Débora Arango. The transgressor of the 1939 signs (1907-2005)

dc.creatorJemio Arnez, Kathya
dc.date2012-06-12T17:14:33Z
dc.date2012-06-12T17:14:33Z
dc.date2006
dc.date.accessioned2023-08-29T16:32:29Z
dc.date.available2023-08-29T16:32:29Z
dc.identifier1794-4449
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/10567/450
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8509478
dc.descriptionThe exhibition of the nudes La Amiga (the Girlfriend) and La Cantarina de la Rosa (the Rose Singer) and the prize awarded to their creator, the painter Debora Arango at the Exhibition of Professional Artists (Medellin, November 1939), was received with strong criticism and moral condemnation by conservative social sectors, as is noted in the following newspapers: El Heraldo de Antioquia, El Diario, El Colombiano, El Pueblo and La Defensa. The conclusions clearly show that such reactions of repudiation did not only focus on the aesthetic form, but that also includes, in an overwhelming fashion, religious, moral and cultural beliefs as well as competition among painters. The discussion, generated by critics, journalists, painters, authorities and collaborators, translate the beliefs, values, stereotypes and feelings of society regarding the female naked body.
dc.descriptionExisten hechos que se reproducen en todas las épocas. Extrañamente son aquéllos que tienen relación estrecha con nuestras creencias, valores, prejuicios y sentimientos, pero también con la transgresión de valores vigentes. A éstos se incorporan las creencias sobre el cuerpo desnudo de la mujer. Esas características tuvo la exhibición de los desnudos La Amiga y La Cantarina de la Rosa y la premiación a su creadora, la acuarelista Débora Arango, en Exposición de Pintores Profesionales, (Medellín, noviembre de 1939). Ambos hechos recibieron reacciones polarizadas, fuertes críticas y condena moral o respaldo en los periódicos El Heraldo de Antioquia, El Diario, El Colombiano, El Pueblo y La Defensa. A un año de la muerte de la acuarelista esta semblanza rememora la polémica de 1939.
dc.languagees
dc.publisherCorporación Universitaria Lasallista
dc.relationRevista LASALLISTA de Investigación;Julio - Diciembre de 2006 Vol.3, No.2
dc.subjectPintura
dc.subjectBibliografía
dc.subjectDébora arango
dc.subjectCorporación Universitaria Lasallista
dc.subjectArte
dc.subjectPintores - Biografías
dc.titleDébora Arango. La transgresora de los signos de 1939. (1907-2005)
dc.titleDébora Arango. The transgressor of the 1939 signs (1907-2005)
dc.typeArticle
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


Este ítem pertenece a la siguiente institución