationVidal, M. (1990). Moral fundamental. (Tomo I) Madrid: Editorial Covarrubias.
dc.relationVidal, M. (1996). La estimativa moral. Madrid: Ed. PPC Madrid.
dc.relationVV.AA, (2005). Dilemas Morales: un aprendizaje de valores mediante el diálogo. Valencia: Nau Libres.
dc.relationVV.AA, (2007). Etica de la Paz: Valor ideal y derecho humano. Madrid: Ediciones siruela S.A.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cb
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleFormación de la conciencia moral de los estudiantes de la VUAD


Este ítem pertenece a la siguiente institución