dc.contributor | Hernandez Echevarria, Yonier | |
dc.contributor | Lopez Urbina, Johanna | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0002-1911-4257 | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0001-6996-3524 | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0002-9003-1227 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Bolaños Calderón, Angelica Maria | |
dc.creator | Laiton Martinez, Katherin | |
dc.creator | Gutierrez Lozano, Lady Dallana | |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T20:54:21Z | |
dc.date.accessioned | 2023-09-06T12:59:12Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T20:54:21Z | |
dc.date.available | 2023-09-06T12:59:12Z | |
dc.date.created | 2023-07-04T20:54:21Z | |
dc.date.issued | 2023-07-04 | |
dc.identifier | Bolaños Calderón, A. M., Laiton Martinez, K. y Gutiérrez Lozano, L. D. (2023) Estrategia pedagógica para la integración y la inclusión de aprendices sordos y oyentes en una comunidad educativa de formación profesional. [Trabajo de Maestría, Universidad Santo Tomás]. Repositorio institucional. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/51000 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679696 | |
dc.description.abstract | In Colombia, the education of the deaf population has gone through processes of constant change. Although there is a policy of inclusion in force and the Colombian sign language is recognized as a means of communication for deaf population, its impact in real educational contexts is minor. This project is a qualitative case study, whose purpose is to describe the strategy used as a proposal for linguistic inclusion in a public institution for vocational training and development of people in productive activities in Santander. Being research of qualitative nature, and through data analysis, it seeks from the perceptions of the participants to analyse how the implementation of this strategy promotes the learning of L.S.C and the inclusive integration between deaf and hearing people. This results in a more frequent extension of its application, which gives rise to new research and even to a new educational management policy. After validating the tools, the empowerment of deaf people as ambassadors of their culture and the educational awareness of L.S.C. Learning through a reverse inclusion strategy is highlighted. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Maestría Ambientes Bilingües de Aprendizaje | |
dc.publisher | Facultad Educación | |
dc.relation | Albis Pérez, I.P. (2020, 17th sept). Article: “La realidad de la población sorda en Santander”. Vanguardia Liberal. Tomado de: https://www.vanguardia.com/ areametropolitana/bucaramanga/la-realidadde-la-poblacion-sorda-en santanderHD2894823 | |
dc.relation | Araque, D.M. (2021). Module 2: Understanding Learning environments. Shaping ecosystems for learning principles and affordances. MABA. Universidad Santo Tomas. | |
dc.relation | Barkhuizen, Gary & Benson, Phil & Chik, Alice & York, & Sadeghi, Karim & Sarkhosh, Mehdi & Chik, Alice. (2014). Narrative Inquiry in Language Teaching and Research. | |
dc.relation | Bennett, C. (2001). Genres of research in multicultural education. Review of Educational Research, 71 (2), 171–217. | |
dc.relation | Castellanos, E., Montes, J., Arenas, A. & Aldana, J. (2021). Discapacidad compartida: una apuesta de comunicación inclusiva sordo-oyente desde la tecnología asistida. Pensamiento Americano, 14(28), 95-109. DOI: https://doi.org/10.21803/penamer.14.28.48 | |
dc.relation | Congreso de Colombia. (2005). Ley 982. Por la cual se establecen normas tendientes a la equiparación de oportunidades para las personas sordas y sordociegas y se dictan otras disposiciones. | |
dc.relation | Constitución Política de Colombia [Const]. 7 de Julio de 1991. Colombia. | |
dc.relation | DANE (2005). Censo General 2018. Tomado de: https://www.dane.gov.co /index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/discapacidad. Sept 10th 2022. | |
dc.relation | Grosjean, F. (1992). The bilingual and the bicultural person in the hearing and in the deaf world. Sign Language Studies, 77, 307-320. | |
dc.relation | Grosjean, F. (2000). El derecho del niño Sordo a crecer Bilingüe. El Bilingüismo de los Sordos Journal 1, 4. INSOR: Santa Fe de Bogotá. | |
dc.relation | Hernández, R. et al (2014). Metodología de la investigación. Mac Graw Hill. Retrieved from: https://www.uca.ac.cr/wpcontent/uploads/2017/10/ Investigacion.pdf | |
dc.relation | Howard, R., Gathercole, R., Bradley, R., Harper, E., Davis, L., Pank, L., ... y Gray, R. (2021). The effectiveness and cost-effectiveness of assistive technology and telecare for independent living in dementia: a randomised controlled trial. Age and ageing, 50(3), 882-890 | |
dc.relation | Instituto Nacional para Sordos, INSOR. Orientaciones Pedagógicas: Educación Bilingüe para Sordos. Bogotá D.C. 2006. Tomado de: http://www.insor. gov.co/home/wpcontent/uploads/filebase/cartilla_etapa_escolar.pdf | |
dc.relation | Ley 115 de 1994. Ley General de Educación y Desarrollos Reglamentarios. Bogotá, D.C. Ministerio de Educación Nacional. https://www.funcionpublica. gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=184686 | |
dc.relation | Ministerio de Salud y Protección Social. Decreto 2369 de 1997. “Disposiciones generales”. Tomado de: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/ BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/Decreto2369- de-1997.pdf | |
dc.relation | Motta Totena EP. (2017). Caracterización de estudios e investigaciones sobre la relación entre necesidades educativas especiales con población sorda y representaciones sociales desde la inclusión. Actualidades Pedagógicas. | |
dc.relation | Normograma SENA (2014). RESOLUCIÓN 1726 DE 2014: “Por la cual se adopta la Política Institucional para Atención de las Personas con discapacidad". Tomado de: Normograma del SENA [RESOLUCION_SENA_1726_2014]. | |
dc.relation | Normograma SENA (2016). ACUERDO 10 del 2016: “Por el cual se establece la política de Atención con Enfoque Pluralista y Diferencial en el SENA”. Tomado de: Normograma del SENA [ACUERDO_SENA_0010_2016]. | |
dc.relation | Normograma SENA (2017). Decreto 1421 de 2017: “Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad”. Tomado de: Normograma del SENA[DECRETO_1421_ 2017] | |
dc.relation | Normograma SENA (2017). Circular 237 de 2017: “orientaciones generales sobre el Programa de Bilingüismo SENA”. Tomado de: https://normograma.sena.edu.co/normograma/docs/circular_sena_0237_2 17.htm | |
dc.relation | OECD (2023), Equity and Inclusion in Education: Finding Strength through Diversity, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/e9072e21-en. | |
dc.relation | Parra Dussan, C. (2011). Educación inclusiva: Un modelo de diversidad humana. Revista Educación y Desarrollo Social. Universidad Militar Nueva Granada. Volumen V. Junio 2011. Tomado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3777544.pdf | |
dc.relation | Ortiz Ocaña Z. E., Pedrozo Conedo, A. y Arias López, M. I. (2018). Pedagogía decolonial: hacia la configuración de biopraxis pedagógicas decolonizantes. Revista Ensayos Pedagógicos Vol. XIII, No 2. Pág., 201-233, ISSN 1659 0104, Julio-Diciembre, 2018. Editorial Unimagdalena. | |
dc.relation | Resolución 2565 de Octubre 24. Parámetros y criterios para la prestación del servicio educativo a la población con necesidades educativas especiales. Bogotá, D.C. Ministerio de Educación Nacional. 2003. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-85960.html | |
dc.relation | Rodriguez, S.M. (2022). Módulo 3: Contribuciones a los Ambientes Bilingües de Aprendizaje. MABA. Universidad Santo Tomás. Bogotá. | |
dc.relation | Skliar, C. (1997). La educación de los sordos. Una reconstrucción histórica, cognitiva y pedagógica. Mendoza: EDIUNC. | |
dc.relation | Stake, R.E (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata. Tomado de: https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-conestudios- de-caso.pdf | |
dc.relation | SpellQuiz. (2020). The Advance guide Spelling Bee Guide: All you need to know! Tomado de: https://spellquiz.com/blog/spelling-bee | |
dc.relation | UNESCO (2016). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Gestión educativa. Buenos Aires: iipe. | |
dc.relation | UNICEF (2014). Conceptualizing inclusive education and contextualizing it within the UNICEF mission. Tomado de: https://www.unicef.org/eca/ sites/unicef.org.eca/files/IE_Webinar_Booklet_ 1_0.df | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Estrategia pedagógica para la integración y la inclusión de aprendices sordos y oyentes en una comunidad educativa de formación profesional | |