dc.contributorTovar, Fernando
dc.contributorUniversidad Santo Tomas
dc.creatorPatarroyo Díaz, Edna Jazmín
dc.date.accessioned2023-07-31T22:50:16Z
dc.date.accessioned2023-09-06T12:38:43Z
dc.date.available2023-07-31T22:50:16Z
dc.date.available2023-09-06T12:38:43Z
dc.date.created2023-07-31T22:50:16Z
dc.date.issued2023-07-28
dc.identifierPatarroyo, E. (2023). La autotutela administrativa como potestad y garantía de los derechos fundamentales frente a la presunción de legalidad en los actos administrativos, Tesis de posgrado. Universidad Santo Tomas, Tunja.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51578
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679467
dc.description.abstractThe purpose of this research article is to analyze administrative self-protection as a power of the administration and guarantee of the fundamental rights of the citizen. Therefore, it is necessary to study the figure of the legality presumption in administrative acts. For this, it is necessary an analysis of the prerogative´s concept of the pre-low, in other words, its characteristics, types, and development in the Colombian´s legal system, likewise, it will be analyzed the self-protection against the figure of the legality presumption in the administrative acts, issued by the administration that bind a citizen. A study of the constitutional boundaries for the exercise of the self-custody in the Colombian Legal System will be carried out, this study makes it possible to establish that the administration faculty is not absolute and even if the will of the individual is not required whether the rights and guarantees of the citizen must be respected. Likewise, some cases where administrative self-protection materializes will be indicated. The previous ideas allow establishing the development of the authority in the legal system as the concept, characteristics, and types, justifying itself in the pursuit of the law doctrine and jurisprudence of the constitutional court and the council of state. In conclusion, administrative self-protection is materialized to achieve the purposes of the state and at once the general interest, for the above reasons, it is considered a tool that seeks the effectiveness of the state actions without the intervention of a natural judge. Any administrative act issued by the administration must seek to ensure respect for the minimum rights of the citizen with the purpose of that the individual does not have to resort to the jurisdiction of the contentious administrative courts.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherEspecialización en Derecho Administrativo
dc.publisherFacultad de Derecho
dc.relationAsamblea Nacional Constituyente. Constitución Política de Colombia. Gaceta Constitucional No. 116 de 20 de Julio de 1991. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/constitucion_politica_1991.html
dc.relationBarrera Torres, N. (2015). La reafirmación de los recursos administrativos como requisito de procedibilidad en la Ley 1437 de 2011: Una posición privilegiada de la administración pública en Colombia frente a los particulares. [Tesis Maestría, Universidad del Rosario]. Repositorio Institucional EdocUR. https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/11546/Tesis%20natalia%20barrera%20final.pdf
dc.relationCastaño Ramírez, O., & Pinilla Galvis Á. (2019). La autotutela administrativa. Grupo Editorial Ibañez.
dc.relationCongreso de la República. Ley 1437 de 2011. “Por la cual se expide el Código de Procedimiento Administrativo y de lo Contencioso Administrativo”. Diario Oficial No. 47.956 de 18 de Enero de 2011. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1437_2011.html
dc.relationConsejo de Estado. Sala de lo Contencioso Administrativo. Sección Primera. Proceso 11001-03-24-000-2007-00120-00. (C.P Rafael E. Ostau De Lafont Pianeta; 30 de Junio de 2011) http://190.217.24.55:8080/WebRelatoria/ce/index.xhtml
dc.relationConsejo de Estado. Sala de lo Contencioso Administrativo. Sección Segunda. Proceso 11001-03-25-000-2011-00122-00(0414-11). (C.P Gustavo Eduardo Gómez Aranguren; 11 de Julio de 2013) . http://190.217.24.55:8080/WebRelatoria/ce/index.xhtml
dc.relationConsejo de Estado, Sala Contencioso Administrativo. Sección Primera 11001-03-24-000-2011-00271-00. (C.P María Elizabeth García González; 18 de Junio de 2015). http://190.217.24.55:8080/WebRelatoria/ce/index.xhtml
dc.relationConsejo de Estado. Sala de lo Contencioso Administrativo. Sección Tercera. Proceso 240745 545-CE-SEC3-EXP1991-N6293. (C.P Julio Cesar Uribe Acosta; 14 de Noviembre de 1991) http://190.217.24.55:8080/WebRelatoria/ce/index.xhtml
dc.relationConsejo de Estado. Sala de lo Contencioso Administrativo. Sección Tercera. Proceso 25000-23-26-000-2009-00077-01 (C.P Mauricio Fajardo Gómez; 12 de Mayo de 2010) http://190.217.24.55:8080/WebRelatoria/ce/index.xhtml
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia C-826 de 2013. (M.P Luis Ernesto Vargas Silva; 13 de Noviembre de 2013). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2013/C-826-13.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia. Sentencia C-034 de 2014. (M.P María Victoria Calle Correa; 29 de Enero de 2014) . https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2014/C-034-14.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Séptima de Revisión. Sentencia T- 445 de 1994. (M.P Alejandro Martínez Caballero, Fabio Morón Díaz y Vladimiro Naranjo Mesa; 12 de Octubre de 1994). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1994/T-445-94.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia C-666 de 2000. (M.P José Gregorio Hernández Galindo; 08 de Junio de 2000). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2000/C-666-00.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia C-1436 de 2000. (M.P Alfredo Beltrán Sierra; 25 de Octubre de 2000). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2000/C-1436-00.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Séptima de Revisión. Sentencia T- 335 de 1995. (M.P Alejandro Martínez Caballero, Fabio Morón Díaz y Vladimiro Naranjo Mesa; 09 de Agosto de 1995). . https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1995/T-355-95.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Sexta de Revisión. Sentencia T-381 de 2009. (M.P Jorge Ignacio Pretelt Chaljub; 28 de Mayo de 2009). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2009/T-381-09.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Octava de Revisión. Sentencia C- 136 de 2019. (M.P José Fernando Reyes Cuartas, Carlos Bernal Pulido y Alberto Rojas Ríos; 28 de Marzo de2019). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2019/t-136-19.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Séptima de Revisión. Sentencia T-1082 de 2012. (M.P José Ignacio Pretelt Chaljub; 12 de Diciembre de 2012). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2012/T-1082-12.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia C-710 de 2001. (M.P Jaime Córdoba Triviño; 05 de Julio de 2001). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2001/C-710-01.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia C-244 de 1996. (M.P Carlos Gaviria Díaz; 30 de Mayo de 1996). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1996/c-244-96.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia C-816 de 2011. (M.P Mauricio González Cuervo; 01 de Noviembre de 2011). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2011/C-816-11.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Sentencia C- 1287 de 2001. (M.P Marco Gerardo Monroy Cabra; 05 de Diciembre de 2001). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2001/C-1287-01.htm
dc.relationCorte Suprema de Justicia. Sala Plena, 11001-02-30-000-2019-00016-00. (M.P José Francisco Acuña Vizcaya; 04 de Abril de 2019).
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia C-060 de 1996. (M.P Antonio Barrera Carbonell; 15 de Febrero de 1996). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1996/C-060-96.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Tercera de Revisión. Sentencia T-533 de 2014 (M.P Luis Guillermo Guerrero Pérez; 18 de Julio de 2014). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2014/T-533-14.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia T-454 de 1997 (M.P Hernando Herrera Vergara; 18 de Septiembre de 1997). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1997/T-454-97.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Quinta de Revisión. Sentencia T-033 de 2002 (M.P Rodrigo Escobar Gil; 25 de Enero 2002). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2002/T-033-02.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Plena. Sentencia SU-182 de 2019 (M.P Diana Fajardo Rivera; 08 de Mayo 2019). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2019/SU182-19.htm
dc.relationCorte Constitucional de Colombia, Sala Sexta de Revisión. Sentencia T- 355 de 1993 (M.P Hernando Herrera Vergara; 30 de Agosto 1993). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1993/T-355-93.htm
dc.relationFernández Arbeláez, I. M. (2015). Manual de derecho procesal administrativo y contencioso administrativo, Tomo I, Volumen I. Editorial Universitaria Universidad La Gran Colombia: Armenia https://www.ugc.edu.co/sede/armenia/files/editorial/manual_derecho_procesal_T1_V1.pdf
dc.relationGarcía Soto. C. (s.f). Autotutela administrativa y tutela cautelar. Revista de estudiantes de la Universidad MonteÁvila . https://www.derysoc.com/wp-content/uploads/2022/09/DyS-6-10.-Autotutela administrativa-y-tutela-cautelar.pdf
dc.relationGarcía de Enterría. M. (1965). Sobre el silencio administrativo y recurso contencioso. Revista de Administración Pública Dialnet, ISSN 0034- 7639, Nº 47, 1965, págs. 207-228. file:///C:/Users/hp/Downloads/DialnetSobreSilencioAdministrativoYRecursoContencioso-2115709.pdf
dc.relationHerrera Callejas. S. (2020). Alcance de la presunción de legalidad del acto administrativo en el derecho colombiano: una mirada y/o reflexión frente a actos expedidos de manera irregular. [Tesis Especialización, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia. https://hdl.handle.net/10495/20026
dc.relationLópez Ramón. F. (1988). Límites constitucionales de la autotutela administrativa. Revista de Administración Pública Dialnet, ISSN 0034- 7639, No. 115, 57-98. file:///C:/Users/hp/Downloads/DialnetLimitesConstitucionalesDeLaAutotutelaAdministrativ-16960%20(3).pdf
dc.relationLondoño García. J. (2022). Autotutela ejecutiva en Colombia: una lectura desde el estado social de derecho y el principio de legalidad. [Tesis Maestría, Universidad de Caldas]. Repositorio digital Universidad de Caldas. https://repositorio.ucaldas.edu.co/bitstream/handle/ucaldas/18120/AUTOTUTELA%20EJECUTIVA%20EN%20COLOMBIA%20UNA%20LECTURA%20A%20PARTIR%20DEL%20ESTADO%20SOCIAL%20DE%20DERECHO%20Y%20EL%20PRINCIPIO%20DE%20LEGALIDAD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
dc.relationMora Pérez, J. M. (2011). La Autotutela en el derecho administrativo: un enfoque crítico sobre su existencia. Editorial Temis S.A.
dc.relationPosada Isaacs, S. & Mejía Vergnaud, A. (2013, 12 de Marzo). ‘El espíritu de las Leyes’, de Montesquieu. Ámbito Jurídico. https://www.ambitojuridico.com/noticias/educacion-y-cultura/el-espiritu-de-las-leyes-de-montesquieu
dc.relationSantofimio Gamboa, J. O. (2017). Compendio de derecho administrativo. Universidad Externado de Colombia: Bogotá
dc.relationSanmartín Cabrera, P. J. (2021). La autotutela administrativa y la acción de lesividad en el sistema jurídico Ecuatoriano. [Tesis Maestría, Universidad del Uzuay]. Repositorio Institucional Dspace de la Universidad del Uzuay. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/10707/1/16254.pdf
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.titleLa autotutela administrativa como potestad y garantía de los derechos fundamentales frente a la presunción de legalidad en los actos administrativos.


Este ítem pertenece a la siguiente institución