dc.contributorObando Urueña, Wilman Tomás
dc.contributorhttps://orcid.org/0000-0003-3354-5042
dc.contributorhttps://scholar.google.com/citations?hl=es&user=zHfWit0AAAAJ
dc.contributorhttps://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001451291
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorCalderin Guerra, Lina Marcela
dc.date.accessioned2023-07-25T15:28:56Z
dc.date.accessioned2023-09-06T12:33:00Z
dc.date.available2023-07-25T15:28:56Z
dc.date.available2023-09-06T12:33:00Z
dc.date.created2023-07-25T15:28:56Z
dc.date.issued2023-07-18
dc.identifierCalderin Guerra, L. M. (s.f.). Working Paper: El poema: una apertura estratégica al pensamiento creativo y cuidadoso. [Trabajo de Grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio Institucional.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51428
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679402
dc.description.abstractIn this Working Paper, a pedagogical proposal is proposed in which it is intended to promote careful and creative thinking through the poem in fourth grade students of the Nuestra Señora del Rosario Educational Institution in Valencia-Córdoba. For this, firstly the support of the proposal is provided, where the relationship between poetry and the promotion of creative thinking and care is explained, deepening the positions of some authors. Next, a methodology is proposed with which the proposal can be implemented in favor of the established objective. The methodology to be followed must be aimed especially at getting out of the conventional around the teaching of the poem, seeking the poetic game, the enjoyment of its sound and others, so that the student can awaken their creativity, based on interest and enjoyment. of the poetic text.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Licenciatura en Literatura y Lengua Castellana
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationAndricaín, S., y Orlando Rodríguez, A. (2016). Escuela y poesía: ¿y con el poema qué hago?. Cuenca, Spain: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. https://elibro.net/es/ereader/usta/57335
dc.relationBeltrán, C. Y.; Garzón, D. M.; Burgos, N. (2016). Incidencia del fortalecimiento del pensamiento divergente en la creatividad de los niños. Infancias Imágenes, 15(1), pp. 103-118. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.infimg.2016.1.a07
dc.relationChacón, C. (2005). Una revisión crítica del concepto de creatividad. Actualidades investigativas en educación, 5(1), 0. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44750106
dc.relationChocontá, P. (2020). Relación entre pensamiento divergente y regulación emocional en adolescentes. [Tesis de grado, Corporación Universitaria Iberoamericana]. Repositorio.ibero.edu.co., https://repositorio.ibero.edu.co/entities/publication/4275e5e4-680d-4bd0-8bd5-367ba95a2968
dc.relationGómez, J. (2010). Perder el miedo a la poesía: ¿hay que aprender o desaprender a leer poesía en el aula? Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (41), pp.165-175. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/37893
dc.relationKárpava, A. & Martínez, N. (2020). Evolución de la poesía como propuesta para trabajar la Paz Social en Educación. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (48), pp.33–45. https://doi.org/10.15366/tarbiya2020.48.002
dc.relationLipman, M. (2016). El lugar del pensamiento en la educación. Octaedro.
dc.relationLópez, D. (2017). ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA CREATIVA Investigaciones sobre la creatividad en el aula. Universidad de la salle. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/4940
dc.relationMansilla, S. (2020). La poesía del lenguaje. en torno a la creatividad de las palabras. Alpha (Osorno), (50), pp.269–291. https://doi.org/10.32735/s0718-2201202000050793
dc.relationMerchán, S., & Rodríguez, J. (2016). Experiencias docentes Creatividad y aprendizaje cooperativo: un pequeño estudio. Pensamiento Matemático, 6(2), pp.63-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5998858
dc.relationPardo, M. y Munita, F. (2021). Resignificar la poesía en las aulas de secundaria: la visión sobre educación poética de tres profesores de referencia en España. Revista Complutense de Educación, 32(2), pp.195-204. https://doi.org/10.5209/rced.68297
dc.relationPosada, N. (2020). La construcción de textos poéticos para el desarrollo de habilidades del pensamiento creativo. [Tesis de grado, Repositorio Institucional Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/14886
dc.relationPowell, T. (1972). Creative learning in Perspective. London: University of London Press.
dc.relationRicarte, J. (2000). Creatividad y comunicación persuasiva. Publicaciones de la Universidad Autónoma de Barcelona. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=kenvqsiK6SEC&oi=fnd&pg=PA11&dq=capacidad+de+invencion+con+la+poesia&ots=PT-1rJNXIa&sig=VNIADOAERtZeCcsnkrhGvhUapF0#v=onepage&q=capacidad%20de%20invencion%20con%20la%20poesia&f=false
dc.relationVelasco Moreno, C. (2019). Filosofía para niños: apuesta ético-política para transitar hacia una cultura de paz desde el pensamiento crítico, creativo y cuidadoso. [Tesis de maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá D.C – Colombia] https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/10674
dc.relationRodrigo, I., y Rodrigo, L. (2012). CREATIVIDAD Y EDUCACIÓN: El desarrollo de la creatividad como herramienta para la transformación social. Revista de ciencias sociales, 9, pp.311-351. CREATIVIDAD Y EDUCACIÓN: El desarrollo de la creatividad como herramienta para la transformación social/CREATIVITY AND EDUCATION: The development of creativity as a tool for social transformation - ProQuest
dc.relationVigotsky, L. (1999). Imaginación y creación en la edad infantil. Editorial Pueblo y Educación. http://proletarios.16mb.com/books/Vigotsky-Imaginacion_y_Creatividad_En_La_Infancia.pdf
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleWorking Paper: El poema: una apertura estratégica al pensamiento creativo y cuidadoso


Este ítem pertenece a la siguiente institución