dc.contributorCastellanos Avella, Edilma
dc.contributorUniversidad Santo Tomás
dc.creatorMartínez Méndez, José Camilo
dc.date.accessioned2023-07-17T14:04:22Z
dc.date.accessioned2023-09-06T12:21:51Z
dc.date.available2023-07-17T14:04:22Z
dc.date.available2023-09-06T12:21:51Z
dc.date.created2023-07-17T14:04:22Z
dc.date.issued2023-07-14
dc.identifierMartínez Méndez, J. C. (2023). Conservación de la flora nativa mediante el fomento de prácticas ambientales en estudiantes del grado 7º de la Institución Educativa de las Boquillas y la Comunidad de San Nicolás en el municipio de Mompox a través de la investigación acción participativa. [Trabajo de grado, Universidad Santo Tomás]. Repositorio institucional.
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/11634/51325
dc.identifierreponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
dc.identifierinstname:Universidad Santo Tomás
dc.identifierrepourl:https://repository.usta.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679379
dc.description.abstractThis research deals with an important topic that is part of the elements of the ecosystem, which also make up the environmental systems that are in deterioration or on the way to extinction, such is the case of native flora. The study Conservation of Native Flora through the Promotion of Environmental Practices in 7th grade students of the Educational Institution of Las Boquillas and the Community of San Nicolas in the Municipality of Mompox through Participatory Action Research. It is necessary to make a detailed description of the problem that includes the population under study, the implications of this in the behavior of the students. Taking into account these aspects, the objectives are formulated, the general one directed to the implementation of environmental practices in order to promote practices that allow students to contribute to the conservation of the native flora found in the Mompox region. In the same way, the document mentions the antecedents considered important to enrich the research from the international, national and regional order. In the theoretical framework, significant theories related to native flora, environmental practices and the most relevant postulates for the study were consulted. As for the intervention proposal, the didactic units proposed to carry out and contribute to the solution of the initially evidenced problems are illustrated.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Santo Tomás
dc.publisherPregrado Licenciatura en Biología
dc.publisherFacultad de Educación
dc.relationAlberich, T. N. (2008). Desde la investigación a la intervención social. Universidad de Jaen, 357-368. http://revista-redes.rediris.es/webredes/portularia/08.Tomas_Alberich_Nistal.pdf
dc.relationAlvares, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Paidós Educador, 357. https://www.studocu.com/latam/document/universidad-de-los-andes-venezuela/metodologia-de-la-investigacion/alvares-2003-como-hacer-investigacion-cualitativa/18772466
dc.relationArias, F. (2012). El proyecto de investigación. Editorial Episteme, 35 https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf
dc.relationBernal, C. (2010). Metodología de la investigación. PEARSON, 357-368. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf-1.pdf
dc.relationBlasco,J. Pérez,J. (2005). Metodología de la investigación. PEARSON, https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/12270/1/blasco.pdf;
dc.relation(Calderón E. G., 2002; Calderón, Galeano, & García, Libro rojo de Plantas de Colombia Vol.2. Palmas, Frailejones y Zamias. Serie Libros Rojos de Especies Amenazadas de Colombia, 2005; Cárdenas L & Salinas, 2007).
dc.relationCaamaño, G. (2018). Autoevaluación de nuestro proceso de concentración. Brainly, 57. https://brainly.lat/tarea/33481704
dc.relationCorporación Autónoma Regional. (2010). Acuerdo 001 de 2010. CAR, 1. https://www.leyex.info/leyes/Acuerdocarc1de2010.pdf
dc.relationCarneiro, (2010). Diagnóstico de sustentabilidad ambiental de una unidad. Sustenere, http://www.sustenere.co/index.php/nature/article/view/CBPC2318-2881.2020.003.0002/2104
dc.relationDevinsky,D. Holt,H. (2020). Germinación de variantes. Sustenere, http://www.sustenere.co/index.php/nature/article/view/CBPC2318-2881.2020.003.0002/2104
dc.relationEchavarría,T. (2018). Entender el extractivismo en regiones fronterizas. Monocultivos y despojo en las fronteras de Costa Rica. Sociedad y ambiente, https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-65762018000200165http://www.sustenere.co/index.php/nature/article/view/CBPC2318-2881.2020.003.0002/2104
dc.relationgonzalez,J. (2021). Oportunidades de mercado con Laura Valdivieso, Viceministra de Comercio Exterior y Miguel Lotero, Viceministro de Minas y Energía. Centro de información y documentación Palmero, https://publicaciones.fedepalma.org/index.php/palmas/article/view/13369
dc.relationGaston K, Spicer J (1998) Biodiversity. An introduction. Blackwell Science. Malden, EEUU. pp. 1-39.
dc.relationHernández,J. Fernández y Sampieri (2014). Metodología de la Investigación. McGrawhill, https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf Instituto Humboldt (2021). Boletín Informativo Flora Colombiana. Revista Humboldt A, http://www.humboldt.org.co/es/ Izco, J. & al. (2004). Botánica, ed. 2. McGraw-Hill Interamericana, Madrid, etc.
dc.relationNelleman, C. (2010). Muerte y vida del planeta. Revista UNEP, https://www.researchgate.net/publication/304215826_Dead_Planet_Living_planet_A_UNEP_rapid_response_assessment
dc.relationMinisterio del medio ambiente y desarrollo sostenible (2014). Blog principal, https://www.minambiente.gov.co/
dc.relationMiranda, J. (2010). Gestión de proyectos. https://www.academia.edu/17688636/Gesti%C3%B3n_de_Proyectos_Juan_Jose_Miranda_Miranda
dc.relationMoreno, B. (2018). Desarrollo y crecimiento de la economía Mexicana. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=6qR5DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=moreno+2018&ots=v-CiEi0PqC&sig=cwO9vN4JxOJSIKyoyt5h9saerqc#v=onepage&q=moreno%202018&f=false
dc.relationPalella, B. Martins (2017). Metodología de la investigación cuantitativa. http://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w23578w/w23578w.pdf
dc.relationRodriguez, J. (2012). Educación en valores en el ámbito universitario. Propuestas y experiencias. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29538
dc.relationRuíz, J. (2012). Enfoques cualitativos, cuantitativos y mixto. eumed ,https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/mirm/enfoque_cualitativo.html
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.titleConservación de la flora nativa mediante el fomento de prácticas ambientales en estudiantes del grado 7º de la Institución Educativa de las Boquillas y la Comunidad de San Nicolás en el municipio de Mompox a través de la investigación acción participativa
dc.typebachelor thesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución