The Vocabulary and the Generation of Inferences in the Comprehension of Narratives in Preschool Children
El vocabulario y la generación de inferencias en la comprensión de narraciones en niños preescolares
dc.creator | Barreyro, Juan Pablo | |
dc.creator | Fumagalli, Julieta | |
dc.creator | Alvarez-Drexler, Andrea | |
dc.creator | Calero, Alejandra | |
dc.creator | Formoso, Jesica | |
dc.date | 2023-01-31 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-05T22:14:36Z | |
dc.date.available | 2023-09-05T22:14:36Z | |
dc.identifier | https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/534 | |
dc.identifier | 10.32541/recie.2023.v7i1.pp205-222 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8678615 | |
dc.description | The aim of this research was to study the role of inferences generation and vocabulary knowledge (related to the depth dimension of vocabulary) in preschool children´s literal narrative comprehension. A sample of 120 children aged 3 to 6 years old answered a vocabulary test (WISC-IV) and listened to three narrated stories in order to assess inferences generation and general comprehension. The results indicated significant relationships between vocabulary, inference generation and narrative comprehension. A multiple linear regression analysis was performed, and an interaction effect between vocabulary and inference generation was observed. The interaction effect indicated that children with a lower vocabulary depended on their inference skills to be able to comprehend the narrative, and the children with a lower ability to generate inferences depended on their vocabulary knowledge to be able to comprehend the story. | en-US |
dc.description | El propósito del presente trabajo consistió en estudiar el papel de la generación de inferencias y del conocimiento del vocabulario (vinculado a la dimensión de profundidad) en la comprensión literal de narraciones en niños preescolares de tres a seis años. Con este propósito se administró una prueba de vocabulario, se narraron tres cuentos a los niños, y se evaluó la generación de inferencias y la comprensión literal de las narraciones. Los resultados indicaron relaciones significativas entre el vocabulario, la generación de inferencias y la comprensión de las narraciones. Al llevar a cabo un análisis de regresión se observó un efecto de interacción entre el vocabulario y la generación de inferencias. Al analizar dicha interacción se observó que los niños con menor vocabulario dependían de sus habilidades de generación de inferencias para poder comprender, y que los niños con menor capacidad para generar inferencias dependían del conocimiento del vocabulario para lograr comprender la narración. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.format | application/epub+zip | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña (ISFODOSU) | es-ES |
dc.relation | https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/534/414 | |
dc.relation | https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/534/432 | |
dc.relation | https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/534/424 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Caribbean Educational Research Journal (RECIE); Vol. 7 No. 1 (2023): RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa ; 205-222 | en-US |
dc.source | RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa ; Vol. 7 Núm. 1 (2023): RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa ; 205-222 | es-ES |
dc.source | 2636-2147 | |
dc.source | 2636-2139 | |
dc.source | 10.32541/recie.2023.v7i1 | |
dc.subject | vocabulario | es-ES |
dc.subject | comprensión | es-ES |
dc.subject | inferencias | es-ES |
dc.subject | niños preescolar | es-ES |
dc.subject | comprehension | en-US |
dc.subject | vocabulary | en-US |
dc.subject | inferences | en-US |
dc.subject | preschool children | en-US |
dc.title | The Vocabulary and the Generation of Inferences in the Comprehension of Narratives in Preschool Children | en-US |
dc.title | El vocabulario y la generación de inferencias en la comprensión de narraciones en niños preescolares | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |