dc.contributor | Mora Bustos, Christian Yamir | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0003-4505-6756 | |
dc.contributor | https://orcid.org/0000-0003-0333-2580 | |
dc.contributor | https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=GcDMuzUAAAAJ | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000530220 | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001943039 | |
dc.contributor | https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001980253 | |
dc.contributor | Universidad Santo Tomás | |
dc.creator | Granados Silva, Maria Camila | |
dc.creator | Duran Sierra, Natalia | |
dc.creator | Firavitoba Bayona, Santiago Andres | |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T15:57:54Z | |
dc.date.accessioned | 2023-09-06T12:39:17Z | |
dc.date.available | 2023-07-06T15:57:54Z | |
dc.date.available | 2023-09-06T12:39:17Z | |
dc.date.created | 2023-07-06T15:57:54Z | |
dc.date.issued | 2023-07-05 | |
dc.identifier | Granados Silva, M. C., Duran Sierra, N. y Firavitoba Bayona, S. A. (2023). Efectos del fácil acceso a internet como detonador de conductas antisociales en jóvenes colombianos. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional. | |
dc.identifier | http://hdl.handle.net/11634/51086 | |
dc.identifier | reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | instname:Universidad Santo Tomás | |
dc.identifier | repourl:https://repository.usta.edu.co | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679473 | |
dc.description.abstract | Currently, teenage adolescents face the challenge of seeking acceptance in increasingly complex environments, where psychological and emotional elements are influenced by both the advantages offered by technological means of communication and the associated risks. This documentary study analyzed the implications of access to social media on the development of antisocial behaviors in Colombian youth, using relevant theoretical frameworks. The search focus was on scientific repositories, particularly in the fields of psychology and behavioral sciences. The search technique relied on the review of studies published in relevant Colombian journals. Three articles published between 2013 and 2023 were selected to describe the current state of knowledge on this topic. The findings support Bandura's theory (1977), which suggests that access to aggressive or inappropriate content through electronic media can influence the adoption of antisocial behaviors by adolescents. These findings also relate to the moral development of teenagers in terms of their antisocial behavior. In the early stages of moral development, individuals may be more focused on satisfying their own needs and desires, which can hinder their ability to consider how their actions affect others. This can lead to antisocial behaviors in the digital environment, where aggressors may feel distant or disconnected from the consequences of their actions. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Santo Tomás | |
dc.publisher | Pregrado Psicología | |
dc.publisher | Facultad de Psicología | |
dc.relation | Alberto Isaac Rincon Rueda & William Darío Ávila Díaz. (2014). Simbiosis vital para describir el ciberbullying en Colombia. Revista Científica General José María Córdova, 149-164. | |
dc.relation | Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. . Psychological Review, 191-215. | |
dc.relation | Besoli, G. P. (2018). Uso del móvil en padres, niños y adolescentes: Creencias acerca de sus riesgos y beneficios. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, , 36. | |
dc.relation | Blanco, O. M. (2022). Actitudes y conductas en el uso de Internet en estudiantes de la provincia de Badajoz. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27(289). | |
dc.relation | Bringas, C., Ovejero, A., Herrero, F. J., & Rodríguez, F. J. (2008). Medios electrónicos y comportamiento antisocial en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología, (17), 93-104. | |
dc.relation | Cascante, L. G. (2020). El paradigma positivista y la concepción dialéctica del conocimiento. Revista Virtual. | |
dc.relation | De Miguel, P. (2022). Derecho privado de internet. Obtenido de Books google: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=Tn19EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=+INTERNET+&ots=4PrDau2xeP&sig=uow8AGhUVSrMGH1n3PRLv1EgRY8#v=twopage&q&f=false | |
dc.relation | Díaz, C., y Pinto, M. de L. (2017). Vulnerabilidad educativa: un estudio desde el paradigma socio crítico. Praxis Educativa, 46-54. Obtenido de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/1267/1551 | |
dc.relation | Giraldo, S., Molano G., Ortiz, A. (2021). Comprensión de las repercusiones de la soledad en adolescentes de 12 a 19 años que presentan uso excesivo del internet a partir de la recopilación teórica de diversas fuentes documentales de Latinoamérica y Europa del 2011 al 2021. Repositorio Ucc. | |
dc.relation | Hernández, Fernández y Baptista. (2010). Metodología de la Investigación. (6ta. Ed.). Ciudad de Mexico: Mexico Edit. | |
dc.relation | Hurtado, J. (2012). El proyecto de investigación: Comprensión holística de la metodología y la investigación. Caracas, Venezuela: Edit Quirón. | |
dc.relation | Iranzo, B., Ortega-Barón, J., Carrascosa, L., & Clemente, A. J. (2019). Ajuste psicosocial de adolescentes agresores a través del teléfono móvil y de internet. INFAD Revista de Psicología,. | |
dc.relation | Klimenko, Olena, Cataño Restrepo, Yuly Andrea, Otálvaro, Isabel, & Úsuga Echeverri, Sandra Judith. (2021). Riesgo de adicción a redes sociales e Internet y su relación con habilidades para la vida y socioemocionales en una muestra de estudiantes de bachillerato del municipio de Envigado. Psicogente, 24(46), 123-155. | |
dc.relation | Kohlberg, L. (1971). The stages of moral development as basis for moral education. Moral Education , 23-92. | |
dc.relation | Loza, R., Mamani, J., Mariaca- Mamani, J. y Yanqui, F. (2020). Paradigma sociocrítco en investigación. Obtenido de researchgate: https://www.researchgate.net/publication/351574638_Paradigma_sociocritico_en_investigacion | |
dc.relation | Martínez, A. (2016). Factores de riesgo de la conducta antisocial en menores en situación de exclusión social. Obtenido de Repositorio: https://eprints.ucm.es/id/eprint/38850/1/T37674.pdf | |
dc.relation | Mateus, M. C. (2006). Conducta antisocial: qué es, factores de riesgo y trastornos asociados. Obtenido de Repositorio de la Sabana: https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/4466/131073.pdf;sequence=1 | |
dc.relation | Morales, O. (2003). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. En manual para la elaboración y presentación de la monografía . 20. | |
dc.relation | Peña, M., y Gómez, J. . (2010). Conducta antisocial en adolescentes: factores de riesgo y de protección. Repositorio Complutense de Madrid. | |
dc.relation | Perestelo – Perez, L. (2012). Standard on how to develop and report systematic reviews in Psychology and Health. International Journal of Clinical and Health Psychology, 49-57. | |
dc.relation | Pérez, A. (2009). Guía metodológica para anteproyectos de investigación. Fondo editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. | |
dc.relation | Pirela, M. (2017). Paradigma sociocrítico y complejo. Obtenido de slideshare: https://es.slideshare.net/MaryolguiPirela/paradigma-sociocrtico-y-complejo | |
dc.relation | Redondo-Pacheco, Jesús, Luzardo-Briceño, Marianela, inglés-Saura, Cándido José, & Rivas-Rivero, Esther. (2018). Ciberacoso en una muestra de adolescentes de instituciones educativas de Bucaramanga. Psychologia., 35-44. | |
dc.relation | Rincón Rueda, Alberto Isaac, & Ávila Díaz, William Darío. (2014). Simbiosis vital para describir el ciberbullying en Colombia. Revista cientifica General Jose Maria Cordova, 149-164. | |
dc.relation | Rodríguez Puentes, A.P. & Fernández- Parra, A. . (2014). Relación entre el tiempo de uso de las redes sociales en internet y la salud mental en adolescentes colombianos. Acta Colombiana de Psicología, 131-140. | |
dc.relation | Suarez, N. (2007). La investigación documental paso a paso. Obtenido de Repositorio Andes: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/3440 | |
dc.relation | Vera, A. (2021). Adicción a las redes sociales y conducta antisocial en los adolescentes de la Parroquia Urbana Hualtaco. Obtenido de Repositorio ucv: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/72479/Vera_VAC-SD.pdf?sequence=1 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | Abierto (Texto Completo) | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.title | Efectos del fácil acceso a internet como detonador de conductas antisociales en jóvenes colombianos. | |