dc.contributor | Tellez, Andres | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás Tunja | |
dc.creator | Estepa Garcia, Camilo Alfonso | |
dc.creator | Niño Cepeda, Natalia | |
dc.date.accessioned | 2023-07-27T00:35:27Z | |
dc.date.accessioned | 2023-09-06T13:15:38Z | |
dc.date.available | 2023-07-27T00:35:27Z | |
dc.date.available | 2023-09-06T13:15:38Z | |
dc.date.created | 2023-07-27T00:35:27Z | |
dc.date.issued | 2023-07-26 | |
dc.identifier | Niño, N., & García, C. (2023) Relación entre lateralidad y rendimiento académico en infantes escolarizados de grado Tercero y Cuarto de primaria del municipio de Motavita, Boyacá. Tesis de pregrado. Universidad Santo Tomas. Tunja. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/51499 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679866 | |
dc.description.abstract | The term laterality has passed as a topic of interest and relevance in several authors, mainly in those who are dedicated to the study of psychomotricity, language in infants and learning difficulties in them (Dafonseca, 1998). Laterality is the functional predominance of one side of the body over the other that is manifested in the preferential use of the hand, foot, ear, and eye by the subject (Claudia et al., 2007). This study is based on psychomotricity in one of its most important factors such as laterality, it is a descriptive investigation of correlational scope and it was developed in schoolchildren between 7 and 11 years of age from the institution of Santa Cruz de Motavita. The unique identification of the various models of laterality was defined by applying the neuropsychological laterality test adapted by Martin lobo (Lobo, s. F.) Which classifies laterality into three groups Right-handed, Left-handed and Crossed laterality whose objective is to identify the dominance and the relationship it has with academic performance to comply with said objective, academic performance was evaluated through the diagnostic test called test Tuesday prepared and distributed by the company Milton Ochoa. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Cultura Física, Deporte y Recreación | |
dc.publisher | Facultad de Cultura Física, Deporte y Recreación | |
dc.relation | Andrés, B., & Godoy, R. (s. f.). Universidad Pamplona. Recuperado 25 de abril de 2023, de file:///C:/Users/NATALIA/Downloads/Lateralidad%20homogenea%20y%20su%20relacion%20con%20elrendimiento%20escolar.pdf | |
dc.relation | Ana, magdalena R. (2014). Lateralidadyrendimiento, su relacion. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2335/25243_1542_15052014165407_TFMAnaRepilaLateralidadyrendimiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y | |
dc.relation | Dafonseca, V. (1998). Manual de observación psicomotriz_booksmedicos.org. INDE publicaciones, 173. file:///C:/Users/t_ott/Downloads/Manual%20de%20observacion%20psicomotriz_booksmedicos.org.pdf | |
dc.relation | Departamento nacional de planeación. (2019). Educación de calidad - La Agenda 2030 en Colombia - Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://ods.dnp.gov.co/es/objetivos/educacion-de-calidad | |
dc.relation | Esther, M., Ibort, G., & Académico, C. (2013). Andrea Moneo Fernández TRABAJO FIN DE GRADO. | |
dc.relation | Informe PISA - Infobae. (s. f.). Recuperado 5 de abril de 2023, de https://www.infobae.com/america/america-latina/2019/12/03/informe-pisa-colombia-mejora-su-rendimiento-pero-sigue-por-debajo-del-promedio-de-la-ocde/ | |
dc.relation | Lobo, M. (s. f.-b). Test de Lateralidad Martín Lobo - Test de lateralidad de la prueba Neuropsicológica de Martín Lobo • - Studocu. Recuperado 5 de abril de 2023, de https://www.studocu.com/ec/document/universidad-ute/psicometria/test-de-lateralidad-martin-lobo/49587492 | |
dc.relation | Martínez, M. (s. f.). Universidad Internacional de La Rioja Grado en Psicología. Recuperado 26 de abril de 2023, de file:///C:/Users/NATALIA/Downloads/Lateralidad%20y%20dificultades%20lectoescritoras.pdf | |
dc.relation | Mayolas, M., Villarroya, C., Reverter, A., & Apunts, J. (2010). Educación Física y Deportes. | |
dc.relation | Sánchez, M. cristina. (s. f.). Estudio comparativo entre procesos perceptivos y lateralidad y rendimiento académico. Recuperado 29 de abril de 2023, de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/1333/2012_12_28_TFM_ESTUDIO_DEL_TRABAJO.pdf?sequence=1&isAllowed=y | |
dc.relation | UNIR. (s. f.). Tipos de lateralidad y desarrollo en las diferentes edades | |
dc.relation | Ana, magdalena R. (2014). Lateralidadyrendimiento, su relacion. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2335/25243_1542_15052014165407_TFMAnaRepilaLateralidadyrendimiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y | |
dc.relation | Claudia, B. M., Lilia, M. L., Antonio, J., & Pérez, P. (2007). Neuropsicología de la lateralidad: evaluación de preferencia y desempeño manual ARTÍCULO ORIGINAL INTRODUCCIÓN. In Revista Mexicana de Neurociencia (Vol. 8, Issue 5). https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/52639723/Neuropsicologia-libre.pdf?1492376323=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DNeuropsicologia_de_la_lateralidad_evalua.pdf&Expires=1683240471&Signature=e47LMh63rE6WC3OTvoKWg7s5DTFAYMOXA4m-o-~5a4z2z12YZp1wRH1OG0TLOepOGtt7ivfxMcGDgMW8jSEkwJw4p7GB7g3c2Y7UAuuCLNGTieOLs9-zN9pOOw7YPMUOt3gXSdG9Rqf54OIsJmB3gUEzOM6dMatyWFGlHdMx8wbkLNnqGJ8zfUfleuCeOlBr1JPbuqpdFgE7vAMifiGP7jah2quCJj7joduJ90X4BSTU-UJUUY0zF2HAmshU3-vpXZ0vycTGUmqhoB1TDwRnVZwjFm~3Js2DEwqPTb6ARO5yyeHr-yyDX1BHrdpAINYXyTty7fSxvQxDeyE-tUmiiw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA | |
dc.relation | ENSIN. (2015). Libertad y Orden Cuartil índice de riqueza. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/infografia_situacion_nutricional_5_a_12_y_13_a_17_anos.pdf | |
dc.relation | Manga, D., & Ramos, F. (2011). El legado de Luria y la neuropsicología escolar The Luria’s legacy and school neuropsychology. Psychology, 3(1), 1–13. www.psye.org | |
dc.relation | Mónica, aponte-M. zapata. (2013). colomBia * charactEriZatioN oF thE cogNitivE FuNctioNs oF a grouP oF students with sPEciFic learning disordErs iN a school oF cali, colomBia móNica apoNte-heNao** maRyoRis eleNa zapata-zaBala*** Universidad de saN Buenaventura, medellíN-colomBia. 7, 1900–2386. http://www.scielo.org.co/pdf/psych/v7n1/v7n1a03.pdf | |
dc.relation | Rosselli, M., Matute, E., & Ardila, A. (2006). Neuropsychological predictors of reading ability in Spanish. Revista de Neurologia, 42(4), 202–210. https://doi.org/10.33588/rn.4204.2005272 | |
dc.relation | Sanchez, M. cristina. (n.d.). Estudio comparativo entre procesos perceptivos y lateralidad y rendimiento académico. Retrieved April 29, 2023, from https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/1333/2012_12_28_TFM_ESTUDIO_DEL_TRABAJO.pdf?sequence=1&isAllowed=y | |
dc.relation | Urrego, G. P., Elena, F., Mina, M., Fernando, L., Chaves, V., Durán, Á. L., Bonilla González, R., Iván, N., Patiño, O., Mojica, J., Alfonso, G., Martínez, J., Inés, G., Ríos, R., Torres, I. V., Germán, D., Mendoza, U., Figueroa, A. V., Susana, M., … Cortés, R. (n.d.). Iván Velásquez Gómez ministro de Defensa Nacional. | |
dc.relation | Zepeda, I. R., & Zepeda, Y. (2020). "RELACIÓN ENTRE LA LATERALIDAD CRUZADA EN EL. https://www.colegiodepsicologos.org.gt/wp-content/uploads/2022/09/48794720c63e-Zepeda_Ingrid_Completa.pdf | |
dc.rights | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | |
dc.title | Relación entre lateralidad y rendimiento académico en infantes escolarizados de grado Tercero y Cuarto de primaria del municipio de Motavita, Boyacá. | |