Comprehension: a fundamental link to gather study and evaluation practices in higher education. -The application as a basis for comprehension-

dc.creatorSalazar Vargas, Diego León
dc.creatorPeláez Cárdenas, Andrés
dc.date2012-05-17T19:45:38Z
dc.date2012-05-17T19:45:38Z
dc.date2005
dc.date.accessioned2023-08-29T16:32:21Z
dc.date.available2023-08-29T16:32:21Z
dc.identifier1794-4449
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/10567/330
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8509439
dc.descriptionIntroduction: Evaluation as a practice can not be separated from the teaching process. From this fact emerges a knowledge field with a great impact, which deserves a profound reflection in order to reach the aim of establishing the links between students and teachers. Objective: To describe the evaluation practices used by teachers and the study practices of their pupils, establishing the possible relations between both of them. Materials and Methods: To make this research, proposed under a qualitative-ethnographic model, we used two instruments to collect information: structured interview and surveys. The sample was made up by 12 teachers and 10 students per teacher. Results: We identified a concept that concatenated the study and evaluation practices: Comprehension. Through comprehension, both students and teachers look for the achievement of their functions: learning and teaching, respectively. Conclusions: If study and evaluation practices share comprehension as an objective, then a good basis is made for the construction of learning. This means that when learning is evaluated and when people study to be evaluated, they should have comprehension as their objective, therefore implying concepts more complex than simple evaluation to control or memorize.
dc.descriptionIntroducción: La evaluación como una práctica no se desliga del proceso de enseñanza. A partir de allí emerge un campo de conocimiento de gran impacto sobre el cual es necesario reflexionar toda vez que se pretende llegar a los nexos de estudiantes y docentes. Objetivo: describir las prácticas evaluativas de los profesores y las prácticas de estudio de sus alumnos estableciendo la posible relación entre las mismas. Materiales y Métodos: para el desarrollo de esta investigación de corte cualitativo etnográfico se emplearon dos instrumentos para la recolección de la información: entrevista en profundidad y encuesta. La muestra estuvo compuesta por doce docentes y diez estudiantes por docente. Resultados: se logró identificar un concepto concatenador entre las prácticas de estudio y las prácticas evaluativas: la comprensión. A través de ésta, tanto estudiantes como docentes, buscan llegar al logro de sus funciones: la enseñanza y el aprendizaje respectivamente. Conclusiones: si todas las prácticas de enseñanza y de estudio tienen como objetivo la comprensión se abona un terreno importante para la construcción de los aprendizajes, esto es, que cuando se evalúen los aprendizajes y cuando se estudie para la evaluación se tenga como propósito alcanzar la comprensión, lo cual implica procesos más complejos que evaluar para controlar o memorizar.
dc.languagees
dc.publisherCorporación Universitaria Lasallista
dc.relationRevista Lasallista de Investigación;Enero - Junio de 2005 Vol.2, No.1
dc.subjectEvaluación
dc.subjectPrácticas docentes
dc.subjectPrácticas de estudio
dc.subjectCorporación Universitaria Lasallista
dc.subjectPrácticas evaluativas
dc.subjectEducación superior
dc.titleComprensión: eslabón fundamental para acercar las prácticas de estudio y las evaluativas en la educación superior. -La aplicación como elemento fundante de la comprensión -
dc.titleComprehension: a fundamental link to gather study and evaluation practices in higher education. -The application as a basis for comprehension-
dc.typeArticle
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article


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