The school as an affirmation of life and care of the educator
La escuela como afirmación de la vida y cuidado del educador
dc.creator | Roitman Genoud, Patricia | |
dc.creator | Soto Bernabé, Ana Karen | |
dc.date | 2023-09-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-05T22:47:53Z | |
dc.date.available | 2023-09-05T22:47:53Z | |
dc.identifier | http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1635 | |
dc.identifier | 10.5281/zenodo.8253750 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8678662 | |
dc.description | This essay considers School as an affirmation of life. The three main ideas that support this premise are: attention to a text to which authority is conferred as a human creation desirable to attend to; that of asking ourselves about our being an educator in a reality of confusion and crisis; and wandering as a movement before the established that invites to create a new world in front of those who arrive. This plot is unleashed in a pedagogical situation that we have called a period of exceptionality and that places, on the one hand, the school as a common, political space, in a Kairós time-space and, on the other, the educator as a human being who attends to a text as affirmation of life and as a creator of realities. The authors propose that the affirmation of life is a form of care, disciplined in their instruction, wandering by movement, written by lived that questions what is established through questions. | en-US |
dc.description | El presente ensayo considera a la escuela como afirmación de la vida. Las tres ideas fuerza que sostienen esta premisa son: la atención a un texto al que se le confiere autoridad como creación humana deseable de atender; la de preguntarnos sobre nuestro ser educador en una realidad de confusión y crisis; y la errancia como movimiento ante lo establecido que invita a crear un mundo nuevo frente a los que llegan. Esta trama se desencadena en una situación pedagógica que hemos denominado período de excepcionalidad y que ubica, por un lado, a la escuela como espacio común, político, en un Tiempo-Espacio del Kairós y por otro, al educador como un ser humano que atiende un texto como afirmación de la vida y como creador de realidades. Las autoras proponen que la afirmación de la vida es una forma de cuidado: disciplinada en su instrucción, errante por movimiento, escrita por vivida que cuestiona lo establecido mediante las preguntas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/epub+zip | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas | es-ES |
dc.relation | http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1635/2559 | |
dc.relation | http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1635/2560 | |
dc.relation | http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1635/2561 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | Varela Journal; Vol. 23 No. 66 (2023): CHALLENGES OF DAILY WORK FOR THE EDUCATOR; 199-205 | en-US |
dc.source | Revista Varela; Vol. 23 Núm. 66 (2023): RETOS DE LA LABOR COTIDIANA PARA EL EDUCADOR; 199-205 | es-ES |
dc.source | 1810-3413 | |
dc.subject | Educador | es-ES |
dc.subject | Escuela | es-ES |
dc.subject | Cuidado | es-ES |
dc.subject | Educator | en-US |
dc.subject | School | en-US |
dc.subject | Care | en-US |
dc.title | The school as an affirmation of life and care of the educator | en-US |
dc.title | La escuela como afirmación de la vida y cuidado del educador | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |