Didáctica de la prosodia en ELSE: desafíos y estrategias

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dc.contributores-AR
dc.creatorPacagnini, Ana María J.
dc.date2019-12-16
dc.date.accessioned2023-08-30T15:17:14Z
dc.date.available2023-08-30T15:17:14Z
dc.identifierhttps://erevistas.uca.edu.ar/index.php/LET/article/view/2668
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8523264
dc.descriptionIn this paper we will address the issue of how to teach pronunciation in the SFL (Spanish as Foreign or Second Language) classroom and, more specifically, the challenge of how to teach prosody, a crucial component on which communication is largely dependent but which still constitutes a pending issue when working on the phonic competence of the students. In fact, even if in general terms pronunciation has a marginal place in the resources used in language teaching, when the issue is tackled, segmental features (and their relationship with the graphemes) are usually given more prominence than prosodic features, which are generally more often associated with the so–called “fluency” (especially in reference to the speed of the speech and the use of pauses) than with the actual pronunciation (Sánchez Avendaño, 2002; Pacagnini, 2015, 2016, 2017a). Accordingly, in this article we will rediscuss strategies (Pacagnini, 2013, 2017b) to approach the teaching of pronunciation in the ELSE classroom focusing on the prosodic features but without losing sight of the interaction with other levels of linguistic description (such as syntax, semantics, pragmatics and discourse).en-US
dc.descriptionEl presente artículo se propone abordar la problemática de la didáctica de la pronunciación en la clase de ELSE, en particular de la prosodia, componente central (y del cual depende en gran medida la comunicación), pero que aún constituye una asignatura pendiente en el trabajo con la competencia fónica de los estudiantes. De hecho, si bien en líneas generales la pronunciación ocupa un lugar marginal en los materiales de enseñanza de lenguas, cuando esta se aborda, el eje está puesto en los rasgos segmentales (y su relación con los grafemas), en detrimento de los rasgos prosódicos, que suelen asociarse más a la llamada “fluidez” (sobre todo en lo referente a la velocidad de elocución y a la presencia de pausas) que a la pronunciación propiamente dicha (Sánchez Avendaño, 2002; Pacagnini, 2016, 2017a). En tal sentido, en este trabajo se retomarán estrategias (Pacagnini, 2013, 2017b) destinadas a abordar la enseñanza de la pronunciación en el aula de ELSE poniendo el foco en los aspectos prosódicos, sin perder de vista la interrelación con otros niveles de descripción lingüística (sintáctico, semántico y pragmático-discursivo).es-AR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartment of Literature. School of Philosophy and Literaturees-AR
dc.relationhttps://erevistas.uca.edu.ar/index.php/LET/article/view/2668/2578
dc.rightsCopyright (c) 2019 Ana María J. Pacagninies-AR
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-AR
dc.sourceLetras; No 79 (2019): Monográfico: Enseñanza de español como lengua segunda y extranjera; 44-60en-US
dc.sourceLetras; No 79 (2019): Monográfico: Enseñanza de español como lengua segunda y extranjera; 44-60es-AR
dc.source2683-7897
dc.source0326-3363
dc.subjecten-US
dc.subjectTeaching of Pronunciation – Teaching of Prosody – Phonic Competence – Spanish FLen-US
dc.subjecten-US
dc.subjectes-AR
dc.subjectenseñanza de la pronunciación – didáctica de la prosodia – competencia fónica – ELSEes-AR
dc.subjectes-AR
dc.titleTeaching Prosody in Spanish FL: Challenges and Strategiesen-US
dc.titleDidáctica de la prosodia en ELSE: desafíos y estrategiases-AR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
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dc.coverageen-US
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