dc.contributorMora Bustos, Christian Yamir
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-4505-6756
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-0333-2580
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=GcDMuzUAAAAJ
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000530220
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001943039
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001980253
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorGranados Silva, Maria Camila
dc.creatorDuran Sierra, Natalia
dc.creatorFiravitoba Bayona, Santiago Andres
dc.date.accessioned2023-07-06T15:57:54Z
dc.date.accessioned2023-09-06T12:39:17Z
dc.date.available2023-07-06T15:57:54Z
dc.date.available2023-09-06T12:39:17Z
dc.date.created2023-07-06T15:57:54Z
dc.date.issued2023-07-05
dc.identifierGranados Silva, M. C., Duran Sierra, N. y Firavitoba Bayona, S. A. (2023). Efectos del fácil acceso a internet como detonador de conductas antisociales en jóvenes colombianos. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51086
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679473
dc.description.abstractCurrently, teenage adolescents face the challenge of seeking acceptance in increasingly complex environments, where psychological and emotional elements are influenced by both the advantages offered by technological means of communication and the associated risks. This documentary study analyzed the implications of access to social media on the development of antisocial behaviors in Colombian youth, using relevant theoretical frameworks. The search focus was on scientific repositories, particularly in the fields of psychology and behavioral sciences. The search technique relied on the review of studies published in relevant Colombian journals. Three articles published between 2013 and 2023 were selected to describe the current state of knowledge on this topic. The findings support Bandura's theory (1977), which suggests that access to aggressive or inappropriate content through electronic media can influence the adoption of antisocial behaviors by adolescents. These findings also relate to the moral development of teenagers in terms of their antisocial behavior. In the early stages of moral development, individuals may be more focused on satisfying their own needs and desires, which can hinder their ability to consider how their actions affect others. This can lead to antisocial behaviors in the digital environment, where aggressors may feel distant or disconnected from the consequences of their actions.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Psicología
dc.publisherFacultad de Psicología
dc.relationAlberto Isaac Rincon Rueda & William Darío Ávila Díaz. (2014). Simbiosis vital para describir el ciberbullying en Colombia. Revista Científica General José María Córdova, 149-164.
dc.relationBandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. . Psychological Review, 191-215.
dc.relationBesoli, G. P. (2018). Uso del móvil en padres, niños y adolescentes: Creencias acerca de sus riesgos y beneficios. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, , 36.
dc.relationBlanco, O. M. (2022). Actitudes y conductas en el uso de Internet en estudiantes de la provincia de Badajoz. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27(289).
dc.relationBringas, C., Ovejero, A., Herrero, F. J., & Rodríguez, F. J. (2008). Medios electrónicos y comportamiento antisocial en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología, (17), 93-104.
dc.relationCascante, L. G. (2020). El paradigma positivista y la concepción dialéctica del conocimiento. Revista Virtual.
dc.relationDe Miguel, P. (2022). Derecho privado de internet. Obtenido de Books google: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=Tn19EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=+INTERNET+&ots=4PrDau2xeP&sig=uow8AGhUVSrMGH1n3PRLv1EgRY8#v=twopage&q&f=false
dc.relationDíaz, C., y Pinto, M. de L. (2017). Vulnerabilidad educativa: un estudio desde el paradigma socio crítico. Praxis Educativa, 46-54. Obtenido de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/1267/1551
dc.relationGiraldo, S., Molano G., Ortiz, A. (2021). Comprensión de las repercusiones de la soledad en adolescentes de 12 a 19 años que presentan uso excesivo del internet a partir de la recopilación teórica de diversas fuentes documentales de Latinoamérica y Europa del 2011 al 2021. Repositorio Ucc.
dc.relationHernández, Fernández y Baptista. (2010). Metodología de la Investigación. (6ta. Ed.). Ciudad de Mexico: Mexico Edit.
dc.relationHurtado, J. (2012). El proyecto de investigación: Comprensión holística de la metodología y la investigación. Caracas, Venezuela: Edit Quirón.
dc.relationIranzo, B., Ortega-Barón, J., Carrascosa, L., & Clemente, A. J. (2019). Ajuste psicosocial de adolescentes agresores a través del teléfono móvil y de internet. INFAD Revista de Psicología,.
dc.relationKlimenko, Olena, Cataño Restrepo, Yuly Andrea, Otálvaro, Isabel, & Úsuga Echeverri, Sandra Judith. (2021). Riesgo de adicción a redes sociales e Internet y su relación con habilidades para la vida y socioemocionales en una muestra de estudiantes de bachillerato del municipio de Envigado. Psicogente, 24(46), 123-155.
dc.relationKohlberg, L. (1971). The stages of moral development as basis for moral education. Moral Education , 23-92.
dc.relationLoza, R., Mamani, J., Mariaca- Mamani, J. y Yanqui, F. (2020). Paradigma sociocrítco en investigación. Obtenido de researchgate: https://www.researchgate.net/publication/351574638_Paradigma_sociocritico_en_investigacion
dc.relationMartínez, A. (2016). Factores de riesgo de la conducta antisocial en menores en situación de exclusión social. Obtenido de Repositorio: https://eprints.ucm.es/id/eprint/38850/1/T37674.pdf
dc.relationMateus, M. C. (2006). Conducta antisocial: qué es, factores de riesgo y trastornos asociados. Obtenido de Repositorio de la Sabana: https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/4466/131073.pdf;sequence=1
dc.relationMorales, O. (2003). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. En manual para la elaboración y presentación de la monografía . 20.
dc.relationPeña, M., y Gómez, J. . (2010). Conducta antisocial en adolescentes: factores de riesgo y de protección. Repositorio Complutense de Madrid.
dc.relationPerestelo – Perez, L. (2012). Standard on how to develop and report systematic reviews in Psychology and Health. International Journal of Clinical and Health Psychology, 49-57.
dc.relationPérez, A. (2009). Guía metodológica para anteproyectos de investigación. Fondo editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
dc.relationPirela, M. (2017). Paradigma sociocrítico y complejo. Obtenido de slideshare: https://es.slideshare.net/MaryolguiPirela/paradigma-sociocrtico-y-complejo
dc.relationRedondo-Pacheco, Jesús, Luzardo-Briceño, Marianela, inglés-Saura, Cándido José, & Rivas-Rivero, Esther. (2018). Ciberacoso en una muestra de adolescentes de instituciones educativas de Bucaramanga. Psychologia., 35-44.
dc.relationRincón Rueda, Alberto Isaac, & Ávila Díaz, William Darío. (2014). Simbiosis vital para describir el ciberbullying en Colombia. Revista cientifica General Jose Maria Cordova, 149-164.
dc.relationRodríguez Puentes, A.P. & Fernández- Parra, A. . (2014). Relación entre el tiempo de uso de las redes sociales en internet y la salud mental en adolescentes colombianos. Acta Colombiana de Psicología, 131-140.
dc.relationSuarez, N. (2007). La investigación documental paso a paso. Obtenido de Repositorio Andes: http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/3440
dc.relationVera, A. (2021). Adicción a las redes sociales y conducta antisocial en los adolescentes de la Parroquia Urbana Hualtaco. Obtenido de Repositorio ucv: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/72479/Vera_VAC-SD.pdf?sequence=1
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleEfectos del fácil acceso a internet como detonador de conductas antisociales en jóvenes colombianos.


Este ítem pertenece a la siguiente institución