Development of thinking skills in students of the degree of social sciences of university educational institutions
Desarrollo de habilidades de pensamiento en estudiantes de la licenciatura de ciencias sociales de instituciones educativas universitarias
dc.creator | Rada, Martín Orozco | |
dc.date | 2023-08-04 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-23T17:59:34Z | |
dc.date.available | 2023-08-23T17:59:34Z | |
dc.identifier | http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/4257 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8381400 | |
dc.description | The objective of the research was to analyze the development of thinking skills in students of the degree of social sciences of university educational institutions. The production is based on the criteria of Robles (2019), González (2019), Trigueros and Navarro (2019), Salvatierra, Gallarday, Ocaña and Garay (2019), Díaz and Díaz (2018) and Gómez (2020), among others. . Methodologically, it is part of a documentary research with a bibliographic design. As a technique for data collection, the documentary review was used in the electronic portals: Dialnet, Scielo, Redalyc, selecting a quantity of twenty-six (26) units of analysis; the information was analyzed through categorical reduction. The results express that thinking skills are linked to the cognitive development of people, representing a complex process that includes: knowing, recognizing, organizing and using knowledge through observation, comparison, classification, interpretation, representation and inference. It is concluded that a thinking ability represents the genuine way in which a person organizes and processes information to respond to demands and social challenges in the environment that hinder adaptation processes. | en-US |
dc.description | El objetivo de la investigación fue analizar el desarrollo de habilidades de pensamiento en estudiantes de la licenciatura de ciencias sociales de instituciones educativas universitarias. La producción está basada en los criterios de Robles (2019), González (2019), Trigueros y Navarro (2019), Salvatierra, Gallarday, Ocaña y Garay (2019), Díaz y Díaz (2018) y Gómez (2020), entre otros. Metodológicamente, se inscribe en una investigación documental con diseño bibliográfico. Como técnica para la recolección de datos se empleó la revisión documental en los portales electrónicos: Dialnet, Scielo, Redalyc, seleccionando una cantidad de veintiséis (26) unidades de análisis; la información fue analizada por medio de la reducción categorial. Los resultados expresan que las habilidades de pensamiento están vinculadas al desarrollo cognitivo de las personas, representando un proceso complejo que incluye: conocer, reconocer, organizar y utilizar el conocimiento mediante la observación, comparación, clasificación, interpretación, representación e inferencia. Se concluye que una habilidad de pensamiento representa la manera genuina con que una persona organiza y procesa la información para dar respuesta a demandas y desafíos sociales del entorno que dificultan los procesos de adaptación. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | REDHECS | es-ES |
dc.relation | http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/4257/5966 | |
dc.relation | http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/4257/5967 | |
dc.source | REDHECS; Vol. 28 Núm. 16 (2020): Abril (2020) - Septiembre (2020); 69-90 | es-ES |
dc.source | 1856-9331 | |
dc.title | Development of thinking skills in students of the degree of social sciences of university educational institutions | en-US |
dc.title | Desarrollo de habilidades de pensamiento en estudiantes de la licenciatura de ciencias sociales de instituciones educativas universitarias | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |